Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Frågor kring utmätning.

Hej allihop! Som ni nog sett är jag en nybliven medlem på detta forum men har under en längre tid använt mig av era tips i olika ämnen och dessa har varit av stor nytta. Tack!

Med detta sagt så har jag skapat min profil eftersom jag har några frågor kring löneutmätning som jag gärna får svar på eller tips i övrigt som kan assistera mig i min resa mot att bli skuldfri innan min 30-årsdag. Jag ska försöka att hålla mig lättfattlig men tveka inte att skriva en kommentar om det behövs förtydligande av någon del. (Kommer skriva alla belopp gällande inkomst/utgift längst ner)

För några år sedan genomgick jag några negativa personliga händelser som ledde till att min ekonomi blivit försatt i kaos, men efter en längre tid och mycket självreflektion så påbörjades ett försök att rädda lån och dylikt från att hamna hos kronofogden men lyckades endast att släcka de viktigaste bränderna. Detta ledde till att flertalet ärenden hamnade hos kronofogden och vid årsskiftet 22/23 började min löneutmätning. Under detta år har jag arbetat och löneutmätningen har dragits var månad i enlighet med det besluts som fattats men nu har jag sökt in till en utbildning med start i Januari och det är av denna anledning som behöver lite tips kring hur jag ska tänka samt gärna få svar på följande frågor:

Kommer mitt nuvarande belopp kunna fortsätta om man meddelar kronofogden kring förändringen i min arbetssituation?
Kommer jag kunna göra extra inbetalningar för att minska mitt saldo hos kronofogden utan att det äventyrar mitt beslutade belopp?
Hur stor summa kan man spara undan utan att det indrivs av kronofogden trots aktiv löneutmätning?

Idag ser det ut som följande

Inkomst efter löneutmätning:

15 292kr

Utgifter per månad:

14 978kr

Total skuldbörda:
416 354kr

fördelat följande
ca 289 000kr ligger hos kronofogden och är under utmätning.

resterande är ett aktivt lån från CSN.

Vid studiestart kommer jag att studera 100% och arbeta deltid med följande preliminära inkomster/utgifter.

Inkomster:
17 692kr CSN
10 500kr från lön (netto före utmätning)

Utgifter:

14 175kr (minskning på grund av pausad CSN återbetalning)
11 000kr i extra inbetalningar till kronofogden var månad som möjligheten finns.

Låter detta som ett rimligt upplägg eller finns det bättre sätt att lägga upp det hela på?

Senast ändrad:
Du kommer ta fullt CSN alltså? Har du koll på fribeloppet? För om du går över fribeloppet och får ett återkrav som avser mer än en termin som du inte betalar, så får du inte mer studiemedel sen innan du betalat ikapp. Struntar du i fribeloppet medvetet så finns risk att bli anmäld av CSN, så mitt råd är att kolla upp det där noga. Jag har ca 24000:- i lön före skatt och kan max ta studiemedel på 50% under ca 20 v/termin för att hålla mig under fribeloppet.
Lycka till med din resa mor skuldfriheten!

Du kommer ta fullt CSN alltså? Har du koll på fribeloppet? För om du går över fribeloppet och får ett återkrav som avser mer än en termin som du inte betalar, så får du inte mer studiemedel sen innan du betalat ikapp. Struntar du i fribeloppet medvetet så finns risk att bli anmäld av CSN, så mitt råd är att kolla upp det där noga. Jag har ca 24000:- i lön före skatt och kan max ta studiemedel på 50% under ca 20 v/termin för att hålla mig under fribeloppet.
Lycka till med din resa mor skuldfriheten!
Hej Jessica! Min tanke är att ta fullt CSN den första terminen till att börja med för att sedan utvärdera inför den andra terminen. Har kollat upp reglerna kring fribelopp men ser nu att jag skrivit fel i mitt tidigare inlägg, menar givetvis att att lönesumman är före utmätning och inte efter. Har räknat en del kring det och borde ligga inom fribeloppsgränsen för kommande termin och således inte behöva betala tillbaka något. Tack för att du uppmärksammade mig kring fribeloppet. Kommer behöva räkna mer på detta inför studiestart så att jag inte gjort någon felberäkning.
Tusen tack!

mvh Erma

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp