• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Förutsättningar för att utöka bolån

Jo90

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 Augusti 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
19
Poäng
47
Hej alla,

Jag köpte tyvärr lägenhet förra våren när priserna var som högst och tror därför att priserna har minskat markant sen dess.

Jag amorterar i alla fall i bra takt, cirka 5 400 kronor varje månad.

Dessvärre så har jag en del blancolån som jag skulle vilja lösa bort efter årsskiftet och mina förutsättningar kommer vara följande:

Årsinkomst: 451
Underskott: 28
Förfrågningar: 5
UC-score: 11,4% (dock är det nu när jag har 11 ff, kommer gå ner till 5 så bör sänkas).
Kreditkort: Inget
Blanco:
- Collector, 20 000 kr
- Sevenday, 55 000 kr
- Norwegian, 44 000 kr

Finns det någon möjlighet tror ni att få utöka sitt bolån för att lösa bort allt eller delar av blanco? Med mina beräkningar så kommer jag ha amorterat bort cirka 100 000 kronor efter nyår - men samtidigt så har ju värdet minskat mellan 100 -150 000 på lägenheten med misstänker jag.

Vad tror ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Är det inte så att man måste vänta i 5 år för en omvärdering av bostaden förutsatt att bostaden inte har haft stora renoveringar?
Den omvärderingen kan i så fall innebära en utökning av bolånet.

& priserna har sjunkit det är ingen fråga om den saken. Då du inte skrivit i vilken stad du bor i kan vi säga cirka -10% i genomsnitt, men det är något du själv får kolla upp. Så på rak arm kan jag säga att det inte är ett alternativ att lösa bort ditt blanco genom att utöka ditt bolån.
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Det borde väl vara bättre amortera på blancolånen istället för på bolånet. Eller är 5400 minimum enligt de nya reglerna?
 

Jo90

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 Augusti 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
19
Poäng
47
Det borde väl vara bättre amortera på blancolånen istället för på bolånet. Eller är 5400 minimum enligt de nya reglerna?

Jag ligger på 2% i amorteringskrav så amorterar enligt kravet, kanske lite mer.
Bor förövrigt i Stockholm så priserna har väl sjunkit mer här.

Tack för insight - ville bara checka av :) Får bli att samla allt med ett blanco på cirka 100k om 6-9 månader så får man väl vara nöjd!
 
S

Snart s

Gäst
Poäng: 0
Hej alla,

Jag köpte tyvärr lägenhet förra våren när priserna var som högst och tror därför att priserna har minskat markant sen dess.

Jag amorterar i alla fall i bra takt, cirka 5 400 kronor varje månad.

Dessvärre så har jag en del blancolån som jag skulle vilja lösa bort efter årsskiftet och mina förutsättningar kommer vara följande:

Årsinkomst: 451
Underskott: 28
Förfrågningar: 5
UC-score: 11,4% (dock är det nu när jag har 11 ff, kommer gå ner till 5 så bör sänkas).
Kreditkort: Inget
Blanco:
- Collector, 20 000 kr
- Sevenday, 55 000 kr
- Norwegian, 44 000 kr

Finns det någon möjlighet tror ni att få utöka sitt bolån för att lösa bort allt eller delar av blanco? Med mina beräkningar så kommer jag ha amorterat bort cirka 100 000 kronor efter nyår - men samtidigt så har ju värdet minskat mellan 100 -150 000 på lägenheten med misstänker jag.

Vad tror ni?


Hur mkt av bostaden är belånat?
Svea Ekonomi är snabba med bostadslån och kan garanterat hjälpa dig, 1.5-2 veckors handläggningstid.
Jag hade 50+ ff, 3 anmärkningar och höjde lån från 60 till 75%. Dock till 7% ränta, så kanske inte så lockande - dock är du inte låst, så fort du kan få ett bättre erbjudande är du fri att lämna. Dock tar dom 5000kr för att lägga upp lånet.

Collector har också börjat med bostadslån.
Dom erbjuder ALLA 1.39 i rörlig ränta upp till 85%.

https://www.collector.se/privat/bolan/
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp