• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Fråga angående utmätning och bil

matte77

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
8 Februari 2015
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
19
Poäng
52
Hej,
Frågan är nog riktad till @Lasseman.
Om man har behov av bil både för att man ibland jobbar natt och då ej kan ta sig hem kommunalt men främst är behovet av bil för barnen (grundskoleålder) som bor halva tiden i annan kommun och där de ha aktiviteter som sträcker sig över stor del av Uppland (idrott) ser du då att det skulle vara ok att skaffa en bil som har ett värde runt det förbehållsbelopp jag har? Eller kommer kronofogden direkt ta den och sälja den?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Behövs bil för att ta sig till och från jobbet kan en sådan få behållas upp till ett värde strax under 30000. I övrigt har man inte rätt att behålla bilar.
 

matte77

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
8 Februari 2015
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
19
Poäng
52
Ok så inte lönt då att skaffa en bil för ca 15000kr som behövs då för nattjobb ca 1 gång per månad (enda sättet att ta sig hem är med taxi annars) samt få barnen på sina aktiviteter?
 

henke88

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
28 Januari 2020
Meddelanden
369
Mottagna reaktioner
94
Poäng
267
Ok så inte lönt då att skaffa en bil för ca 15000kr som behövs då för nattjobb ca 1 gång per månad (enda sättet att ta sig hem är med taxi annars) samt få barnen på sina aktiviteter?
Förstod du inte vad lasseman skrev?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Ok så inte lönt då att skaffa en bil för ca 15000kr som behövs då för nattjobb ca 1 gång per månad (enda sättet att ta sig hem är med taxi annars) samt få barnen på sina aktiviteter?
Medveten om att jag lägger mig i en riktad tråd så ursäkta på förhand :D men tror inte det var vad han menade. Upp till 30tkr är ok så varför skulle inte en för 15 vara det?
Köpte min bil för 30tkr, uppgav ett värde av 20tkr för att den är så skruttig, och var arbetslös och hade inte ens ett jobb att hänvisa till. Däremot spelade barnens aktiviteter in och det lades noll fokus på det bilägandet när mina tillgångar utreddes.
 

matte77

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
8 Februari 2015
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
19
Poäng
52
Tolkade lassemans svar som att bilar tas om de inte är till för att ta sig till jobbet. Då jag behöver bil för att jag en gång i månaden gör nattjobb där jag jobbar och då inte kan ta mig hem kommunalt men främst för barnens aktiviteter så tolkade jag hans svar som att barnens aktiviteter är inget man tar hänsyn till. Jag kan ha fel.
 

matte77

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
8 Februari 2015
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
19
Poäng
52
Förstod du inte vad lasseman skrev?
Jag tolkade hans svar på så sätt att barnens aktiviteter väger inte in alls för behovet av bil.
Att behöva bilen i jobbet en gång i månaden antar jag inte heller väger in utan bara om man på daglig basis tar sig fram och tillbaka med bil när inga andra alternativ finns är godtagbart. Ledsen att jag ville få det bekräftat
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Tolkade lassemans svar som att bilar tas om de inte är till för att ta sig till jobbet. Då jag behöver bil för att jag en gång i månaden gör nattjobb där jag jobbar och då inte kan ta mig hem kommunalt men främst för barnens aktiviteter så tolkade jag hans svar som att barnens aktiviteter är inget man tar hänsyn till. Jag kan ha fel.
Ah ok. Frågan är hur petigt det där är egentligen, fakta är ju att du behöver bil till och från jobbet om än vid endast ett tillfälle. Följdfrågan för det är väl inte hur många gånger den nyttjas för att det ska vara skäligt och ställs väl inte ens? Får du behålla annan resekostnad?
 

matte77

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
8 Februari 2015
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
19
Poäng
52
Ja jag har ju kort för kommunaltrafik i övrigt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Medveten om att jag lägger mig i en riktad tråd så ursäkta på förhand :D men tror inte det var vad han menade. Upp till 30tkr är ok så varför skulle inte en för 15 vara det?
Köpte min bil för 30tkr, uppgav ett värde av 20tkr för att den är så skruttig, och var arbetslös och hade inte ens ett jobb att hänvisa till. Däremot spelade barnens aktiviteter in och det lades noll fokus på det bilägandet när mina tillgångar utreddes.

Snarare så att man inte vill lägga energi på en skrutt med lågt värde. Sen kanske dom la upp det som att det blir bra för barnens aktiviteter så kändes det bättre, men det var inte den egentliga grunden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp