S
Smskosing
Gäst
Poäng: 0
Återkommande inkomst ska det stå
Jo, det verkar som att vara skuldsatt och tvungen att arbeta är viktigare än att ha varit sparsam och blivit ekonomiskt oberoende. Problemet blir ju då att i mitt fall spelar det ingen roll hur mycket pengar banken är skyldig mig. Jag kan inte få ett kreditkort så att jag kan komma åt dem när jag nu befinner mig utomlands en längre tid. Spara och slösa enligt gammal sed verkar vara satt upp och ner.Tyvärr är det så illa ställt som @Terry_ skriver ovan. En bekant till mej som har både pengar på banken och obelånat hus i attraktivt område, men en mycket liten inkomst, blev nekad att ta en inteckning i sitt hus, för att få ett lån åt sin dotter när hon skulle köpa en bostadsrätt. Man kan tycka att det är märkligt att tillgångar inte värderas lika högt som inkomst...
Det är nästan lättare att förlora en bra inkomst, räcker att man blir sjuk och FK vägrar att godkänna sjukskrivningen.För att tillgångar kan man göra slut med på en gång om man är mimdre smart, jämt bra årsinkomst anses mer säkert dvs återkommande betalningar varje månad
Det är nästan lättare att förlora en bra inkomst, räcker att man blir sjuk och FK vägrar att godkänna sjukskrivningen.
Nu citerar jag mej själv, men jag glömmer aldrig när jag för ett par år sedan satt med vänner en lördagseftermiddag på restaurang vid fönstret ut mot gatan, där fick jag syn på en man, som såg någorlunda välklädd och attraktiv ut, som drog en liten kärra efter sej och letade i skräpkorgarna efter något att panta. Ja sa en i sällskapet, det är en riktigt sorglig historia och berättade; mannen hade varit VD i ett stort börsbolag, men fick en riktigt djup depression och blev av med jobbet. Hans fru orkade inte med honom utan fixade skilsmässa och la beslag på de mesta av tillgångarna eftersom han inte var kapabel att se "efter sitt hus", dessutom var han mån om barnen att de inte skulle fara illa. Allt skedde inom loppet av två år och han har tydligen aldrig helt återhämtat sej och lever numera som hemlös.Det är nästan lättare att förlora en bra inkomst, räcker att man blir sjuk och FK vägrar att godkänna sjukskrivningen.
Jag vet inte om du pratar om dig själv vad du varit med om tragiskt om det var så.men Det förekommer sällan att en person som taxerat låt oss säga 400 000 i flera år som även visas i upplyssningar helt plötsligt skulle ha 0 kr taxerad inkomst som stadigvarande ,Det är nästan lättare att förlora en bra inkomst, räcker att man blir sjuk och FK vägrar att godkänna sjukskrivningen.
Det är ingen självupplevt som jag hänvisar till, men jag har under åren som skuldsatt, lärt mej att allt kan hända och att man faktiskt kan, om än inte förlora hela, men stora delar av sin inkomst relativt lätt. Jag tycker att du ska följa trådarna lite mer noggrant innan du kommenterar. Jag har betalt mer i skatt de senaste 20 åren än vad de flesta skulle kalla en någorlunda bra lön.Jag vet inte om du pratar om dig själv vad du varit med om tragiskt om det var så.men Det förekommer sällan att en person som taxerat låt oss säga 400 000 i flera år som även visas i upplyssningar helt plötsligt skulle ha 0 kr taxerad inkomst som stadigvarande ,
Okej men det är ju inte så konstigt att du läst om personer i knipa här då en av huvudämnena är hjälp och inkasso osv... i det stora hela är det ju knappast ett stort tal personer som förlorar inkomst bara sådär, kanske 1 procent inte ens detDet är ingen självupplevt som jag hänvisar till, men jag har under åren som skuldsatt, lärt mej att allt kan hända och att man faktiskt kan, om än inte förlora hela, men stora delar av sin inkomst relativt lätt. Jag tycker att du ska följa trådarna lite mer noggrant innan du kommenterar. Jag har betalt mer i skatt de senaste 20 åren än vad de flesta skulle kalla en någorlunda bra lön.
Ja man ser det man vill se, här på forumet verkar det vara tvärtom att flertalet jobbar på och har ganska bra inkomster. Fler och fler hamnar i svårigheter, som vi inte såg förr om åren, p g a att det inte är lätt att få tag i bostad om man inte har gott om pengar, de räcker i princip med skilsmässa och utan bostad är det inte lätt att behålla ett vettigt jobb. Många som blir allvarligt sjuka, som exempelvis cancer, får ingen ersättning från Försäkringskassan, ja för att bara nämna några exempel.Okej men det är ju inte så konstigt att du läst om personer i knipa här då en av huvudämnena är hjälp och inkasso osv... i det stora hela är det ju knappast ett stort tal personer som förlorar inkomst bara sådär, kanske 1 procent inte ens det
Ja jag har ochså sett och läst om det här bland annat. Sånt som inte händer ofta brukar ju ofta uppmärksammas i nyheter och på forum, så ja det är fullt förstårligt att du hört om sånna knipor folk hamnar iJa man ser det man vill se, här på forumet verkar det vara tvärtom att flertalet jobbar på och har ganska bra inkomster. Fler och fler hamnar i svårigheter, som vi inte såg förr om åren, p g a att det inte är lätt att få tag i bostad om man inte har gott om pengar, de räcker i princip med skilsmässa och utan bostad är det inte lätt att behålla ett vettigt jobb. Många som blir allvarligt sjuka, som exempelvis cancer, får ingen ersättning från Försäkringskassan, ja för att bara nämna några exempel.