Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förlorat jobbet pga löneutmätning?

Hej.

jag är nära utmätning nu. Kommer inte klara mig tills eventuell skuldsanering.

Har gjort allting rätt, inte lånat på 1,5 år. Hållit mig flytande. Minskat skulderna marginellt genom att betala. Men det går inte längre. Kraven ramlar in.

men till min fråga. Hur många här inne har skött sitt uppdrag klanderfritt, i en chefsroll men ändå fått lämna till följd av en utmätning? Inte som anledning men att företaget omorganiserat eller dylikt i närtid till ett besked?

Tar din arbetsgivare upplysning på dig?

Nej.
Men det är inte frågan.

frågan gäller om någon tappat sitt uppdrag i samma veva. Genom en omorganisation eller dylikt. Jag kan inte bli uppsagd enligt lag. Men det finns kryphål.

Nej.
Men det är inte frågan.

frågan gäller om någon tappat sitt uppdrag i samma veva. Genom en omorganisation eller dylikt. Jag kan inte bli uppsagd enligt lag. Men det finns kryphål.

Det finns jobb där man inte får ha problem med ekonomin. Har du ett sådant, så kommer du bli uppsagd pga det.

Är du en vanlig knegare, så kommer inget ske. Det är inget som påverkar din arbetsgivare.

Nej.
Men det är inte frågan.

Beror ju såklart vad för befattning du har,är du högst upp inom hr på ett större företag blir du omplacerad 110%,kicken kan du inte få enbart pga utmätning.

Jag har pratat med både gäldenärer och arbetsgivare som avbrutit anställning pga skulder och löneutmätning.
Inte särskilt många. Utan att ha fört statistik för det så skulle jag säga att vanligaste när det sker är att det är någon småföretagare som inte orkar administrera löneutmätning och/eller blir nervös av att en med skulder är anställd.

Nej.
Men det är inte frågan.

Jobbade på en mindre arbetsplats när jag fick löneutmätning och min närmsta chef, tillika ekonomiansvarig fick reda på det. Först fick jag gå ner på 50% (de skyllde på pandemin). Månader senare när det började bli något slags normalläge så erbjöds jag en 25% anställning efter semestertiderna för att komma tillbaka och "avsluta det jag påbörjat". Hade ingen pengahantering, även om jag satte budget för olika projekt. De försökte dock utnyttja situationen medvetandes om att jag hade löneutmätning för att sedan bli av med mig. Jag kom inte tillbaka till 25%-tjänsten efter semestern. Men en identisk heltidstjänst utannonserades samma vecka jag meddelade att jag inte har några avsikter att ta en 25% tjänst.

Jag kan inte säga att jag var helt oförstående till arbetsgivarens sargade förtroende för mig men det var tufft att gå från uppskattad till skräp. Samtidigt var jag väldigt öppen, berättade vad det berodde på och hur det påverkat mig privat. Men jag var klanderfri på arbetet, gjorde det bra och fick nya ansvarsområden för varje dag som gick fram tills löneutmätningsbrevet damp ner hos chefen. Då tvärvände allting och jag vart oönskad tyvärr. Om jag hade varit ärlig från början kanske det hade fått ett annat utfall, jag vet inte. Men oavsett vad så öppnade det nya dörrar och möjligheter för mig som jag aldrig hade vågat ta själv annars. Så skulle det bli så att du får lämna ditt arbete så är det inte kört. Det blir vad man gör det till. Lycka till!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp