• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Fråga så ringer jag och frågar

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 226
Poäng
4 807
Jag har ringt till Synsam ang kreditupplysning och jag postar svaret här så ingen känner sig obekväm. Jag ringde på egen bevåg kan man säga.
De sa att det inte är möjligt att göra upplysningen på förhand, innan besöket. Utan den görs på plats med legitimation och bank id. Men de sa att om man blir nekad så kan man ha med sig en borgenär, en vän eller släkting. Om kreditupplysningen inte bli godkänd kan man ändå teckna prenumeration om borgenären har bra ekonomi. Prenumerationen kommer att stå på den som behöver glasögonen och även fakturorna kommer att skickas till denne. Men om man däremot inte betalar så kommer påminnelsen att skickas till borgenären.
Plötsligt kom jag ihåg att för väldigt många år sedan när jag behövde nya glasögon men var osäker om kreditprovningen skulle gå genom så hade jag med mig en kompis, ifall i fall.

Jag hann inte ringa till Synoptik då de hade telefontid till 15 så jag gör det imorgon.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
622
Mottagna reaktioner
275
Poäng
447
Jag har ringt till Synsam ang kreditupplysning och jag postar svaret här så ingen känner sig obekväm. Jag ringde på egen bevåg kan man säga.
De sa att det inte är möjligt att göra upplysningen på förhand, innan besöket. Utan den görs på plats med legitimation och bank id. Men de sa att om man blir nekad så kan man ha med sig en borgenär, en vän eller släkting. Om kreditupplysningen inte bli godkänd kan man ändå teckna prenumeration om borgenären har bra ekonomi. Prenumerationen kommer att stå på den som behöver glasögonen och även fakturorna kommer att skickas till denne. Men om man däremot inte betalar så kommer påminnelsen att skickas till borgenären.
Plötsligt kom jag ihåg att för väldigt många år sedan när jag behövde nya glasögon men var osäker om kreditprovningen skulle gå genom så hade jag med mig en kompis, ifall i fall.

Jag hann inte ringa till Synoptik då de hade telefontid till 15 så jag gör det imorgon.
Tror Spacsavers kör Walley så inte UC https://www.specsavers.se/erbjudanden/delbetala
 

Baklänges

V.I.P
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
197
Poäng
366
Hej,
Jag kapar tråden endast i syfte av att jag vet att du @Myra, kan inkasso.
Jag släppte skulder i december och har fått från Lowell idag, har du haft med dem att göra? Min ekonomi är kass, men bättre än tidigare och jag kanske får trixa lite men ska försöka att hålla mig borta från kfm (som jag var helt inställd på att bara låta allt gå till tidigare) kanske kan jag hålla mig flytande i sex månader. Hur bör jag göra?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 853
Mottagna reaktioner
1 840
Poäng
1 277
Jag har ringt till Synsam ang kreditupplysning och jag postar svaret här så ingen känner sig obekväm. Jag ringde på egen bevåg kan man säga.
De sa att det inte är möjligt att göra upplysningen på förhand, innan besöket. Utan den görs på plats med legitimation och bank id. Men de sa att om man blir nekad så kan man ha med sig en borgenär, en vän eller släkting. Om kreditupplysningen inte bli godkänd kan man ändå teckna prenumeration om borgenären har bra ekonomi. Prenumerationen kommer att stå på den som behöver glasögonen och även fakturorna kommer att skickas till denne. Men om man däremot inte betalar så kommer påminnelsen att skickas till borgenären.
Plötsligt kom jag ihåg att för väldigt många år sedan när jag behövde nya glasögon men var osäker om kreditprovningen skulle gå genom så hade jag med mig en kompis, ifall i fall.

Jag hann inte ringa till Synoptik då de hade telefontid till 15 så jag gör det imorgon.
Tror du menar borgensman man tar med sig...?
(Nej, det är inte att märka ord, borgenär och borgensman är två vitt skilda begrepp ^^ )
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 226
Poäng
4 807
Tror du menar borgensman man tar med sig...?
(Nej, det är inte att märka ord, borgenär och borgensman är två vitt skilda begrepp ^^ )
Hon på Synsam sa borgenär men jag tror alla fattar vilken funktion den som följer med kommer uppfylla. Men så klart bra att använda de rätta termerna.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 226
Poäng
4 807
Hej,
Jag kapar tråden endast i syfte av att jag vet att du @Myra, kan inkasso.
Jag släppte skulder i december och har fått från Lowell idag, har du haft med dem att göra? Min ekonomi är kass, men bättre än tidigare och jag kanske får trixa lite men ska försöka att hålla mig borta från kfm (som jag var helt inställd på att bara låta allt gå till tidigare) kanske kan jag hålla mig flytande i sex månader. Hur bör jag göra?
Tycker Lowell är hårda och inte så hjälpsamma. De kommer ställa massa frågor om din ekonomi, inkomst, utgifter etc, för att bedöma hur mkt du ska betala.
Jag har fått fryst ränta och sänkt belopp så kan inte säga att jag inte fått hjälp men som helhet är de svåra är min erfarenhet. Förberedd dig på att förhandla, lägg fram argument om varför du ska betala xxxx kr.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 853
Mottagna reaktioner
1 840
Poäng
1 277
Hon på Synsam sa borgenär men jag tror alla fattar vilken funktion den som följer med kommer uppfylla. Men så klart bra att använda de rätta termerna.
Man kan ju ta med en borgenär och på plats låna hela beloppet och skippa abonnemanget :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 226
Poäng
4 807
Återger här samtal med Synoptik:

1. Kan man på ngt sätt göra kreditprovningen innan man kommer till butiken?
Nej det går inte, den görs live i våra butiker.

2. Kan man ha med sig en borgensman?
Ja det kan man.

Annan info jag fick under samtalet: om man har skyddat identitet måste man låsa upp spärren innan man kan ansöka om abonnemang på avbetalning. Sen kunde hon inte svara på vilken sorts upplysning de tar och det visste hennes kollega inte heller. Hon sa att butikerna har bättre koll på detta.
Hon sa också att om man inte har anmärkningar eller annat hos Kf och har deklarerad inkomst så brukar det beviljas.
 

Baklänges

V.I.P
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
197
Poäng
366
Tycker Lowell är hårda och inte så hjälpsamma. De kommer ställa massa frågor om din ekonomi, inkomst, utgifter etc, för att bedöma hur mkt du ska betala.
Jag har fått fryst ränta och sänkt belopp så kan inte säga att jag inte fått hjälp men som helhet är de svåra är min erfarenhet. Förberedd dig på att förhandla, lägg fram argument om varför du ska betala xxxx kr.
Nu svarade jag i min egna tråd, men uppdaterar även här. Jag fick igenom en betalplan på 3 mån om 1500kr/månad. Därefter skulle jag återkomma till Lowell för en omförhandling. Ja dom är fyrkantiga men han jag pratade med hade empati över min situation. Så, en halv framgång som jag är tacksam över. Nu ska jag andas. Kanske ska jag fortsätta att betala och hålla mig borta från KFM? Var helt inställd på det fram tills igår.
Tusen tack för input! Nu återgår vi till ämnet.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 226
Poäng
4 807
Jag har ringt till Tryggkredit och ställt några frågor.

1. Tar ni en upplysning vid varje uttag och vilken sorts upplysning?
- Ja, vi tar en upplysning vid varje uttag och det är UC.

Följdfråga om det är mini eller full UC (som andra banker ser)
- Full UC som andra banker ser
2. Rapporterar ni lånet till UC?
- Ja

3. Om man får betalningssvårigheter och inte kan betala, skickar ni skulden till inkasso eller direkt till Kf?
- Vi skickar skulden till inkasso Retriva som är vår dotterbolag.

4. När skickas skulden till inkasso?
- Efter tre missade betalningar

OBS! De här svaren har jag fått av en person på deras kundtjänat. Jag kan inte garantera till 100% att de stämmer så ha det i åtanke.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp