• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Fick reda på graviditet efter skuldsaneringsansökan

Lakira7766

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Juli 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Hej.
Jag ansökte om skuldsanering i mitten av april, fick någon vecka senare reda på att jag är gravid (och försent för abort). Jag mailade KF och dem svarade att de skulle tillägga detta i min ansökan. För det försvårar ju mina möjligheter att betala mina skulder avsevärt, eftersom jag, ensamstående kommer leva på föräldraledighet under cirka ett år framöver from september.

mina skulder uppgår till ca 600.000kr, allt är släppt till kronofogden och jag har haft löneutmätning sedan december. Men skulderna minskar knappt pga den höga räntan. Enligt KF skuldprognos kommer mina skulder ÖKA till 2033, trots att det dras över 12.000kr på min lön.

hur tror ni mina chanser är att bli godkänd?
Jag är rätt ung, vilket jag tror försvårar det? 27 år gammal.
Ansökte förra året, då uppgick skulderna till ca 545.000kr, blev nekad.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

skuldskammen

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
19 Januari 2023
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
25
Poäng
102
Hej.
Jag ansökte om skuldsanering i mitten av april, fick någon vecka senare reda på att jag är gravid (och försent för abort). Jag mailade KF och dem svarade att de skulle tillägga detta i min ansökan. För det försvårar ju mina möjligheter att betala mina skulder avsevärt, eftersom jag, ensamstående kommer leva på föräldraledighet under cirka ett år framöver from september.

mina skulder uppgår till ca 600.000kr, allt är släppt till kronofogden och jag har haft löneutmätning sedan december. Men skulderna minskar knappt pga den höga räntan. Enligt KF skuldprognos kommer mina skulder ÖKA till 2033, trots att det dras över 12.000kr på min lön.

hur tror ni mina chanser är att bli godkänd?
Jag är rätt ung, vilket jag tror försvårar det? 27 år gammal.
Ansökte förra året, då uppgick skulderna till ca 545.000kr, blev nekad.
Hur har skulderna uppkommit?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 302
Mottagna reaktioner
13 405
Poäng
8 917
Har du fått inledande eller väntar du på samtalet?
 

Lakira7766

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Juli 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Jag har inte fått någonting än, senaste uppdatering från deras väntetider är att de jobbar med ansökningar som kom in 28 mars. Så får väl något svar om 1-2 veckor.
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
Vad var orsak till att du nekades förra gången?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 431
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Ja. Pappan vill tyvärr inte vara delaktig.
Antar du vill fullfölja graviditeten trots det.
Överkonsumtion talar emot skuldsanering, nu föll du på annat krav.

Har inte läst om ett liknande scenario så vet inte ansöka kan man ju alltid göra, så du får ju prova.

Vet att det kommer bli lite jobbigt för dig när du väl behöver göra omprövningen och gå ner på föräldrapenningen, den processen var för mig 3 månader och du ska fortfarande betala enligt plan tills beslut kring omprövningen. Eftersom föräldrapenningen är rätt kass och kommer skilja sig rätt mycket i inkomst.

Går ju räkna ut vad du ska betala efter omprövningen men vet inte om KF accepterar du betalar in mindre dessa månader tills beslut.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp