• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

FI och Konsumentverket vill utreda skuldregister

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Känns som att detta kommer att hända förr eller senare. Men misstänker att det lär ta 2-3 år innan utredning är klar och allt sen är på plats. Om inte ännu längre.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Alltså tycket så klart att problem skall förebyggas tidigt i låneprocessen. Framförallt när man lätt överbelånar sig. Det stora problemet som jag dock ser är att det finns för många högrisk aktörer som tar hutlösa ersättningar som är bäddade för att hamna i en olöslig lånekarussel/skuldfälla.
Skuldregister är för att registrera folk, vi, enskilda människor med lån. Dvs en djupare, mer omfattande UC som isf skulle vara obligatorisk för alla lånegivare.
Bra eller dålig?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Kan nog vara vara bra, men borde bli kritik här då der då det kommer bli svårare att få lån, nu kan man ju få ansenliga summor som man inte skulle få om alla uppgifter fanns tillgängliga.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Bör rensa bland lånegivare med enorma räntor och kostnader pga dessa bäddar för att folk inte kan betala tillbaka. Det är ju en enorm skillnad om du lånar med 5% ränta eller 30+% ränta. Fullständig avgörande för ens ekonomi och återbetalningsförmåga.
 

Andrea

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 577
Blev medlem
29 Augusti 2019
Meddelanden
2 055
Mottagna reaktioner
308
Poäng
577
Tur att det inte lär träda i kraft på ett par år som några sa Lol
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Jag känner ju att man skulle behöva jobba mer på att begränsa högsta möjliga ränta på lån. Samt att skärpa kraven för de sk snabblånsaktörerna.
Som tex - en del av mig reflekterar över detta med "osynliga" lån. Dvs att det syns inte i UC (som snabblånsaktörerna använder som en del av sin marknasföring) att man har försökt och kanske fått 10 lån från snabblånsaktörerna med extremt hög ränta som är en direkt röd flagga.
Skulle man få folk att begränsa sig samt hindra folk från snabblånekarusellen om det var ett tvång att även dessa skulder ska in i vanliga UC? Jag tror det.
Men visst - okej söker jag ett abonnemang hos Telia så bör ju den förfrågan värderas mindre allvarlig än en förfrågan hos snabblånsaktörerna. Så där finns det ju utrymme för de sk osynliga förfrågningarna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Uc är ingen myndighet, jag kan tänka mig att skatteverket kommer ha hand om registret.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp