Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Förstahandskontrakt efter skuldsanering?

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej!

Jag har en fråga till er som har erfarenhet av skuldsanering och att söka lägenhet efteråt. Jag hyr just nu i andra hand och har pågående skuldsanering. Jag har stått i flera bostadsköer under väldigt lång tid så rent kömässigt ligger jag bra till, problemet har ju varit betalningsanmärkningar och nu skuldsaneringen.

Min fråga är om man kan börja söka lägenheter som vanligt direkt efter skuldsaneringen? Hur mycket kan en avslutad skuldsanering påverka möjligheten att få ett förstahandskontrakt? Hur ser det ut för hyresvärdarna? Kan dom neka på grund av tidigare skuldsanering? Jag har jobb och stabil inkomst men är rädd att skuldsaneringen ska påverka min boendesituation för resten av livet. Jag är 24 år nu och kommer vara 28 när den avslutas.

Jag fick en topplägenhet i staden jag bor (100.000+ invånare) som kostar strax under 20 000:- med skuldsanering.

Ja du kan börja söka bostad direkt efter avslutad skuldsanering. Uppgifterna om att man haft skuldsanering gallras från översikten hos KFM och anmärkningen försvinner. Varken en registerkontroll mot KFM eller en kreditupplysning visar att man haft skuldsanering. Så en hyresvärd kan inte efteråt se att man någonsin haft skuldsanering
En avslutad skuldsanering kan inte påverka något alls.

Hej!

Jag har en fråga till er som har erfarenhet av skuldsanering och att söka lägenhet efteråt. Jag hyr just nu i andra hand och har pågående skuldsanering. Jag har stått i flera bostadsköer under väldigt lång tid så rent kömässigt ligger jag bra till, problemet har ju varit betalningsanmärkningar och nu skuldsaneringen.

Min fråga är om man kan börja söka lägenheter som vanligt direkt efter skuldsaneringen? Hur mycket kan en avslutad skuldsanering påverka möjligheten att få ett förstahandskontrakt? Hur ser det ut för hyresvärdarna? Kan dom neka på grund av tidigare skuldsanering? Jag har jobb och stabil inkomst men är rädd att skuldsaneringen ska påverka min boendesituation för resten av livet. Jag är 24 år nu och kommer vara 28 när den avslutas.
Man kan få lägenhet med både löneutmätning och skuldsanering. Är nog lite beroende på vart man bor. Tex genom Sthlm bostad ska man ha haft fungerande löneutmätning eller skuldsanering i 6 månader utan att nya skulder tillkommit för att få en bostad genom flera hyresvärdar hos dem.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp