• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Försöka betala eller ge upp?

Enfunderare

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
29 December 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Hej. Jag har hamnat i stora skulder pågrund av spelprogram. Jag har slutat spela och väntar på behandling. Jag har varit kontakt med kommunens ekonomi rådgivare som har sagt till mig att låta allt gå vidare till kronofogden för att i framtiden ansöka om skuldsanering. Men jag tycker inte det känns rätt väg att gå då jag vill försöka göra rätt för mig. Ska försöka förklara skuldbilden.

Jag har flera olika Smålan samt ett gäng snabblån där nästan alla har gått vidare till inkasso eller kronofogden.

Ca 200 000 Hos sergel kredit
Ca 200 000 Hos gothia inkasso
Ca 90 000 Hos Alektum Group
Ca 25 000 Hos billecta
Ca 25 000 Hos Executor inkasso

Jag har även ett samlingslån Hos collector bank på 500 000kr med min mamma som medlåntagare som jag betalar 5000 på varje månad.

Jag har idag 13000kr i skuld hos kronofogden men kommer säkert vara 200 000 i slutet av januari.

Jag ska börja nytt jobb i februari då kommer jag ha Ca 45 000kr innan skatt i lön.
Min fru har varit sjukskriven sedan i juni men börjar studera i januari så hennes inkomst är 0kr. (Frågade kronofogden om hennes csn bidrag/lån räknas som inkomst men hon sa nej).
Vi har 12000kr i hyra samt 3 barn på 3,4 och 10 år.
Dagis/fritids Ca 2600kr i månaden.
Enligt ekonomi rådgivaren från kommunen så kommer det ej finnas utrymme att betala något då han räknade ut att vårat förbehålls belopp är Ca 35000kr i månaden. Men jag vill verkligen göra rätt ifrån mig.

Vad tror ni? Ät det värt att försöka göra upp avbetalningsplaner med dem olika företagen? Försöka betala av dom mindre beloppen och sen om några år försöka samla resterande skulder?
Några av dom har jag fått kontakt med som kan tänka sig en avbetalningsplan.

Känns inte bra att börja på ett nytt jobb och nästan direkt behöva förklara att man behöver utmätning min lön? Kommer kronofogden kontakta mitt arbete även om det inte finns något utrymme för löneutmätning ? När skickar kronofogden ut begäran om utmätning? Har haft en fastställd skuld i 3 månader och inte hört något sedan dess.

Mycket frågor och väldigt rörigt. Men lovar att det är mycket rörigare i mitt huvud. Har inget att diskutera med heller så blir knäpp på alla tankar.

Hoppas någon kan svara på någon av mina frågor eller berätta om liknade situation.

Mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Hur gammal är du?

Totalt skuldbelopp på cirka 1.3 miljoner?
 

Enfunderare

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
29 December 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Hur gammal är du?

Totalt skuldbelopp på cirka 1.3 miljoner?
Hej. Jag är 30 år.
Ja ca 1.3 miljoner. Varav 500 000 som min mamma står som medlåntagare på. Den skulden har jag fått till mig att den inte kan ingå i en eventuell skuldsanering.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
1.300.000 är väldigt mycket pengar. Eftersom att merparten av skulderna förmodar jag har hög ränta så kommer det ta många år innan du är skuldfri. Svårt faktiskt.
Jag hade sökt skuldsanering.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 781
Mottagna reaktioner
1 019
Poäng
867
Hej. Jag är 30 år.
Ja ca 1.3 miljoner. Varav 500 000 som min mamma står som medlåntagare på. Den skulden har jag fått till mig att den inte kan ingå i en eventuell skuldsanering.
Vem har sagt att den skulden inte ingår? Har den uppkommit före ansökan om sanering så ingår den. Men din mamma kommer få fortsätta att betala månadskostnaden.
 

Enfunderare

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
29 December 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Tror dock det blir ca 1.1 miljoner.
Ja dem flesta har ju ofantligt hög ränta.
Men det från partnerinkasso kunde jah få en avbetalningsplan på ca 2500kr i månaden.
Alektum ca 2000kr i månaden.
Gothia vill ha ca 5000 i månaden men det sa jag att jag inte kan.
Resterande mindre skulder kan jag nog nästan bli av med med slutlön från mitt nuvarande jobb. Skatteåterbäring samt en bonus som jag får utbetald i maj.

Men det blir ändå ca 15000 i månaden med collector lånet.
Fattar inte hur jag kunde låta det gå såhär långt.
 

Enfunderare

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
29 December 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Vem har sagt att den skulden inte ingår? Har den uppkommit före ansökan om sanering så ingår den. Men din mamma kommer få fortsätta att betala månadskostnaden.
Hmm. Så jag kommer skrivas av från den skulden och den kommer stå skriven i min mammas namn enbart?
Det är ändå jag som kommer betala månadskostnaden då jag inte vill sätta min mamma på pottan för mina misstag
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 781
Mottagna reaktioner
1 019
Poäng
867
Hmm. Så jag kommer skrivas av från den skulden och den kommer stå skriven i min mammas namn enbart?
Det är ändå jag som kommer betala månadskostnaden då jag inte vill sätta min mamma på pottan för mina misstag
Du får inte gynna enskilda borgenärer genom att betala. Det kan bli avslag. Plus kommer du ha råd ens?
Vid en skuldsanering kommer du betala en viss procent av dina skulder. Så du kommer att en viss % av det lånet. När din skuldsanering är slut så är också ditt åtagande slut vad det gäller det lånet. Men din mamma kommer under hela tiden få fortsätta betala på det lånet tills det är färdigbetalt.
 

Enfunderare

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
29 December 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Du får inte gynna enskilda borgenärer genom att betala. Det kan bli avslag. Plus kommer du ha råd ens?
Vid en skuldsanering kommer du betala en viss procent av dina skulder. Så du kommer att en viss % av det lånet. När din skuldsanering är slut så är också ditt åtagande slut vad det gäller det lånet. Men din mamma kommer under hela tiden få fortsätta betala på det lånet tills det är färdigbetalt.
Okej jag för över 5000 till henne varje månad för betalning av lånet. Så du menar att jag inte kan fortsätta göra det om jag ska ansöka om en skuldsanering? Sen om jag har råd vet jag inte fören jag har börjat på det nya jobbet då jag går upp ca 15000 i månadslön.

Sen även detta med utmätning. Jag antar att såsmåning om kommer jag få ett brev/samtal från kronofogden angående utmätning?
Om jag anger våra inkomster/utgifter och dom kommer fram till att det inte finns utrymme för utmätning. Kommer kronofogden ändå kontakta min arbetsgivare? Tänker om jag jobbar övertid mm så kanske jag kommer upp i en summa över förbehållsbeloppet ibland.
Kan kronofogden tex säga till min arbetsgivare att om jag tjänar mer 55000 innan skatt så ska dom dra det beloppet?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 781
Mottagna reaktioner
1 019
Poäng
867
Okej jag för över 5000 till henne varje månad för betalning av lånet. Så du menar att jag inte kan fortsätta göra det om jag ska ansöka om en skuldsanering? Sen om jag har råd vet jag inte fören jag har börjat på det nya jobbet då jag går upp ca 15000 i månadslön.

Sen även detta med utmätning. Jag antar att såsmåning om kommer jag få ett brev/samtal från kronofogden angående utmätning?
Om jag anger våra inkomster/utgifter och dom kommer fram till att det inte finns utrymme för utmätning. Kommer kronofogden ändå kontakta min arbetsgivare? Tänker om jag jobbar övertid mm så kanske jag kommer upp i en summa över förbehållsbeloppet ibland.
Kan kronofogden tex säga till min arbetsgivare att om jag tjänar mer 55000 innan skatt så ska dom dra det beloppet?
Nytt jobb m mer lön innebär att du kommer få betala ännu mer i en ev sanering. Dvs det du får kvar är existensminimum + en liten buffert. Du kommer inte klara att betala 5000 kr utöver...Finns inga pengar till det. Samma vid löneutmätning.
När det gäller löneutmätning så får man antingen en fast summa som ska dras el maxbeslut, dvs allt över förbehållsbeloppet dras.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp