• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

fogden /husutredning

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
482
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
Måste man bli medlem på merinfo för att klicka sig vidare ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
482
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
Lasseman om man inte vill att barnen ska vara hemma när dom kommer går det att göra en sådan deal eller bara kommer fogden bara så där ?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 667
Mottagna reaktioner
1 695
Poäng
1 177
Jag frågade när de kom till oss, för jag låg och sov. Sa till dom att det hade vatt bra om dom hört av sig först men så funkade det tydligen inte...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 162
Mottagna reaktioner
12 750
Poäng
9 787
Ibland skickar man brev i förväg och säger att man kommer komma en viss dag och tid, då kan du höra av dig och det kanske går att ändra tidpunkten på något vis.
Jag antar att om du känner på dig att du tror att dom ska komma på besök så skulle du väl omvänt i princip kunna bjuda hem dom en viss tid, så du får styra tidpunkten, motivera det med det med barnen så får du höra vad dom säger.
Jag har varit med på både oanmälda och föranmälda besök där barn funnits hemma.
 

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
482
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
Hur lång tid tar ett sådant besök när dom ska koll hus värde måste dom gå igenom hela huset då ?
 

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
482
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
Värdera fogden lika mycket som en värderingsman från banken ?Och om huset går till försäljning är det vanligt att priset går ner då eftersom ett hus som säljs från fogden är väl inte superintressant om man jämnför vanlig försäljning ?
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Värdera fogden lika mycket som en värderingsman från banken ?Och om huset går till försäljning är det vanligt att priset går ner då eftersom ett hus som säljs från fogden är väl inte superintressant om man jämnför vanlig försäljning ?
Jo, så är det. Att köpa fastighet på exekutiv auktion innebär att du köper huset i befintligt skick med begränsade möjligheter att göra en grundligare inspektion innan. Alltså blir priset lägre för att en köpare ska kunna täcka upp ev oförutsedda renoveringar.
Så för ägaren är det nog väldigt sällan en bra affär när fogden säljer. Men med auktioner vet man ju aldrig, två idioter som inte vet vad de ger sig in på som slåss om samma fastighet...

Kan ju tillägga att jag har varit med på en värdering av ett hus som då gjordes av en fristående värderingsman på uppdrag av fogden. Det var inte mitt hus och skulden drogs tillbaka från fogden innan ägaren såg till någon värdering. Men iallafall så ville denna gå igenom hela huset, samtliga skrymslen och vrår. Tog väl en ca 15-20 min. Men tiden beror ju helt på husets storlek och konstruktion.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 162
Mottagna reaktioner
12 750
Poäng
9 787
Senast jag var ut med en värderingsman tog det ungefär en timma..
Jag tror jag missuppfattade frågan från början där, jag trodde du menade en bostadsförrättning.. En värdering får man snacka med värderingsmänniskan om tiden kan ändras eller ej. Om han åkt dit och inte tar sig in så blir besök 2 tillsammans med personal från kronofogden och låssmed.
 

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
482
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
Jag vill bara kolla lite hur stor chans det är att vi få behålla vårt hus men tiden få utvisa tack för svar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp