• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Familjen förlorar hem och trygghet på 5 veckor

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Min man har tagit stora lån bakom min rygg. Fick för 5 veckor sedan reda på att han har utmätning på sin lön, jag är sjukskriven utan sjukpenning då jag för ett år sedan blev uppsagd efter 17 år och gått ner i tid från jobbet för att vara hemma mer med barnen för att mannen jobbar skift och vi fick inte ihop tiderna. Jag fick för 4 veckor sedan diagnosen MS men fick inte reda på vilken sort, jag har Borderline diagnos sedan 12 år tillbaka. Vi har 3 barn i åldern 4år, 6år med adhd/autism diagnos och 8år.
Jag har haft hand om räkningarna och betalat å det har funkat alltihopa utan någon misstanke om några lån, för 5 veckor sedan rasade allt genom att han 2månader i rad blev av med ca 12000 kr var mån och inte kunde försvara sin lön som semester lön 2 mån i rad.
Jag fick gissa mig till att det var utmätning på lönen.
Så mitt liv och barnens liv rasade totalt på 1 vecka då kronofogden också kom å sa att huset skulle säljas.
Huset är värt ungefär 2800000-2900000 vi har lån på 1500000kr, Mannen har idagsläget ca 1400000kr i blancolån.
Nu till saken svärmor har jobbat på KRF och säger bara sälj sälj sälj sök anstånd å sälj själva. Medans jag försöker få ihop vad som är bäst, men det funkar inte så bra ihop med min MS och borderline hjärna, så jag rasar ner i en svart mardröm(jag har både psykolog och kurator och socialen är nu också indragna pga av att jag sa i det mörkaste av mörker att jag inte orkar mer, men mina barn är mitt allt å det gör så ont att jag inte vet hur jag ska lösa vår framtid, det känns som hela mitt innanmäte håller på att slitas ut och bara få höra vart man än ringer, jag förstår att du är orolig, det känns som ett hån. jag och barnen har inte gjort nått, vi är oskyldiga men ändå ska vi behöva bli utkastade utan någonstans att bo, är detta Sveriges skyddsnät för barnen.)
Hur vi än vänder och vrider så kommer vi att stå med en skuld + skatt efteråt eftersom min man köpte huset för endast 895000kr, så vad är bäst låta kronofogden sälja å hoppas på skuldsanering eller sälja själv och stå med skatteskuld och det som blir kvar av skulden och kanske inte få skuldsanering eftersom de kan dra 12000 i mån och att skulden betalas inom 15 år.
Svärmor säger, man kan inte planera sånt här. Men jag känner ändå att jag måste tänka på barnen i denna situationen och fråga andra om råd.
Snälla finns det någon som kan kommentera och ge råd, för jag blir snart galen av att inte veta.
Mannen har tagit lån på lån på lån för att fortsätta betala på lånen som han började att ta.
Tack på förhand
Jobbigt. Det kanske finns någon här som kan ge dig handfasta råd. Jag tycker i alla fall du ska kontakta budget-och skuldrådgivare i din kommun, det är helt kostnadsfritt
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lilo76

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
26 Oktober 2020
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Från ingenstans, det var det jag tänkte, att om någon kunde ge råd eller som varit i samma situation. Det måste ju finnas Familjer som varit/ är i samma situation.
 

Lilo76

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
26 Oktober 2020
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Från Ingenstans vi har kontaktat en skuldrådgivare och hon hjälper ju oss med skulderna men jag är ju orolig för barnen att de ska bli hemlösa. Kronofogden, socialen, skuldrådgivaren Ingen som kan svara utan de säger bara att vi kan bli hemlösa och att de förstår min oro.
Jag ska ringa Kyrkan idag.
Vi pratar helt öppet med skola, BVC, kurator, psykolog, vänner, familj alla vet om allt så det är ingen hemlighet.
Min prio är barnen.
 

Lilo76

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
26 Oktober 2020
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Turnaround jag står inte på lagfarten och då är huset hans men hälften av lånen är mina eftersom jag står som medsökande på lånen. Huslånet är betalt på hela tiden för där har ju jag haft koll.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Turnaround jag står inte på lagfarten och då är huset hans men hälften av lånen är mina eftersom jag står som medsökande på lånen. Huslånet är betalt på hela tiden för där har ju jag haft koll.

Har du bestämt dig för att du vill skiljas? Jag tänker att det bör ju vara första steget att komma fram till om du ska försöka lösa enbart din egen situation eller om ni ska lösa den tillsammans.

Har du några anmärkningar? Om inte, har du någon kötid för hyreslägenhet?

Hur kommer det sig att du står helt utan inkomst endast ett år efter uppsägningen? Kan du börja jobba? Om inte, varför får du ingenting från försäkringskassan?

Även om du inte står med på lagfarten borde du ju äga halva huset iom att ni är gifta utan äktenskapsförord. Har du pratat med en advokat?

Hur lång tid har ni på er innan huset läggs ut för försäljning av kronofogden? När du pratar om skuldsanering, gäller det då din man eller tänkte du för egen del?
 

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
Tänker att du kanske i den mån det går ska fokusera på att skaffa tak över huvudet och försörjning till dig och barnen,
och att han får reda ut detta, och så får ni ta ställning till förhållandet/jobba på förhållandet när detta är under kontroll/det finns en plan.

Du skriver att du inte har inkomst, ingen alls? Antar att du isf har rätt till socialbidrag/bostadsbidrag och underhåll om ni separerar.
Om ni inte bor i sthlm kanske det finns en rimlig chans till förstahandskontrakt på en hyreslägenhet.

Jag svarar nu bara efter hur jag skulle göra, dvs rädda mig själv och barnen undan det direkta hotet som ändå är bostadslöshet och massa bråk mellan mig och min partner.

Ville jag fortsätta med honom skulle jag genom terapi och tid sakta men säkert bygga upp relationen igen, och krävt att han tog tag i denna situation. Förstod inte om ni hade 3 eller 4 barn men de tar antingen en del av din tid och energi så jag tror inte att det är möjligt för dig att i någon större mån rent praktiskt hjälpa honom ur situationen annat än möjligen med mentalt stöd och tips i den mån du orkar.
 

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
Hade visst missat en del sidor i tråden... Såg nu att du inte hade möjlighet att få hyrekontrakt. Kan du leta hyreskontrakt privat?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp