Flytta lån, 1 av 2 fast anställning

Hej!

Det börjar bli dags att flytta vårt bolån som vi i dagsläget har hos nordax.

Nu har jag en fast anställning med 32 000kr/mån och tjejen som är utbildad lärare har 35 000kr/mån men har bara anställning en termin.

Vi har 2 barn och en bil. Båda har studielån men inga skulder annars eller betalningsanmärkningar.

Var i kontakt med SBAB men de menade att tjejen var tvungen att ha åtminstone 1 års anställning för att räknas som stadigvarande inkomst. Han rekommenderade att testa ”storbanken” där hon har sin lön.

Men tänkte höra här om några av er har liknande erfarenheter och kan rekommendera någon bank?

Mvh

Jag tycker länsförsäkringar gjorde allt smidigit, men det är nog olika från person till person

Personlig kontakt rekommenderar jag. Hade liknande förutsättningar när vi skaffade lån på huset (lite lägre blanco, samt att sambon hade en tidsbegränsad anställning terminen ut). Vi pratade med banken, la fram att vi är en socionom och en grundskollärare i Norrland. Det kommer liksom finnas jobb och de jobbade runt det i kalkylen utan några större bekymmer. Gör man allt online blir det ju däremot svårt att lägga fram såna argument. Tror ju knappast din sambo kommer vara arbetslös så som lärares arbetsmarknad ser ut idag.

Personlig kontakt rekommenderar jag. Hade liknande förutsättningar när vi skaffade lån på huset (lite lägre blanco, samt att sambon hade en tidsbegränsad anställning terminen ut). Vi pratade med banken, la fram att vi är en socionom och en grundskollärare i Norrland. Det kommer liksom finnas jobb och de jobbade runt det i kalkylen utan några större bekymmer. Gör man allt online blir det ju däremot svårt att lägga fram såna argument. Tror ju knappast din sambo kommer vara arbetslös så som lärares arbetsmarknad ser ut idag.

Tack för att du delade med dig av eran erfarenhet, känns mindre tungjobbat nu.

Jo precis, personlig kontakt var mitt nästa steg. Bara det när man har 2 små barn och båda jobbar 100% så vill man att det räcker med ett möte. Därav vill vi välja ”rätt” bank på första försöket.

Vilken bank fick ni lån hos? :)

Hälsinglands sparbank. Ganska liten och lokal bank kring Hudik området (vi bor i Sundsvall), men oerhört lätt att få personlig kontakt. Hon satte av 2 timmar för oss för att gå igenom allt innan - utan att vi ens var kunder. Så har det liksom fortsatt, exempelvis kan jag ringa när som helst under öppningstider i princip och få tag på min bankperson som jag känner personligen. De kör också kvällsöppet på torsdagar fram till kl. 18.00 vilket var helt underbart när man ska få ihop det med jobb och barn :)

Det låter toppen!

Ska försöka boka in ett möte med danske bank efter lite research.

Kommit fram till att jag har 2 alternativ, antingen låna 85% av bostaden. Eller låna 70% för lägre amortering samt bättre ränta, sen fylla ut med blanco. Men i första skedet hos banken behöver vi endast ett blanco en bit under 100k för att komma ner till 70% spärren.

Men sen när/om vi får det beviljat så tar vi ett högre blanco, och när jag räknar på det så blir månadskostnaderna snarlika med båda alternativen. Alltså för samma totala lånebeloppet.

Bifogar mina siffror

634F0635-434B-4BB4-AA79-2010DE3F0CEC.jpeg

Lyckades flytta samt öka lånet till danskebank med räntan 1.18 :)

Tycker era förutsättningar låter mycket bra, även om banken skulle knorra om din respektives anställningsform. Min högst personliga erfarenhet är att Swedbank är extremt svåra (trots att man var kund då) medan SEB mer eller mindre kastade lånen efter en :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp