• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Framtiden för oss skuldsatta med högre räntor mm

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Jag som har bott i Norge i fem år ser stor skillnad på detta med inflation. När priserna ökar i Norge så höjer dom också lönerna därefter. Minns att varje år när facket skulle förhandla så gick våra timlöner upp med minst fem kronor. Under mina fem år i Norge så steg med timlön (grundlönen) från 145 kr våren 2012 till 214 kr i timmen våren 2017.

Det ska bli intressant att se vad IF Metall sätter för grundnivå inför kommande förhandlingar. Det är alltid IF Metall som startar och sedan följer oftast Handels, Kommunal och Byggnads efter. Jag själv hoppas på en höjning för min grundlön med fyra-fem kronor men tror det blir som tidigare gånger en eller två kronor och facken är jättenöjda och slår på stora trumman "ja, vi lyckades höja med 2,12 kr, jippie". Har själv 176 kr i timlön men sedan har jag ackordslön på det. Grundlönen skulle jag gärna vilja ha runt 180-181 kr i tim. Då skulle jag bli glad.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Jag som har bott i Norge i fem år ser stor skillnad på detta med inflation. När priserna ökar i Norge så höjer dom också lönerna därefter. Minns att varje år när facket skulle förhandla så gick våra timlöner upp med minst fem kronor. Under mina fem år i Norge så steg med timlön (grundlönen) från 145 kr våren 2012 till 214 kr i timmen våren 2017.

Det ska bli intressant att se vad IF Metall sätter för grundnivå inför kommande förhandlingar. Det är alltid IF Metall som startar och sedan följer oftast Handels, Kommunal och Byggnads efter. Jag själv hoppas på en höjning för min grundlön med fyra-fem kronor men tror det blir som tidigare gånger en eller två kronor och facken är jättenöjda och slår på stora trumman "ja, vi lyckades höja med 2,12 kr, jippie". Har själv 176 kr i timlön men sedan har jag ackordslön på det. Grundlönen skulle jag gärna vilja ha runt 180-181 kr i tim. Då skulle jag bli glad.

Nu handlar det om att dämpa inflationen och då är lönehöjning kontraproduktivt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag förstår inte riktigt hur höjda räntor ska minska inflationen när den höga inflationen beror på råvaror och energi, något som knappast kommer att bli billigare för att Ingves med bihang höjer räntorna. Till råga på det rasar börsen (30% ner i år va?) och nu börjar bostäderna också att tappa i värde.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Jag förstår inte riktigt hur höjda räntor ska minska inflationen när den höga inflationen beror på råvaror och energi, något som knappast kommer att bli billigare för att Ingves med bihang höjer räntorna. Till råga på det rasar börsen (30% ner i år va?) och nu börjar bostäderna också att tappa i värde.
Den höga inflationen beror på ökningen av penningmängden, ökade räntor gör pengar dyrare, motiverar amortering(minskar penningmängden), dessutom kommer minska efterfrågan på energi och råvaror, tjänster/produkter. Väljer man inte göra detta så kommer dina/mina pengar förlora ännu mer värde och du kan INTE ha en fungerande ekonomi med hög inflation.

Aktier och den övervärderade fastighetsmarknaden i Sverige kommer definitivt gå ner mer.

Väldigt förenklad förklaring.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Jag förstår inte riktigt hur höjda räntor ska minska inflationen när den höga inflationen beror på råvaror och energi, något som knappast kommer att bli billigare för att Ingves med bihang höjer räntorna. Till råga på det rasar börsen (30% ner i år va?) och nu börjar bostäderna också att tappa i värd
Jag förstår inte riktigt hur höjda räntor ska minska inflationen när den höga inflationen beror på råvaror och energi, något som knappast kommer att bli billigare för att Ingves med bihang höjer räntorna. Till råga på det rasar börsen (30% ner i år va?) och nu börjar bostäderna också att tappa i värde.
Höga räntor minskar köpkraften hos konsumenterna och när efterfrågan på varor/tjänster minskar motverkar det priser som skenar.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Höga räntor minskar köpkraften hos konsumenterna och när efterfrågan på varor/tjänster minskar motverkar det priser som skenar.

Jo men nu är det ju framförallt elen som skenar så ser inte hur den efterfrågan på det ska minska.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Varför startades inte all kärnkraft upp i måndags?
Ett högkostnadsskydd på elen kommer bara att hamna på skattebetalarnas nota de kommande 10-15 åren.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp