• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Ferratum börjar rapporta kredit till UC?

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Har lite känslan av att dem är smarta.. jag tröttnade att vänta på höjning så tänkte låta det gå till inkasso istället, och nu då efter 2 missade betalningar så rappoterar dem in lånet till uc vilket gör att man nu måste betala ikapp direkt istället.
Säger inte att det är så bara en teori men skulle det stämma så får man ju ge dem att det är jävligt smart!
Jag har förvisso utnyttjat betalningsfria månader men det kan ju knappast räknas som skuld.
Jag bryr mig inte så mycket om mitt betyg idag i o m jag har anmärkningar till nästa år och innan dess har jag planer att döda slutbetala den.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Det syns inte på Kreddy för mig. Har inte kreditkollen längre…
 

Sigfrid

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 September 2020
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Släppte min ferratum kredit till axactor för 1 år sen . Men man kan väll inte få anmärkningar i efterhand ? :O
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 086
Mottagna reaktioner
6 668
Poäng
4 477
Detta svar fick jag av Ferratum när jag frågade om de rapporterar både lån och kredit till uc eller bara lånen.


"För Ferratum Kredit tar vi kreditupplysningen via Creditsafe. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig via post eller om du har digital brevlåda skickas den dit. Ett beviljat lån rapporteras och syns hos UC.
Vid en ansökan för Blancolån gör vi en grundprövning av dina ekonomiska förutsättningar via UC. Om du redan har en befintlig kredit tas inte en ny kreditupplysning vid nya uttag."
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 192
Mottagna reaktioner
906
Poäng
817
Detta svar fick jag av Ferratum när jag frågade om de rapporterar både lån och kredit till uc eller bara lånen.


"För Ferratum Kredit tar vi kreditupplysningen via Creditsafe. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig via post eller om du har digital brevlåda skickas den dit. Ett beviljat lån rapporteras och syns hos UC.
Vid en ansökan för Blancolån gör vi en grundprövning av dina ekonomiska förutsättningar via UC. Om du redan har en befintlig kredit tas inte en ny kreditupplysning vid nya uttag."
Dem säger att dem har rapporterat i 1 år men dem verkar ju gjort sådär jobb på krediten då den först nu har börjat komma fram på uc för en del
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 086
Mottagna reaktioner
6 668
Poäng
4 477
Dem säger att dem har rapporterat i 1 år men dem verkar ju gjort sådär jobb på krediten då den först nu har börjat komma fram på uc för en del
så de rapporterade lånen först, sen krediten?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 086
Mottagna reaktioner
6 668
Poäng
4 477
Är ju ett blanco lån som tar uc så det tar jag nästan för givet att det har rapporterats hela tiden
Har lånat som mest 6000 kr åt gången och lånet rapporterades inte då till uc men det här va ca 5 år sedan. Nu verkar de ha ändrat men min kredit på 1000 kr syns inte på uc men antar att det bara är en tidsfråga innan den dyker upp. Inget större bekymmer men trist att de inte kunde skicka ett meddelande till alla om att de börjar rapportera till uc så folk hinner betala bort lån/kredit.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp