• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Gå in i en relation

Bellabus

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
10 Februari 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej på er!
Jag är 27 år, har en lön på ca 19.000kr efter skatt och har lån hos swedbank på 250.000kr, det är ett hopbakslån på lite udda saker men även min stuga med sjötomt är med där…

Nu håller jag och min nya på att bli sambos men jag skäms nått så kopiöst över det där lånet och att jag inte har något sparande. Han har stenkoll på ALLT som har med pengar att göra men jag är som en uggla gällande det.
Har inte sagt nånting om min ekonomi åt honom, har inte pallat det än för jag känner mig som en nolla.

Aldrig haft inkasso/KF och betalar allt som jag ska men problemet är att pengarna räcker ändå inte till för att starta ett sparande.

Är jag en så kallad Redflag på grund av mitt lån eller tror ni att det går att lösa?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Var ärlig. Att kunna prata ekonomi inom relationen är lika viktigt än något annat. Samtidigt tycker jag inte att du behöver skämmas. Du har mycket låg inkomst och med tanke på stugan förmodligen rätt mycket utgifter. Om du skulle fråga honom om hjälp med att sätta ihop en gemensam budget, då kan du nämna lånet. Beloppet är inte astronomisk och anledningen är lättförklarlig. Om ni sedan får till en bra budget med sparmöjligheter har detta tillfälle istället tillfört något bra. Lycka till!
 

Bellabus

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
10 Februari 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Var ärlig. Att kunna prata ekonomi inom relationen är lika viktigt än något annat. Samtidigt tycker jag inte att du behöver skämmas. Du har mycket låg inkomst och med tanke på stugan förmodligen rätt mycket utgifter. Om du skulle fråga honom om hjälp med att sätta ihop en gemensam budget, då kan du nämna lånet. Beloppet är inte astronomisk och anledningen är lättförklarlig. Om ni sedan får till en bra budget med sparmöjligheter har detta tillfälle istället tillfört något bra. Lycka till!
Tack för ditt svar! det var en riktigt ångestdämpare, har grubblat på det här i flera månader och som sagt känt mig som en förlorare.
Men folk runt om mig säger också ”Han har ingenting med din ekonomi att göra så länge han inte blir drabbad” men det kan jag väl inte riktigt hålla med om, eftersom vi så småningom kanske vill skaffa familj, hus och hela den baletten.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Tack för ditt svar! det var en riktigt ångestdämpare, har grubblat på det här i flera månader och som sagt känt mig som en förlorare.
Men folk runt om mig säger också ”Han har ingenting med din ekonomi att göra så länge han inte blir drabbad” men det kan jag väl inte riktigt hålla med om, eftersom vi så småningom kanske vill skaffa familj, hus och hela den baletten.
Såklart behöver han veta men du behöver inte hans godkännande. Beslutet togs innan han fanns i ditt liv. Det är alles. Ditt lån, ditt ansvar.
Ärligt talat, tror jag att ett dåligt självförtroende målar upp värsta möjliga bilden. Ser det mer pragmatisk. Tillsammans kan ni nu ändra och förbättra varandras ekonomier.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 277
Poäng
997
Var ärlig, ärlighet är bland det allra viktigaste i en relation. Tillit och trygghet. Och ditt lån är inte särskilt stort, särskilt som det inkluderar en stuga. Inget han bör reagera negativt på tänker jag och absolut inget du ska känna någon skam för. Och om han inte accepterar dig så som du är och så som ditt liv varit, så är det ingen bra kille. Men, jag är säker på att det inte blir något problem - bara ni är ärliga mot varandra!
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Var ärligt och säg som det är. Bättre att säga det nu än senare. Det är inget du behöver skämmas över. Älskar han dig och du honom så borde pengar inte vara något problem. Kärlek är det viktigaste. Blir det några problem så är personen inte rätt för dig. Allt går att lösa. Jag är i mycket värre situation än dig och har haft förhållande i nästan 12 år.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 831
Mottagna reaktioner
7 207
Poäng
4 807
Redflag för att du har lån på 250 000 kr, nej! Han har valt dig för dina personliga egenskaper och inte din ekonomi.
Det enda du behöver säga om du vill säga något är att du har lån och att du håller på att jobba på att få en bättre ekonomi. Och så gör du en plan hur du kommer dit. Har han frågor så svarar du ärligt.
Kan du börja spara 200 kr i månaden så är det bättre än inget alls.
Kommer ni ha gemensam ekonomi eller var för sig?
Personligen hade jag verkligen satsat på en person som har lån men verkligen älskar mig än ngn som har ordnat ekonomi och sparat massa pengar men ser ner på mig som har lån.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 991
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
867
Redflag för att du har lån på 250 000 kr, nej! Han har valt dig för dina personliga egenskaper och inte din ekonomi.
Det enda du behöver säga om du vill säga något är att du har lån och att du håller på att jobba på att få en bättre ekonomi. Och så gör du en plan hur du kommer dit. Har han frågor så svarar du ärligt.
Kan du börja spara 200 kr i månaden så är det bättre än inget alls.
Kommer ni ha gemensam ekonomi eller var för sig?
Personligen hade jag verkligen satsat på en person som har lån men verkligen älskar mig än ngn som har ordnat ekonomi och sparat massa pengar men ser ner på mig som har lån.
Exakt!

Folk som pratar i termer som ”redflag” osv kan jag vara utan helt och hållet.

Man kan vara en helt fantastisk person utan att ha perfekt ekonomi. Sållar man bort folk pga det är man per automatik sjukt trist.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Att ha en stuga med sjötomt som är belånat hos swedbank låter helt normalt. Så länge du inte tänkte skriva över ägarskap så måste du inte berätta allt., om du inte vill själv.
Det du kan säga annars är att du hade lån ett lån hos Ikano på x kr en gång i tiden när du var ung och dum. Men som du bakade ihop med stugan, eftersom du fick bättre ränta.

Bankerna har banksekretess så att kontrollera exakt vilka lån du har haft en gång i tiden kräver ett jävla detektivarbete, speciellt om kreditförfrågningarna gått ut, dessa ligger kvar 1 år sen försvinner dom.

- Har du kvar gamla papper, sms, meddelanden på kivra eller mail, bilder/anteckningar på dator eller mobil, cloud, så kasta alla papper i en sopstation (inte din egen papperskorg), ta bort alla digital spår, rensa sökhistorik (alla enheter, mobil dator, surfplatta osv), rensa sen alla papperskorgar.
- Om du får reklam från dessa gamla banker du inte önskar, kan du bara maila dom att mitt namn är: personnumer är: du är tidigare kund och avropar lagen om GDPR och vill att dom ska ta bort alla konton, uppgifter och speciellt skriva ut dig ur all form marknadsföring via email, sms, telefonsamtal och post från alla era bolag i koncernen.

Vill du utöver det totalt blocka dig från all reklam utöver mailspärren där du vart kund så kan du gå till dessa sidor.

https://nixtelefon.org/nixa-dig/fler-satt-att-nixa-pa/
https://nixa.nixadresserat.se/#/login
https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/logga-in/

Dom 3 alternativ ser jag att du har att välja på om du ska prata om ekonomi.

1. Berätta hela sanningen
2. Berätta att stugan är belånad
3. Berätta att du hade 1 gammalt lån när du var ung och dum som du bakade in med stugan och fick bättre ränta. Sopa undan alla spår.

Tror ingen på detta forum dömer vilket alternativ som du väljer.
 
Senast ändrad:

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Låter som du gör en höna av en fjäder.
Lån på en fastighet är ingenting konstigt så länge man klarar att betala räntor och amortering. Sverige är dessutom ett av de länder med högst skuldsättning i världen sett till individers skuldsättning, inte statens.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp