• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Går det att kombinera lånelöften?

DHJ

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
30 Oktober 2021
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

Vi har bott utomlands i många år och återvände till Sverige i år.
Tog ett korttidskontrakt via bostadsförmedlingen i väntan på att köpa hus.
Vi båda har väldigt god ekonomi. När vi gick till banken fick vi reda på att någon parkeringsbot hade gått till kf för evigheter sedan, som vi aldrig blev informerade om och det blev ett utmätningsförsök.
Därav, blev min man inte godkänd för ett lån även fast skulden var på ynka 300 kr.

Nu är det så att jag fick ett lånelöfte via Handelsbanken med väldigt bra ränta. Kan min man söka ett "eget" lånelöfte på en bank med högre räntor som accepterar betalningsanmärkningar och kombinera dessa så att vi slipper så höga räntor?

Vi håller på att försöka ta bort betalningsanmärkningen den lagliga vägen, då dem ska enligt lag underrätta oss om vi har en skuld som man har chansen att bestrida eller betala. Men, tyvärr är väntetiden lång på att få upp det till en domare, och vi är oroliga att vårt korttidskontrakt kommer sägas upp innan dess då dem planerar ett stort projekt här i området och har hintat att man ska kolla på nytt boende.

Med bästa hälsningar,
D & H
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
En domare avgör inget om en betalningsanmärkning.

Jag vet inte vad som ska kombineras, ska ni låna dubbelt eller tänkte du ett för belopp och sedan ett annat för att tvinga någon att sänka ränta?
 

DHJ

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
30 Oktober 2021
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Fallet är uppe i kammarrätten, så en domare kommer avgöra om sekretess.

Jag tänkte om jag kunde låna min del från en bank med låg ränta (har redan ett lånelöfte med Handelsbanken) och han får ta sin lånedel från en annan bank som accepterar en betalningsanmärkning och så slår vi ihop dem. Detta istället för att vi båda söker tillsammans hos banken med höga räntor.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
Aha, då är det nog tre domare, men strunt samma. Spännande att se om kreditupplysningsbolagen följer utfallet, har förstått att det inte alltid görs så.

Nja, att ha flera långivare på samma säkerhet är inte så brukligt längre, bägge bankerna brukar vilja ha bästa panträtten och det kan bara ena ha.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp