Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Från delgivning till utmätning

Skickade in första delgivning till Kronofogden förra veckan för en stor skuld. Hur lång tid tar det tills de börjar dra från lönen, utmätning? Har sen lönekörning. Några dagar innan den betalas ut. Någon som minns eller är mitt i detta nu också?

Det går inte att säga, det beror på när dom ansöker om verkställighet.
Tidigast februari

Spontant skulle jag gissa april. Ska förklara.

För mig tog det 18 dagar från att jag skrev under delgivning till första utslaget.

Sen så tog det ytterligare ca 5 veckor innan skuldens ens dyker upp under mina skulder som aktuella.

Efter det så avbröts processen i mitt fall då jag har inledande skuldsanering.

Men efter det så kommer en ett papper som heter ”redogörelse för inkomster och utgifter information” - det pappret har man 2 veckor på sig att fylla i. Så där kan man dra ut på det lite.

När dom mottagit det pappret så är det ytterligare lite handläggartid innan beslutet om löneutmätning skickas till arbetsgivare.

Räkna dessutom med något längre tid eftersom att majoriteten av handläggarna är lediga nu mellan typ 22a december till första/andra veckan januari. Det resulterar säkert i att dom hamnar efter lite ytterligare.

Skulle gissningsvis säga:

3-4 veckor till utslag från att du skrivit under delgivning.
Ca 5 veckor senare kommer skulden på mina sidor som verkställd.
1-2 veckor senare kommer redogörelsen att fylla i
2 veckor på sig att fylla i redogörelsen

Sen förmodligen någon vecka innan arbetsgivaren får brev om att pengar ska dras.

Vi är då minst uppe i 12-14 veckor+ bort. Delvis slutet på Mars/början på April när lönerna redan körts för Mars. Så första dragningen i April.

Du kan hinna få skatteåterbäring i April också utan att den utmäts om du har tur. Men då gäller det att vänta till dag 14 med att skriva under redogörelsen.

Men man gör heller inget fel i att vänta eftersom det står deadline och sista dagen att skriva under är 14 dagar bort.

Kan det resultera i att du får behålla både mars lönen och skatteåtebäringen så finns det inget att fundera över enligt mig, speciellt när du inte ens gör något fel och förhåller dig till deadline.

Senast ändrad:
Spontant skulle jag gissa april. Ska förklara.

För mig tog det 18 dagar från att jag skrev under delgivning till första utslaget. Efter det har man 3 veckor på sig att överklaga.

Sen efter dom 3 veckorna så tog det ytterligare ca 2 veckor innan skuldens ens dyker upp under mina skulder som aktuella.

Efter det så avbröts processen i mitt fall då jag har inledande skuldsanering.

Men efter det så kommer en ett papper som heter ”redogörelse för inkomster och utgifter information” - det pappret har man 2 veckor på sig att fylla i. Så där kan man dra ut på det lite.

När dom mottagit det pappret så är det ytterligare lite handläggartid innan beslutet om löneutmätning skickas till arbetsgivare.

Räkna dessutom med något längre tid eftersom att majoriteten av handläggarna är lediga nu mellan typ 22a december till första/andra veckan januari. Det resulterar säkert i att dom hamnar efter lite ytterligare.

Skulle gissningsvis säga:

3-4 veckor till utslag från att du skrivit under delgivning.
3 veckor på sig att överklaga utslaget
2 veckor senare kommer skulden på mina sidor som verkställd om man inte överklagat.
1-2 veckor senare kommer redogörelsen att fylla i
2 veckor på sig att fylla i redogörelsen

Sen förmodligen någon vecka innan arbetsgivaren får brev om att pengar ska dras.

Vi är då minst uppe i 12-14 veckor+ bort. Delvis slutet på Mars/början på April när lönerna redan körts för Mars. Så första dragningen i April.

Du kan hinna få skatteåterbäring i April också utan att den utmäts om du har tur. Men då gäller det att vänta till dag 14 med att skriva under redogörelsen.

Men man gör heller inget fel i att vänta eftersom det står deadline och sista dagen att skriva under är 14 dagar bort.

Kan det resultera i att du får behålla både mars lönen och skatteåtebäringen så finns det inget att fundera över enligt mig, speciellt när du inte ens gör något fel och förhåller dig till deadline.
Utslaget behöver inte vinna laga kraft så de 3 veckorna som inte är 3 veckor utan en månad behöver man inte räkna med.

Utslaget behöver inte vinna laga kraft så de 3 veckorna som inte är 3 veckor utan en månad behöver man inte räkna med.
En ren djungel av termet detta att kartlägga hela processen.

Var en gissning från min sida eftersom det tog ca 5 veckor från utslag till att skulderna visades som verkställd och aktiv under mina skulder på när man loggar in på kfm.

Det där är såklart olika men min erfarenhet är att det gick ganska snabbt när jag väl hade skrivit under delgivning. Det tog nog ca 6-8 veckor innan löneutmätning var beslutad.

En ren djungel av termet detta att kartlägga hela processen.

Var en gissning från min sida eftersom det tog ca 5 veckor från utslag till att skulderna visades som verkställd och aktiv under mina skulder på när man loggar in på kfm.

Om jag ansöker om bf/vs i ett så syns det på en gång i princip när utslaget kommer.
Man kan vänta 8 år om man vill med verkställighet också tex..

Hej jag har kvitteras delgiving kvitto den 10/2. När kommer lönutmättning då? Lite nervos jus nu. Tack i förhand .

Hej jag har kvitteras delgiving kvitto den 10/2. När kommer lönutmättning då? Lite nervos jus nu. Tack i förhand .
En gissning från min sida är att det inte blir utmätning av lön på denna sida nyår.

Men detta är bara min gissning, och svar på ditt inlägg… :tummen:.

En gissning från min sida är att det inte blir utmätning av lön på denna sida nyår.

Men detta är bara min gissning, och svar på ditt inlägg… :tummen:.
Jag hoppas det blir så för att hinna spara lite pengar innan de börjar med lön utmättning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp