• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Frågor om att lösa bolån hos Bluestep + Ny ansökan Mittbolån vs. Nordax ansökan

olleolleolle

Ny medlem
Poäng: 27
Blev medlem
22 Januari 2019
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Hallå där!

Jag och min make har idag ett bolån hos Bluestep på ca 2,5 miljon. Vi vill nu få en bättre ränta det sista året (innan makens anmärkning försvinner) och har förstått att det finns flera aktörer som kan acceptera ett bolån med anmärkning.

Vad är smartast, att kontakta en aktör (t.ex. Nordax) direkt eller att ansöka via låneförmedlare ”MittBolån” för att få bästa möjliga ränta? Min egen kredithistorik är fortfarande lite dålig p.g.a många förfrågningar, men vi har inga blanco eller krediter kvar.

Vi har lånet bundet hos Bluestep i 36 månader, men förstår enligt deras hemsida att vi inte kommer behöva betala ränteskillnadsersättning eftersom vi löser lånet inom den första räntebindningsperioden (36 mån). Är det någon som vet om det tillkommer några andra kostnader om man löser lånet inom bindningstiden?

Vi har också betalat en förhöjd ränta som ett engångsbelopp för de första 12 månaderna när vi tog lånet, får vi tillbaka på de beloppet för de månader som är kvar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Har du försökt förhandla räntan med Bluestep? Ser era förutsättningar bättre ut nu än när lånet tecknades kanske de kan göra något på räntan?

Kan tyvärr inte svara på dina frågor. Jag trodde att man alltid var tvungen att betala ränteskillnadsersättning om man bröt lånet i förtid.
 

olleolleolle

Ny medlem
Poäng: 27
Blev medlem
22 Januari 2019
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Tack för ditt svar kalaskulan!

Vi har inte försökt omförhandla med Bluestep. Vi har 5,2% ränta och sedan 3,9% i förhöjd ränta, alltså totalt över 9% hos dem. Jag pratade med Nordax och de sa att deras bolån i snitt MED förhöjd ränta ligger på 4,4%. Jag har svårt att tro att Bluestep kommer släppa den förhöjda räntan de sista månaderna (om man inte söker via låneförmedlare och de måste pressa räntan). Eftersom vi har så pass högt lånebelopp är det ändå väldigt mycket pengar vi sparar in på den förhöjda räntan under de 5 månader som är kvar på vårt första år. I övrigt kunde Nordax inte uttala sig om förutsättningarna utan att ta en UC (som vanligt).

Jag har samma erfarenhet som du ang. ränteskillnadsersättningen, men läste detta på deras hemsida:

https://www.bluestep.se/ekonomitips/ordlista/ranteskillnadsersattning/


Kan det vara så att jag misstolkar något? Vill inte ta en ny UC på oss båda och sedan upptäcka att det kostar för mycket att lösa lånet i förtid när det verkligen gäller :-(
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Alltså ursäkta min ilska men vilken jädra skitbank det där är alltså... hade själva dom och och hade likvärdiga förutsättningar förutom anmärkning.

den förhöjda räntan ”försvann” till administrativa avgifter etc (=deras kompensation för förtidslösen). Men det låter ju såklart bra utåt sett.

mitt varmaste tips är att du byter så snart du kan och ser ränteförlusten som ett pris för att slippa dessa jävlar.

för att inte helt låta överjävligt grinig så fanns det för fyra år sen en bank som hette PlusBolån och beviljade trots svåra förutsättningar (ca 3% ränta). Annars om du har en bra hemmabank brukar man kunna förklara sin situation på ett personligt möte. Lycka till!
 

olleolleolle

Ny medlem
Poäng: 27
Blev medlem
22 Januari 2019
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Hej Clyro86!

Tack för svar.

Jag håller med! Hur kan de ta ut sån ränta när de till och med har säkerhet för hela lånet?! :-(

Det står inget om administrativa avgifter vid förtidsdslösen i vårt avtal, hur mycket rör det sig om och vad är det för avgift? Jag pratade med dem idag och då sa dem att det inte skulle kosta något att lösa lånet i förtid, men man vet ju aldrig...

Hemmabanken har jag pratat med och de kunde redan säga innan att det var kört för oss för att deras kalkyl inte gick ihop :-/ Tror Nordax eller Mittbolån är mina bästa alternativ, frågan är hur man lättast får det beviljat bara :-O

ha det bra!
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Hej Olle!

det är cirka 4 år sen jag hade dessa så förhoppningen är att ert avtal är bättre nu? Ska rota fram mina papper och skanna den delen så ni får se. Som ensamstående var det inte kul (dock självförvållat) att pytsa in nästan 10 papp varje månad när jag då fick ut 21 och hade en massa övriga blancolån. Får du bolån på annat håll? Om du är nöjd med bs just nu och har råd samt svårt att få nytt bolån på annat håll kanske du bör vara kvar? Tråkigt att bli hemlös om det skiter sig ju

minns inte om mitt avtal sträckte sig 3 eller 5 år, oavsett fick jag betala dom runt 150.000 i ränteskillnad vilket min nya bank SEB tog med i beräkningen och därmed är inbakat i mitt befintliga bolån. Har därför inte märkt av det på det sättet men jäkligt grisigt gjort

men fan vad trist med din hemmabank att de inte beviljar. Du kan inte få hjälp av någon familjemedlem heller?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp