Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

frågor om kronofogden och löneutmätning

Nyss påbörjat löneutmätning. Har massvis av frågor. Ska ta mig i kragen och ringa till kronofogden och ställa dessa frågor men just nu orkar jag verkligen inte. Provar därför att ställa dom här först.
* jobbar inom kommunalverksamhet: vilka på mitt jobb vet om att löneutmätning sker? Lönekontoret är ju givet men blir min chef meddelad?

× vad händer om jag är sjuk eller jobbar extra? Får jag behålla mindre om jag är sjuk och mer om jag jobbar extra? Eller är det alltid samma summa jag får behålla?

× jag har missat att skicka in min inkomstredogörelse till kfm. Beloppet som de nu drar är därför uträknat av en tjänsteman på kfm utifrån en schablon. Kan jag låta det vara så? Har ännu inte fått någon påminnelse på att skicka in något annat.

× när kommer de göra en utredning av eventuella tillgångar? Hur går det till?

Kan man på ett smidigt sett se varje månad hur min utmätning har fördelats på de olika långivarna? Se hur skulderna sjunker/ ökar och hur mycket som är kvar.

Skulle va så otroligt tacksam om någon skulle kunna vara så otroligt snäll och hjälpa mig få svar. Just nu är allt bara ren kaos i huvudet och jag fungerar knappt som människa.,kan inte tänka alls.

Kan inte svara på allt, men lite.

Din chef blir inte inblandad. Papperna från kronofogden hamnar hon personalenheten, hos en lönegandläggare som hanterar allt och lägger in avdraget på din lön.

Du har ett förbehållsbelopp, som är det lägsta som du får behålla. Sedan ett belopp som kronofogden vill dra varje månad. Säg att de vill ha 10 000, förbehållsbeloppet är 10 000 och du får ut 20 000. Ja då får du behålla 10 000...men om du en månad tjänar 25 000 så får du behålla 15 000. Du får dock aldrig behålla mindre än 10 000 eftersom det är förbehållsbeloppet. Tjänar du därför tex bara 15 000 en månad så blir det kronofogden som får mindre. Usch det blev kanske struligt förklarat men hoppas du förstår :)

Hej fick du hem någon uträkning eller började de bara att dra?

Har släppt massor, de första i våras men har inte ens fått hem en inkomstredogörelse ännu.

Kan inte svara på allt, men lite.

Din chef blir inte inblandad. Papperna från kronofogden hamnar hon personalenheten, hos en lönegandläggare som hanterar allt och lägger in avdraget på din lön.

Du har ett förbehållsbelopp, som är det lägsta som du får behålla. Sedan ett belopp som kronofogden vill dra varje månad. Säg att de vill ha 10 000, förbehållsbeloppet är 10 000 och du får ut 20 000. Ja då får du behålla 10 000...men om du en månad tjänar 25 000 så får du behålla 15 000. Du får dock aldrig behålla mindre än 10 000 eftersom det är förbehållsbeloppet. Tjänar du därför tex bara 15 000 en månad så blir det kronofogden som får mindre. Usch det blev kanske struligt förklarat men hoppas du förstår :)

Tusen tack för dina svar, betyder jätte mycket!

Hej fick du hem någon uträkning eller började de bara att dra?

Har släppt massor, de första i våras men har inte ens fått hem en inkomstredogörelse ännu.

Fick hem en inkomstredogörelse som jag inte hann skicka in. Sedan tog det ca 3 veckor så fick jag hem en uträkning på vad de skulle dra på nästa lön.

Cheferna kan ofta se lönespecarna, träffade en kommunal chef i jobbet som själv sa att han såg vilka anställda som hade löneutmätning

Du behöver inte höra av dig om du inte vill. Redogörelser påminns det inte om.

Om det står max på beloppet så dras all övertidspeng och liknande. Står det ert belopp så gäller det.

Du kan inte se men de fördelas procentuellt utifrån skuldernas storlek, om du inte har skattee och likande, dom går före.

Lönespecifikationerna skickas inte ut av kommunen utan banken. Det ska vara om chefen ber att få se uppgift på detta i lönesystemet. Den ser det inte uppgift på detta per automatik

Lönespecifikationerna skickas inte ut av kommunen utan banken. Det ska vara om chefen ber att få se uppgift på detta i lönesystemet. Den ser det inte uppgift på detta per automatik

Han behövde inte be. Han såg.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp