Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förtidsåterbetalning av skatt

Hej,

Jag har fått min första betalningsanmärkning nu i veckan och kommer snart få ett skuldsaldo på 10.000 ungefär, min tanke är att begära en förtidsåterbetalning av skatt för att kunna betala skuldsaldot, vad jag läst mig till uppfyller jag kraven då det gäller en restförda skuld samt att beloppet är över given gräns. Min fråga är, när jag ansöker om förtidsåterbetalning, kommer jag få ut hela min beräknade skatteåterbetalning eller bara den delen som täcker min restförda skuld?
Jag beräknas få tillbaka 40.000 nästa år, kommer Skatteverket bara betala ut 10.000?

Om du beräknas få ut 40000 nästa år, varför ansöker du då inte om jämkning redan nu? Ett jämkningsbeslut nu borde innebära att du typ inte ska betala nån mer skatt i år.
Jag visste inte ens att det gick att ansöka om förtida utbetalning innan året ens är slut..

Jag antar att Rembrant vill betala hela skuldsaldot på en gång och inte vänta på att jämkningen för november, december eller hur många månader det tar att få loss 10.000 från lönen. Ska man söka förtidsutbetalning av skatt kan man i princip göra det
till dag före uttag av slutlig skatt. Du kan få förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt om du förväntas få överskott av slutlig skatt vid slutskatteberäkningen och att det anses vara oskäligt för dig att vänta med återbetalningen. Dessutom krävs att det ska vara fråga om väsentligt belopp (0,2 prisbasbelopp) och att det finns ett angeläget behov till att få beviljat kan man göra det i förtid.

#Om du ansöker innan du fått din inkomstdeklaration bifogar du handlingar som styrker inkomster, utgifter och gjorda skatteavdrag. Har du fått din inkomstdeklaration bifogar du en kopia av den efter att du gjort eventuella tillägg.

#Det finns ingen sista dag för ansökan eftersom en ansökan kan registreras hos Skatteverket till dag före uttaget av den slutliga skatten, men ju närmare din ordinarie utbetalning desto mindre anses det oskäligt att vänta på återbetalningen.

Vet en som sökte förtidsåterbetalning av skatt i oktober nu och han fick avslag pga att man inte kan söka för innevarande år så där föreslog dom skattejämkning. Trots att han bifogade kopior som styrkte att han hade skulder hos kfm som var på väg att bli skuldsaldo.
Vore kul å höra vad du fick för svar om du skickade in om förtidsåterbetalning? Vet att han ska ansöka på nytt så fort som möjligt i januari...

Ansökan behandlas nu, skickade in sista underlagen (för räntor) idag. Jag återkommer :)

Gör det. Jag tycker det verkar knepigt att det ens skulle gå, när man egentligen inte vet något alls om vad inkomsten landar på, jämkning är ju samma fast i förskott..

Har du fått nåt svar ännu?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp