- Meddelanden
- 73
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 62
Fast hur funkar det egentligen? Jag menar har företaget I fråga skickat verkställande med vändande post så borde det ju bli ett skuldsaldo efter 10 dagar från att man signerar?Målen som delges nu hinner inte gå så långt att de kan utmätas överskjutande skatt i april
Visst oddsen för det kanske inte är så stort men chansen finns väl?

- Meddelanden
- 1 394
- Mottagna reaktioner
- 590
- Poäng
- 597
Min första delgivning skrev jag under den 28-e februari och fick inget utslag än men jag vet att inte kan få skatteåterbäring.När det gäller dig finns det en chans.Fast hur funkar det egentligen? Jag menar har företaget I fråga skickat verkställande med vändande post så borde det ju bli ett skuldsaldo efter 10 dagar från att man signerar?
Visst oddsen för det kanske inte är så stort men chansen finns väl?![]()
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Nästan ingen begär verkställighet direkt.Fast hur funkar det egentligen? Jag menar har företaget I fråga skickat verkställande med vändande post så borde det ju bli ett skuldsaldo efter 10 dagar från att man signerar?
Visst oddsen för det kanske inte är så stort men chansen finns väl?![]()
Man har 14 dagar på sig att betala sen innan kfm börjar jobba aktivt.
- Meddelanden
- 73
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 62
Okej, jag har ett ärende som blivit fastställt och 26/3 är sista dagen att betala kronofogden dessa pengar lär dem ta av skatteåterbäringen?Nästan ingen begär verkställighet direkt.
Man har 14 dagar på sig att betala sen innan kfm börjar jobba aktivt.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Ja det kommer dom.Okej, jag har ett ärende som blivit fastställt och 26/3 är sista dagen att betala kronofogden dessa pengar lär dem ta av skatteåterbäringen?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Har du fått påminnelsen nyligen så kan du vänta med att signera tills du fått skatteåterbäringen. Skriv på samma dag som du har pengarna på kontot.Fick första påminnelsen ang att skriva på delgivningen jag har fått, hur länge vågar jag vänta till? vill inna få min skatt tillbaka.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Eller skicka in nu. Det blir ju exakt samma effekt.Har du fått påminnelsen nyligen så kan du vänta med att signera tills du fått skatteåterbäringen. Skriv på samma dag som du har pengarna på kontot.
- Meddelanden
- 1 394
- Mottagna reaktioner
- 590
- Poäng
- 597
Och effekten är...?Eller skicka in nu. Det blir ju exakt samma effekt.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Att skatteåterbäring inte utmäts.Och effekten är...?
- Meddelanden
- 1 394
- Mottagna reaktioner
- 590
- Poäng
- 597
Okej, tack.Att skatteåterbäring inte utmäts.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Valfritt. Kfm gör inget annat än arkiverar kvittotVet någon vad som gäller om inkasso drar tillbaka ärendet från kf, ska man ändå skriva under?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Det behöver du inte göra.Vet någon vad som gäller om inkasso drar tillbaka ärendet från kf, ska man ändå skriva under?
- Meddelanden
- 35
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 32
Jag har fått utslag på 2 ärendet igår, hur lång tid tar det tills kf gör utredninng/utmättning? Hinner jag få skatten i juni eller det är kört?
- Meddelanden
- 28
- Mottagna reaktioner
- 19
- Poäng
- 47
Fick en påminnelse delgivning 2/4.
Vågar man vänta till 15/4 innan man skriver på? Tänker att man får lönen den 25/4. och bestrida sista dagen med att det är betalt.?
Vågar man vänta till 15/4 innan man skriver på? Tänker att man får lönen den 25/4. och bestrida sista dagen med att det är betalt.?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Jag tror att du klarar dig utan besök. Svårt att tänka mig att Kf har resurser att skicka ut delgivningsman tretton dagar efter påminnelsen.Fick en påminnelse delgivning 2/4.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Har du otur så ska man precis ta rundan du ingår i. Om det nu var delgivningsman du var rädd för.Fick en påminnelse delgivning 2/4.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Görs ingen prioritering alls på hur gamla ärendena är, det är inte någon sån lista man jobbar för och tur är det.Jag tror att du klarar dig utan besök. Svårt att tänka mig att Kf har resurser att skicka ut delgivningsman tretton dagar efter påminnelsen.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
OkGörs ingen prioritering alls på hur gamla ärendena är, det är inte någon sån lista man jobbar för och tur är det.
- Meddelanden
- 28
- Mottagna reaktioner
- 19
- Poäng
- 47
Skulle du säga att jag vågar avvakta. Eller vad är bästa lösningen för mig? Om det hänger på att betala den 25/4.Görs ingen prioritering alls på hur gamla ärendena är, det är inte någon sån lista man jobbar för och tur är det.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Jag vet ju inte vad det är du är rädd för, är du väldigt rädd för delgivare så är det läge att skicka in. Gör det inget om en sån kommer kan du vänta.Skulle du säga att jag vågar avvakta. Eller vad är bästa lösningen för mig? Om det hänger på att betala den 25/4.
@Lasseman jag fick nu idag mitt första föreläggande. Tänker självklart svara på det men hur långa är handläggningstiderna? Finns det chans att jag hinner få min skatt i juni?
Om man kollar väntetider på hemsidan så står det just nu:

Jag är nog lite trög men fattar inte under vilken kategori jag är under nu. Tar det c 4 månader innan jag kommer behöva betala?
Om man kollar väntetider på hemsidan så står det just nu:

Jag är nog lite trög men fattar inte under vilken kategori jag är under nu. Tar det c 4 månader innan jag kommer behöva betala?
Så man kan inte gå på dom väntetiderna som anges eller kan verkställighet begäras innan kravet om att man ska betala ha kommit alltså?Begär dom verkställighet hyfsat snabbt så kommer dom hinna ta överskjutande skatten.
- Meddelanden
- 209
- Mottagna reaktioner
- 95
- Poäng
- 257
Lånar tråden lite.
Jag får (kanske?) skatteåterbäring i Juni.
Igår fick jag delgivningspåminnelse nr 1 på en delgivning som jag fick i slutet på April. (släppt alla skulder och inväntar löneutmätning/besked om skuldsanering)
Jag vill förstås ha skattepengarna, samtidigt vill jag inte ha besök av någon delgivningsman. Hur bör jag göra?
@Lasseman Du är ju proffset på det här, har du någon idé?
Jag får (kanske?) skatteåterbäring i Juni.
Igår fick jag delgivningspåminnelse nr 1 på en delgivning som jag fick i slutet på April. (släppt alla skulder och inväntar löneutmätning/besked om skuldsanering)
Jag vill förstås ha skattepengarna, samtidigt vill jag inte ha besök av någon delgivningsman. Hur bör jag göra?
@Lasseman Du är ju proffset på det här, har du någon idé?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.