• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Brixo - Lån utan UC
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Finance & accounting group, SCAM?

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 462
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Läs min längre beskrivning av företaget som inte finns och själva skriver inkasso och påstår att man ingått ett abbonemang med dom för att man kikat på en lista som listar snabblån. Sluta betala in 379 kr till ett bankgiro som inte ens går till Finance & accounting group som inte ens existerar. Det är rena chansningar personen bakom tar att folk ska betala. Betala inte, de som betalar erkänner i och med sin betalning att de som ligger bakom att haft rätt vilket gör att de kan fortsätta att skicka nya fakturor. Det är scam. Betala inte. Fattar ni inte att ni ger dem rätt om ni betalar och i och med det får ni ett abbonemang med luft.
Vi vet, vi grävde det i andra tråden.

Folk läser inte, är ett ”företag” som utmålar sig som en förmedlare eller nästan själv ger krediten, men sker väl inte ens en kreditupplysning utan ett rekommenderat Mail på lån du kanske kan söka.

Bolaget innehar ingen licens för att bedriva en rådgivning, sedan är det ett skalbolag, säkerligen är denna människa ändå bara en målvakt.

Jag har gett upp, folk betalar av rädsla.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Helmer

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
21 Februari 2018
Meddelanden
213
Mottagna reaktioner
213
Poäng
397
Vi vet, vi grävde det i andra tråden.

Folk läser inte, är ett ”företag” som utmålar sig som en förmedlare eller nästan själv ger krediten, men sker väl inte ens en kreditupplysning utan ett rekommenderat Mail på lån du kanske kan söka.

Bolaget innehar ingen licens för att bedriva en rådgivning, sedan är det ett skalbolag, säkerligen är denna människa ändå bara en målvakt.

Jag har gett upp, folk betalar av rädsla.
Ja det är tragiskt, folk borde lära sig i skolan att Inkasso använder ett företag av genom att köpa Inkasso tjänsten av ett annat bolag. I det här fallet är det bluff o båg och så taffligt gjort att personen hade varit bättre på sitt lurendrejeri om han hittat på "Inkasso björnen" och skrivit det i vänstra hörnet istället för att använda samma namn som sitt bluff företag.hade hen hittat på ett eget inkassobolag. Typ fordran gällande Finance & accounting group är överlåten till Inkasso Björnen så hade hen nästan lurat mig också. Men personen är så inkompent så hen fortsätter räkningen med att skriva dit Inkasso vilket jag som jobbar med leasing givetvis har större erfarenhet på området en random person.

Men jag tycker det är konstigt att någon överhuvudtaget betalar genom att personen faktiskt hittat på finance & accounting group. Så jag hoppas att eftersom tråden ligger högt upp på google att jag kan bidra med att detta aldrig kommer att leda till betalningsanmärkningar och att kfm aldrig kan driva in påhittade fodringar och eftersom det gått över 6 månader sedan brev 1 och 2 kom och inget från kfm så vet Hen som scammar oss att kfm faktiskt tar 900 kr av den som ligger bakom scammet och därför går det inte till kfm för att hen måste betala, folk bestrider och vinner eftersom det saknas substans i krävet.

Så om någon läser detta så garanterar jag er att det inte kommer hända ett skit om man inte betala. Fråga dig själv varför ska du betala 379 kr till ett företag som inte finns och där det är tomt på faktura raden. Bara bluff. Trust mee!
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 663
Mottagna reaktioner
1 808
Poäng
1 217
Nu är första inlägget på denna tråd uppdaterad med ett gäng kontaktvägar.

Grävde och det här är en gammal bluff: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foretaget-tar-betalt-for-luft

Redan 2014 finns det trådar om det cashking:

Bra inlägg om tillvägagångssätt:

Har fått en fakturan från en medlem, och där står det klart och tydligt expresslån och cashking.nu som hemsida.

Allabolag.se är intressant med på Finance group. Personen verkar inte finnas som är registrerad på bolagen. Sånt här gillar jag... Leta upp företag och personer som tror de inte finns. Efter en del letande så hittar jag en i Göteborg med ett snarlikt namn, som är registrerad på andra bolag. Mellannamnet har en intressant koppling till mellannamnet på Finance group, som inte är korrekt. Tyvärr kan jag inte redovisa vad jag fann pga att vi inte publicerarar personuppgifter här, plus att jag inte är 100% säker. Men, sök så finner du.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 663
Mottagna reaktioner
1 808
Poäng
1 217
Från IDG forumet om hur en polisanmälan görs, summerad med Chatgpt:

Bestrid fakturan:

1. Bestrid Fakturan och Kontakta Polisen: Om du får en faktura för ett lån du inte har ansökt om, bestrid fakturan via e-post och anmäl händelsen till polisen. Använd mallar från Hallå Konsument om du behöver: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/

Angående er faktura [ange fakturanummer, belopp och datum]

Jag bestrider ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom det inte finns något avtal mellan oss. Jag har varken tackat ja till eller beställt något av er.

[Ditt namn och kontaktuppgifter]

2. Dokumentera och Skicka Polisanmälan: Efter att du har pratat med polisen, be om en kopia av ärendet. Skanna in den och skicka som en PDF till e-postadressen på fakturan. Var försiktig med att inte dela känslig information som personnummer.

3. Kontrollera Bank-ID och Företagets Villkor: Kolla historiken i ditt Bank-ID för att se om det finns några tecken på obehörig användning. Om företaget kräver Bank-ID för lånansökan och du inte har någon historik av detta, har du ytterligare bevis för att du inte har ansökt om lånet.

Sammanfattning av Problem och Upphov till Fakturan

Problem:

Personen har mottagit en bluffaktura från "Finance & Accounting Group" som påstår att en ansökningsavgift på 449 kr ska betalas för Cashking.nu. Personen har aldrig ansökt om ett lån eller besökt företagets webbplats.

Upphov:
Fakturan verkar vara antingen en bluff eller ett fall av identitetsstöld. Efter att ha sökt på internet, hittade personen forumtrådar där andra också rapporterat liknande problem med företaget.

Företagets Svar:
Efter att ha bestridit fakturan via e-post, fick personen ett autosvar från "Capital Europe Invest," som är registrerat i Belize. De kräver en fysisk polisanmälan skickad till deras svenska avdelning för att godkänna bestridandet, vilket strider mot råd från svenska konsumentrådgivningssidor som Hallå Konsument.

Juridiska Aspekter:
Hallå Konsument påpekar att ett bestridande inte behöver godkännas av företaget för att gälla. Om företaget fortsätter att kräva betalning, är det deras ansvar att driva ärendet vidare.
 
Senast ändrad:

Helmer

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
21 Februari 2018
Meddelanden
213
Mottagna reaktioner
213
Poäng
397
Vill lägga till att det behövdes inget BankID utan de bakom skickar fakturan för att det räckte att fylla i sina kontaktuppgifter med tron att man ansöker om lån. Du får sedan se en sida med sms låneaktörer vilka listas på 1000 andra stället. De bakom bluff fakturan använder dina uppgifter du fyllde i för att du trodde du ansökte om lån men blir alltså bara skickad till en lista med aktörer. I och med att man godtyckligt ansökte om lån men som sagt bara får se en lista med aktörer. De uppgifter du fyllde i, se bilaga används enkom för att skicka bluff fakturor. Eftersom det är påhittat av Expresslån att du fått ett avtal och även om de faktiskt förmedlade lån, vilket de alltså inte för så är alltså omöjligt för dem att bevisa att just du fyllt i formuläret eftersom man inte gör de med e-leg så är fakturan på 379 kr bara en ren chansning att någon ska betala. Bara o skita i det. Bilaga formuläret de fiskar din adress där de påstår godtyckligt att du fått ett abonnemang.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230917-185212.png
    Screenshot_20230917-185212.png
    120.5 KB · Visningar: 110

sussie64

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
22 September 2023
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
14
Poäng
36
Edit admin: OBS DETTA ÄR INTE FINANCE & ACCOUNTING GROUP OFFICIELLA HEMSIDA (INTE, IGEN). SÅ MAILA INTE LÅNFORUM OM FAKTURORNA, DET KOMMER INTE FUNGERA.

Kontakt Finance & accounting group

Här är en kontakt taget från en faktura: support@express-lan.com

På fakturan står även två hemsidor för kontakt:

Här kan man kontakta ägaren av domänen, expresslån.com: https://whoiscontact.ascio.com/?domainname=xn--expressln-d3a.com

Mer information

Så bestrider du fakturan och polisanmäler: https://www.lånforum.se/threads/finance-accounting-group-scam.21037/page-3#post-380442


------
Ursprunglig inlägg:


Fick ju faktura hos dom på 379 kr förut, x2 betalde båda för att jag inte orkade hålla på och krångla, osäkert om jag ens hade ansökt hos dom, fick nu en till faktura där det står att det löper under 3 månader


Ska man verkligen fortsätta betala? eller vad ska jag göra med detta scam-bolag
Hej det är samma för mig,har fått två,betalat en.
Tänker inte betala denna.
Jag har skuldsanering och knappt ett år kvar.
Skrev ett mejl till lånforum som svarar att dom skickar ut bluff
 

Mojje

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
11 December 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Mannen, du får börja fakturera för din kundtjänst, fan mot låneföretagen sker ingen goodwill :)
Är det ingen som har telefon nummer till dom? Min son har fått faktura från dom och har inget med dom att göra. Är det ingen som kan berätta hur det gått med era anmälningar.
 

Daniel99

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2023
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Också fått 2 fakturor ifrån dem. Betalade båda och ringde o fråga vad dem höll på med o bad dom säga upp mig på en gång.
 

Ovetande

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 December 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Vill lägga till att det behövdes inget BankID utan de bakom skickar fakturan för att det räckte att fylla i sina kontaktuppgifter med tron att man ansöker om lån. Du får sedan se en sida med sms låneaktörer vilka listas på 1000 andra stället. De bakom bluff fakturan använder dina uppgifter du fyllde i för att du trodde du ansökte om lån men blir alltså bara skickad till en lista med aktörer. I och med att man godtyckligt ansökte om lån men som sagt bara får se en lista med aktörer. De uppgifter du fyllde i, se bilaga används enkom för att skicka bluff fakturor. Eftersom det är påhittat av Expresslån att du fått ett avtal och även om de faktiskt förmedlade lån, vilket de alltså inte för så är alltså omöjligt för dem att bevisa att just du fyllt i formuläret eftersom man inte gör de med e-leg så är fakturan på 379 kr bara en ren chansning att någon ska betala. Bara o skita i det. Bilaga formuläret de fiskar din adress där de påstår godtyckligt att du fått ett abonnemang.
Men vad gör man om de skickar vidare det till inkasso?
Det står ju att det kommer dröjsmålsränta och inkassokrav enligt lag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp