Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Går under, släppa allt eller inte...

Nu vet vi ju inte hur deras situation ser ut. Jag hade ett vuxet hemmavarande barn under en del av skuldsaneringen. Han kraschade när han precis börjat plugga på universitetet (egentligen tidigare men höll masken). Depression, ångest, självmordstankar mm. Fick flytta hem. Ingen försörjning, föll mellan precis alla stolar. Fick ingen hjälp av vården pga kö, kunde inte skrivas in på arbetsförmedlingen pga ej frisk, kunde ej få försörjningsstöd pga ej inskriven på af. Först nu, efter typ 7 år i limbo har han fått viss hjälp av vården och ska få hjälp att söka försörjningsstöd.
Nu kanske inte min 19-åring är lika ”illa däran”, men han har påverkats något enormt av separationen och har i princip ingen kontakt med sin pappa vilket gör att han mår rätt dåligt. Han jobbar dock, har jobbat heltid men just nu bara deltid i väntan på förlängning av vikariat. Han är duktig på att spara och sparar till egen bil. Han köper det han behöver själv i ”sak-hygien-nöjes-väg”. Och betalar 2.000kr. Så det är inte så att han bara lever på mig. Men han trivs hemma och funderar på att studera vidare. Tror inte han är redo att flytta innan kanske 23-års åldern, vad vet jag. Jag älskar att ha han hemma! Så egoistiska skäl är det ju om man vill se det så…

Nu kanske inte min 19-åring är lika ”illa däran”, men han har påverkats något enormt av separationen och har i princip ingen kontakt med sin pappa vilket gör att han mår rätt dåligt. Han jobbar dock, har jobbat heltid men just nu bara deltid i väntan på förlängning av vikariat. Han är duktig på att spara och sparar till egen bil. Han köper det han behöver själv i ”sak-hygien-nöjes-väg”. Och betalar 2.000kr. Så det är inte så att han bara lever på mig. Men han trivs hemma och funderar på att studera vidare. Tror inte han är redo att flytta innan kanske 23-års åldern, vad vet jag. Jag älskar att ha han hemma! Så egoistiska skäl är det ju om man vill se det så…
Skrev 19, han blir 20 i år.

De kommer ju att räkna med att han betalar sin andel av hyran, och vill du ha skuldsanering så är det något du måste bekräfta att han gör (även om det inte är så, då blir det du som får leva på mindre än ditt förbehåll).

Det är inte lätt när det är svårt kära du <3
Finns det möjlighet att få ner månadskostnaden för Nordax, Brocc och Entercard? Antingen genom att förlänga återbetalningstiden och/eller förhandla med de tre om tillfälligt sänkta månadsavgifter?
Om du kan bli av med resterande skulderna så frigörs det några tusen/månad?
Ingen onödig konsumtion. Kan du hyra ut ett rum i din bostad? Kan du ta ett extrajobb?

Det har nämnt i andra trådar om att Klarna har nåt tillfälligt program för de som har svårt att betala! Ring Klarna och kolla upp det. Kan de frysa dina betalningar några månader så prioritera att betala bort Qliro helt och hållet. Klarnas lägsta att betala sjunker i takt med att skulden minskar.

Pumpar in några frågor till.
min yngste har en moped som han tar sig till och från skolan/träningar med. Värde kanske 15.000kr, den står i mitt namn. Kan den utmätas?
Barnen har PS5 och en av dem en tv, köpta för deras egna pengar, kan det utmätas på min skuld?
Jag har en bil, värd kanske 70.000 om jag har tur, tar mig till/från jobb samt bistår skjuts till matcher/träningar, vi bor i en mindre ort med relativt dålig kommunal trafik.
Hur många av er som släppt skulder har fått hembesök och egendom beslagtagen för att sälja till att betala skulder?
När jag testar både skusa testet och löneutmätningstestet så får jag en 0 summa. Det finns inga pengar att få av mig, tyvärr.
Även kollat vilka som jobbar som budget och skuldrådgivare i min kommun. 3 pers, vet vilka i alla fall två av dem är. Fan.

Just det, har bara anställning fram till sommaren, hoppas på förlängt men vet inte, är det ett hinder för skusa?

Hur ”ofta” hinner man få löneutmätning innan man, om man har tur, får inledande/beslut om skusa?
KFM verkar ju snabba med vissa saker. För ca ett/två år sen så släpade jag med elräkningen. En hade gått till inkasso och de beviljade mig delbetalning på 3 månader. Efter någon månad blev jag sen med ytterligare en som jag hade för avsikt att betala. En delgivningsman plingade på dörren och jag var i chock. Några tusen (var det 3?) kostade det extra för att tanten svängde förbi med ett kuvert. Betalade direkt. Ringde elbolaget som meddelade att inkasso inte får göra betalplaner då anses skulden som obetald. Andra fakturan gick inte ens till inkassos utan direkt delgiven. Soc skickade även brev om att det kommit till deras kännedom. Därefter kom ytterligare ett brev som meddelade att de inte ansåg att mitt barn levde i någon misär typ och ärendet lades ner. Minns inte om jag ringde men om jag gjorde det eller hittade info någon annanstans så var det rutin vid obetalda elfakturor.

Det är aningen mer komplext men det generella svaret är ja -om du anses vara ägare till de saker dina barn använder kan de utmätas. Om det kan bevisas genom kvitton etc. att du inte är ägare ska det dock inte utmätas.

Vad gäller din fråga om hur ofta man hinner få löneutmätningar innan man får inledande beslut om skusan låter det som att du tänker lite galet här. Det är ju absolut ingen garanti att få skusan utan det är många som inte blir beviljade. Men vad jag har sett i andra trådar verkar väntetiderna nu vara ungefär lika långa för att utmätningen ska börja, som för ansökan om skuldsanering så det är nog lite 50/50. Men för din egen sinnesro tror jag absolut att du ska ställa dig in på att du kommer att få löneutmätning innan eventuell skuldsanering.

Jag hopps att du inte tar det här på fel sätt, men jag tror att du skulle må bra av att prata med någon om dina känslor kring allt detta. Utifrån dina inlägg så låter det som att du har ett väldigt stort kontrollbehov, att du inte riktigt accepterar situationen och att vad andra ska tycka har en väldigt väldigt stor påverkan på dig. Det är helt naturligt, men det är känslor som jag tror du skulle må bra av att bearbeta och bemöta innan/när du ger dig in i en sådan här process.

Pumpar in några frågor till.
min yngste har en moped som han tar sig till och från skolan/träningar med. Värde kanske 15.000kr, den står i mitt namn. Kan den utmätas?
Barnen har PS5 och en av dem en tv, köpta för deras egna pengar, kan det utmätas på min skuld?
Jag har en bil, värd kanske 70.000 om jag har tur, tar mig till/från jobb samt bistår skjuts till matcher/träningar, vi bor i en mindre ort med relativt dålig kommunal trafik.
Hur många av er som släppt skulder har fått hembesök och egendom beslagtagen för att sälja till att betala skulder?
När jag testar både skusa testet och löneutmätningstestet så får jag en 0 summa. Det finns inga pengar att få av mig, tyvärr.
Även kollat vilka som jobbar som budget och skuldrådgivare i min kommun. 3 pers, vet vilka i alla fall två av dem är. Fan.

https://copilot.microsoft.com/chats/aGcSBVgvzUEBm7CG1wxVr :
"Ja, det är möjligt att besöka skuldrådgivare i en annan kommun än där du är folkbokförd. Kommunerna har dock olika regler och resurser, så det är bra att kontakta den aktuella kommunen i förväg för att säkerställa att de kan erbjuda dig hjälp. Många kommuner prioriterar sina egna invånare, men vissa kan erbjuda rådgivning till personer från andra kommuner, särskilt om det finns särskilda skäl.

Om du vill ha hjälp att hitta kontaktuppgifter till en skuldrådgivare i en specifik kommun, låt mig veta!"

Källor saknas tyvärr.

Vad gäller att kontakta en skuldrådgivare såttot jag att du kan kontakta någon i en annan kommun.

I övrigt har jag själv en 19åring som blir 20iår. Hon går ut gymnasiet iår och den månaden hon går ut gymnasiet, den månaden försvinner mitt förbehållsbelopp för henne.
Nu är planen att hon ska flytta och kunna sköta sig själv.
Jag tror att stannar ditt barn kvar hemma så förväntas denne bekosta hälften av alla hushållsavgifter, hyra, el, mat osv.
Eftersom denne räknas som vuxen

Detta kan säkert en skuldrådgivare svara på.

I övrigt håller jag med om att du behöver få prata med någon och kanske få hjälp att styra upp dina tankar.

Jag ser att några erbjuder 800k lån. Kanske det är en lösning?
i början av 2025 så såg jag Lendo och andra erbjuder Blancolån upp till 800k
Har någon blivit beviljad något sånt?

Jag ser att några erbjuder 800k lån. Kanske det är en lösning?
i början av 2025 så såg jag Lendo och andra erbjuder Blancolån upp till 800k
Har någon blivit beviljad något sånt?
Det är nog bara direktkontakt med Nordea som man har sett den typen av beviljande.

Jag har absolut ett kontrollbehov i vissa situationer. Ogillar överraskningar och vill inte att mina misstag, dumheter eller annat ska gå ut över personer i min omgivning. Är väl även just detta som delvis gjort att jag sitter där jag gör. Duktiga jag som fixar allt själv… Sätter inte ner foten när man lever med någon som bara skickar fram en räkning och säger betala vare sig det finns pengar eller inte.
En del är ju oxå att mitt x tog noll ansvar och överlät precis allt på mig gjorde att jag fick ett enormt kontrollbehov över ekonomin för att försöka reda i all skit. Inte en enda gång fick jag hjälp när jag bad om det. Det vara bara fixa det, lös det här. Och dumma lilla jag kunde inte förmå mig att skrika rakt ut hur det såg ut för de gånger jag försökte eller nämnde det kände jag mig på ett sätt hotad. Inte som i att du ska få stryk men som att vi får sälja huset och barnen får inte det och vi får separera, typ. Så jag hade stressen i att försöka fixa och göra allt bra inte säga hur jävligt jag mådde eller så.
Kan låta oerhört korkat men har man inte själv varit i en sådan situation så vet man inte hur det är. Jag är annars både stark, driven, respekterad osv men i den här situationen blev jag totalt tillplattad. Jag har haft både samtal och KBT.
Och i den situation jag är i nu är ju den att saker händer och jag har ingen kontroll, oro för vad som ska hända, för lite kunskap även om jag plöjer all information jag hittar. Och som det skrevs ovan att jag verkar förvänta mig att jag ska få skusa. Snarare tvärtom. Det är det som stressar mig. Jag finns inte hos KFM och har inget hos inkasso och släpper jag nu allt för att söka skusa som jag räknat med avslag på så har jag ju verkligen skitit i det blå skåpet. Är livrädd för att hamna hos KFM. Hade jag varit säker på att få skusa hade det inte varit i närheten av så skrämmande och jobbigt. Det är ju rädslan för att bli nekad och att ha sparkat ner sig själv längst ner i gruvan. Och jag tänker, 5 år med skusa är ingenting. Men cs ett år för att ansöka, kanske bli nekad och söka igen, bli nekad, söka igen och plötsligt har det gått 7-8 år. Såklart spelar det mindre roll om man tillslut blir godkänd men blir man det inte så vet jag inte vad…
Jag uppskattar ju verkligen forumet här och att man får lov att vädra tankar och känslor, ställa korkade och bra frågor, dela sin oro.

Och i den situation jag är i nu är ju den att saker händer och jag har ingen kontroll, oro för vad som ska hända, för lite kunskap även om jag plöjer all information jag hittar. Och som det skrevs ovan att jag verkar förvänta mig att jag ska få skusa. Snarare tvärtom. Det är det som stressar mig. Jag finns inte hos KFM och har inget hos inkasso och släpper jag nu allt för att söka skusa som jag räknat med avslag på så har jag ju verkligen skitit i det blå skåpet.
Jag ifrågasätter inte din upplevelse. Få hamnar gladeligen hos KFM och inkasso. Men jämfört med din situation idag och det kaos du verkar leva i (om du inte misstycker att jag skriver så). Hypotetiskt om du släpper allt till KFM och får löneutmätning. Du söker skuldsanering, men får avslag. Kan du konkretisera hur detta hypotetiska tillstånd skulle vara så illa jämfört med din situation idag?

Har läst återkommande i detta forum. Att släppa allt och få löneutmätning, dvs. om det inte är möjligt att styra upp det själv, har varit väldigt befriande för många medlemmar. Flera verkar ångrat att de inte gjorde det tidigare.

Förstår att det är mycket tankar och känslor.

Skulle rekommendera att försöka så gott du kan att skala ner det -vad är dina alternativ egentligen? Varför ser du det som att du skulle ”skitit i det blå skåpet” om du släpper allt och inte får skuldsanering vid första försöket -vad skulle du ens kunna gjort annorlunda?

Som jag ser det är det egentligen bara nedskalat tills detta:

1. Fortsätta som tidigare. Det kommer hålla max något/några år beroende på hur bra du är på att trixa och fixa. Sedan kommer du inte ha något val alls, utan du hamnar hos Kronofogden oavsett.

2. Släpp allt nu. Sök skuldsanering. Hoppas på det bästa, att du får skuldsanering vid första försöket.

Jag hör er!!!
Det är väl kanske att jag har jäkligt svårt att erkänna för mig själv vilken sits jag är i, även om jag på ett sätt fattar det. Det är väl typ det. Att när man ”har KFM” efter sig så är man illa ute och så länge man, som skrevs ovan, lyckas fixa och trixa så är det inte lika illa, även om det är det.
Det är väl just det, att se sanningen i vitögat, acceptera och agera.
Också jag har förstått hur skönt många tycker att det är, lättnaden osv. Jag hoppas väl att jag ska vara en av dem som om ett par år sitter på andra sidan och peppar andra att våga släppa, varför gjorde inte jag det tidigare, svara på all världens frågor om känslor, ekonomi, KFM och allt annat. Få berätta för er att nu har jag äntligen fått ett beslut, hjälpen jag behöver, hur länge jag klarat av och hur länge jag har kvar för att en dag vara….FRI!!!
Det klassiska, leva i förnekelse, mmm…. Det är jag väldigt bra på av olika anledningar och kan nog säga att jag har bra erfarenhet till det i andra sammanhang. Men inte fan är det kul.

Jag hör er!!!
Det är väl kanske att jag har jäkligt svårt att erkänna för mig själv vilken sits jag är i, även om jag på ett sätt fattar det. Det är väl typ det. Att när man ”har KFM” efter sig så är man illa ute och så länge man, som skrevs ovan, lyckas fixa och trixa så är det inte lika illa, även om det är det.
Det är väl just det, att se sanningen i vitögat, acceptera och agera.
Också jag har förstått hur skönt många tycker att det är, lättnaden osv. Jag hoppas väl att jag ska vara en av dem som om ett par år sitter på andra sidan och peppar andra att våga släppa, varför gjorde inte jag det tidigare, svara på all världens frågor om känslor, ekonomi, KFM och allt annat. Få berätta för er att nu har jag äntligen fått ett beslut, hjälpen jag behöver, hur länge jag klarat av och hur länge jag har kvar för att en dag vara….FRI!!!
Det klassiska, leva i förnekelse, mmm…. Det är jag väldigt bra på av olika anledningar och kan nog säga att jag har bra erfarenhet till det i andra sammanhang. Men inte fan är det kul.
Jag kan tvärberätta om hur jag upplevde allt. Hade dragit på mig över miljonen i skulder pga spelmissbruk. Räkningsberget växte, ångesten likaså. Jag jobbade uppemot 150% för att gå runt. Det höll inte. Varje månad när lönen kom försvann den lika fort och kvar stod jag med lite pengar att handla mat för, typ. Måendet blev sämre och sämre.

Sedan kom jag i kontakt med några personer här som rådde mig att släppa allt. Och jag gjorde det i januari 2022. Kraven kom, telefonsamtal och brev haglade in. Det gjorde ont att inte betala, men redan där lättade det. Jag slapp pussla, jobba övertid och sälja bort bohaget. I maj ansökte jag om sanering, fick inledande i augusti och slutgiltigt beslut i december. Så om drygt två år är jag klar och fri. Tiden har gått fort och jag mår så mycket bättre nu.

Så gör det. Det är tufft, jobbigt och "fel" - men du kommer inte ångra dig. Vi hejar på dig!

Tack @Nils_B_79 Jag förstår att det är tufft och att det känns ”fel”. Men att när man väl tagit steget så känns det lättare efter ett tag och man ser ljuset i slutet av tunneln.
Hade jag varit säker på att få skuldsanering så hade det suttit långt inne att tillslut ta steget men jag hade känt mig trygg i att veta utgången och vad som komma skall de kommande 5 åren.
Nu tror jag ju inte jag skulle bli beviljad och då känns det ännu mer skrämmande för att jag inte vet vad som händer, hur många år kommer det gå tills jag eventuellt blir beviljad skusa eller på egen hand blir skuldfri (kommer väl aldrig gå).
Sen fattar jag att om jag inte testar att ansöka så får jag ju definitivt inget svar. Och vet ändå inte hur länge jag ska leva i problemet. Jag behöver bara få landa i detta och samla mig. Förstår att jag på egen hand inte kommer ta mig ur detta. Jag har insett sanningen men svårt att acceptera sanningen, om du/ni fattar.
Och jag vill säga till mig själv: Men gud så synd på en sån fin tjej. Du som är så trevlig och hjälpsam. Det var ju himla tråkigt att just du skulle hamna här, man tror ju verkligen att du har koll på läget
Ridå.

Förstår din stress! Jag är också enormt skuldsatt. Har haft löneutnätning I 3 år. Jag vart tom utbränd pga jobbade så mycket och var stressad över alla mina skulder. En dag så släppte jag allt, efter att ha läst mig runt på detta forum under något års tid. Det var fruktansvärt i början när allt landade stt jag var fast hos kronofogden. Jag har sökt skuldsanering en gång , fick inledande och sedan avslag.
Det går att leva med utmätning, jag har jobbat extra under tiden också och har lyckats behålla allt. Nu jobbar jag inte extra längre och allt flyter på. Vet exakt vad jag får in varje månad, och exakt vad jag har för utgifter. Löneutmätning var det bästa för min psykiska hälsa. Så många tunga stenar som försvann, ingen stress, inga påminnelser, samtal och brev. Jag ångrar verkligen att jag inte släppte allt tidigare.

Det går att leva bra med utmätning, man lär sig att leva med det man har. Man finner sina vägar. Ångesten är borta och jag mår bra i kroppen. Klart det är trist att det är som det är har självklart också en dröm om skuldsanering. Men den dagen kanske kommer, om inte behöver jag iaf inte ligga vaken om nätterna för att undra hur jag ska ha råd med mat imorgon pga sen med räkningar osv för att man måste prioritera någon skuld före.

Men jag förstår till 100% din känsla. Jag tror vi är många som haft och känt precis lika dant.

Förstår din stress! Jag är också enormt skuldsatt. Har haft löneutnätning I 3 år. Jag vart tom utbränd pga jobbade så mycket och var stressad över alla mina skulder. En dag så släppte jag allt, efter att ha läst mig runt på detta forum under något års tid. Det var fruktansvärt i början när allt landade stt jag var fast hos kronofogden. Jag har sökt skuldsanering en gång , fick inledande och sedan avslag.
Det går att leva med utmätning, jag har jobbat extra under tiden också och har lyckats behålla allt. Nu jobbar jag inte extra längre och allt flyter på. Vet exakt vad jag får in varje månad, och exakt vad jag har för utgifter. Löneutmätning var det bästa för min psykiska hälsa. Så många tunga stenar som försvann, ingen stress, inga påminnelser, samtal och brev. Jag ångrar verkligen att jag inte släppte allt tidigare.

Det går att leva bra med utmätning, man lär sig att leva med det man har. Man finner sina vägar. Ångesten är borta och jag mår bra i kroppen. Klart det är trist att det är som det är har självklart också en dröm om skuldsanering. Men den dagen kanske kommer, om inte behöver jag iaf inte ligga vaken om nätterna för att undra hur jag ska ha råd med mat imorgon pga sen med räkningar osv för att man måste prioritera någon skuld före.

Men jag förstår till 100% din känsla. Jag tror vi är många som haft och känt precis lika dant.
Får man fråga vad som gjorde att det blev ett avslag efter inledande?
Har själv precis fått inledande och är nervös för eventuellt avslag.

Får man fråga vad som gjorde att det blev ett avslag efter inledande?
Har själv precis fått inledande och är nervös för eventuellt avslag.
Dem sa att skulderna var för nya. Jag hade redovisat allt innan och förklarat allt sånjag vart lite förvånad iom att de ändå valde att inleda för att sedan avslå. Men sen plötsligt var det ett par skulder som var för nya och då fick jag avslag för det. Jag väntade 1,5 är innan jag sökte igen. Sökte oktober föregående år så dem ringer väl mig igen april/maj. Får se om jag får inledande igen eller avslag. Nu har det gått nästan 2 år sedan jag hade inledande första gången.

Dem sa att skulderna var för nya. Jag hade redovisat allt innan och förklarat allt sånjag vart lite förvånad iom att de ändå valde att inleda för att sedan avslå. Men sen plötsligt var det ett par skulder som var för nya och då fick jag avslag för det. Jag väntade 1,5 är innan jag sökte igen. Sökte oktober föregående år så dem ringer väl mig igen april/maj. Får se om jag får inledande igen eller avslag. Nu har det gått nästan 2 år sedan jag hade inledande första gången.
Hoppas det går vägen denna gång för dig!
Sökte i september och fick mitt samtal för lite mer än en vecka sedan så bör vara ganska nära för dig

Hej! Min man planerar att ansöka skuldsanering. Jag äger en bil som kostar 200000, blir det ett problem? Jag ska inte ansöka skuldsanering bara min man. Och vi har bara en bil i familjen.

Hoppas att det går igenom den här gången !
Väntar också samtal i april / maj . Hur nya var de skulderna som gjorde att du fick avslag ?
Mina är tagna 2015 - 2023 07 19 . Det är eg min enda oro … att handläggaren tycker att det är ett för nytt lån .

Hej! Min man planerar att ansöka skuldsanering. Jag äger en bil som kostar 200000, blir det ett problem? Jag ska inte ansöka skuldsanering bara min man. Och vi har bara en bil i familjen.
Som gift har man gemensam ekonomi . Tror att bilen kan bli ett problem … man ska ha gjort allt i sin makt för att betala på sin skuld …

Tråkigt att höra. Grejen är det var jag som tog blancolån för att köpte bilen. Jag visste inte att min man har så mycket mer skulder. Vi delar på bilen för att vi jobbar på samma plats så vi behöver bara en bil. Vi har gemensamma bankkonto men jag har eget sparande och lån men jag klarar min del.

Hoppas att det går igenom den här gången !
Väntar också samtal i april / maj . Hur nya var de skulderna som gjorde att du fick avslag ?
Mina är tagna 2015 - 2023 07 19 . Det är eg min enda oro … att handläggaren tycker att det är ett för nytt lån .
Mina är från 2007-2022. Jag hade missat en liten faktura på 400 typ 2022. Nu ät jag dock återbetalningsskyldig till skatteverket två år i sträck också så det bådar ju inte gott. Men har slutat jobba extra nu. Orkar inte mer.

@Maria N Ditt svar träffade mig ordentligt. Inte för att jag är lätt kränkt men det kan kännas jobbigt att få tillrättavisningar här när man egentligen vet att man redan är på botten. Jag vill ju skrika att ”ni förstår ju inte för jag kan inte skriva allt här”. Samtidigt vet jag 100% varför jag sitter där jag gör osv.
Tror i princip ALLA här förstår en mer eller mindre. Många gånger önskar jag att jag hade ett spelberoende att skylla på eller något annat. Det har jag inte. Jag har givetvis andra faktorer, händelser och val som lett mig hit.
Jag är inte på något vis ute efter att smita undan mina skulder med en skuldsanering, tror även jag kommer få avslag den dagen jag ansöker, däremot känner jag att JAG vill ha en chans på livet. Jag vill få göra rätt för mig. Hade jag fått hjälp och kommit på fötter så hade jag varit så oerhört lyckligt lottat och hade skött mig exemplarisk.
Jag har jobbat inom bank/finans, juridik och ekonomi så skammen är enorm. Och just det är ju en av anledningarna till att jag sitter här skuldsatt upp över öronen. ”Alla” trodde jag hade koll. Det hade jag men även en partner som bara körde på och la allt ansvar på mig. Klagade jag? Nej inte särskilt ofta för jag var rädd för vad som skulle hända då… Även om det är MITT namn på skuldebreven så är det inte många kronor jag själv spenderat på mig. Jag är inte på något sätt oskyldig, absolut inte. Men av någon anledning så hamnade jag här och har väldigt svårt att acceptera situationen och en enorm rädsla för att hamna hos KFM.
Däremot så löser jag om lättnaden att veta vad man har att röra sig med varje månad. Att slippa oron och fixa/trixa grejen varje månad. Förra månaden fick jag in ”bra” men pengar och tyckte jag hade färre utgifter. Ändå sa det kababoom och kontot är typ tomt. Då har jag inte köpt en enda pinal. Men många lån/avbetalningsr osv sumreas ihop och blir en rejäl summa sammanlagt.

Jag ska sätta mig med min kompis excel. Lista mina skulder det och avbetalningar. Skriva ”min historia”.

Jag saknar dock svar/tips på en del av mina frågor som jag behöver för att våga ta det sista klivet. En början är väl att börja med att boka en tid hos budget och skuldrådgivaren i kommunen.
Jag är egentligen inte rädd för löneutmätning, men tror inte det finns något att utmäta, inte enligt ”kalkylen på KFM” den kan dock ändras såklart. Och där känner jag ju en skam i att om jag får löneutmätning för att göra rätt för mig och så finns det inget att ta. Eller bli beviljad skusa någon gång och inte heller där finns något att ta… För mig personligen lir ju resultatet så klart i slutänden en enorm vinst och lättnad men däremellan tror jag ångest, oro och en gnutta misslyckande kommer flåsa mig i nacken titt som tätt.
Jag vill helst ringa KFM och slänga upp min situation och förutsättningar. Få ett herregud du kommer gå under ge dig. Eller app app app lilla du, har du satt dig där du sitter så är det bara bita ihop.

Det handlar inte om att jag ”behöver prata med någon”, det har jag gjort. Jag har inte mer rätt till hjälp än någon annan. Det jag önskar jag kunde skylla på ser jag istället som min fördel, jag har inget spelberoende att bearbeta. Jag kommer inte få något återfall. Jag behöver bara en stor kram och hjälpen att komma på fötter igen.

Åh nej. Jag tycker inte synd om mig själv. Jag tycker det är synd att det behövde gå så här långt och att jag var dum nog att inte strida för 50/50 gällande skulderna i en bodelning. Att jag där och då mådde så dåligt av andra anledningar att jag inte orkade ta den fighten. Orättvisor finns det många och jag vet att jag inte är ensam.
En dag hoppas jag att jag är skuldfri. Att jag vågar dejta utan rädslan att bli avvisad för en kass ekonomi. Att kunna hjälpa mina barn när dem behöver. Att kunna bygga upp mitt sparkonto som det senaste året raderats till absolut ingenting. Det här är inte vad jag hade valt till mig själv. Inte till någon. Men här är jag. Och det känns.

Alltså jag vet inte TS…. Men ditt behov att om och om igen förklara din situation med långa utläggningar indikerar verkligen att du skulle behöva nån typ av stöd eller prata med någon även om du säger att du har gjort det. Jag tror verkligen att det inte är så enkelt som att du skulle sköta dig exemplariskt om du får ”en andra chans”. Om det nu är acceptansen av skulderna, din situation med ditt ex, känslorna av orättvisheten du upplevt eller något annat som du behöver bearbeta vet jag inte men du verkar leva väldigt mycket i din tanke-och känslovärld och skulle nog må bra av att få hjälp att ”komma ner på jorden” och fokusera på det praktiska och konkreta mer än att ”älta” alla dessa känslor och tankar.

Vad är det för svar/tips du saknar svar på? Många på detta forum är betydligt kunnigare än kommunens budget-och skuldrådgivare.

Usch. Får ont i magen för jag fattar ju att ni har rätt.
mina inkomster är alltså 23.000 + omvårdnadsbidrag + underhållsstödet ca 31.000/mån efter skatt.
ett barn är 20 och ett blir 18 i år.
Varför vill man inte ha skuldsanering?… Rädsla? Vad händer efter? Kommer jag inte kunna göra ett skit på 5 år? Vem läser POIT? Måste jag flytta? Får min arbetsplats veta? Klarar jag att leva på existensminimum? Kommer de ta min tv? Om jag släpper allt och blir nekad skusa vad fan har jag då satt mig i för situation? Bor i en liten kommun, vet skuldrådgivaren vem jag är? Kommer det komma ut? Kan jag inte åka på semester på 5 år?

Försöker sälja av diverse kläder mm just nu.

skulderna, hur har de uppkommit då? Levde i en relation där vi båda konsumerade mer än vi borde. Jag tog i början smålån för att ”rädda upp situationen”. Det ökade snabbt. Min partner tog noll ansvar för ekonomi, noll, visste inte ens hur man betalade en faktura men shoppa gick bra. Det blev avbetalningar som löstes med lån som löstes med lån som löstes med lån. Ni fattar. Och i bodelningen blev jag ensam kvar med skulderna av olika anledningar. Jag delgav aldrig min partner hur vår ekonomi verkligen såg ut under vårt äktenskap. Jag mådde skit och kunde bara inte få ut mig det.
vågar inte träffa ny partner för jag har så mycket skulder. Är mest hemma själv…Men jag mår ändå bra. Konsumerar inte alls som förr, i princip inte alls för det går inte.
trivs så fantastiskt bra på mitt jobb och det är en stor del till att jag mår bra idag så jag vill inte byta och kanske är det inte heller möjligt just nu.
Jag vet att mina rädslor är töntiga, hur kan jag ens tänka på semester med dem skulderna? Ta dig i kragen och få ordning på skiten en gång för alla.
Min semester känns som enda tiden på året jag verkligen lever. Känner mig lycklig och jag är så otroligt rädd att avstå det med mina barn för kommer må så jävla skit dåligt utan det lilla andningshålet…. Återigen, jag vet att bara en idiot tänker så. Men jag är ju en idiot, annars skulle jag inte sitta här med alla mina skulder.
Jag kanske i alla fall måste tvinga mig själv och förmå mig att boka möte med kommunens rådgivare.
Fler as dumma frågor jag inte hittat svar på… Om man nu bestämmer sig för att släppa allt och det tar, säg 8 månader att få ett beslut, om jag då skulle lyckas spara tex 50.000kr, har jag tagit ut det i kontanter och stoppat i madrassen då? Om jag sparar dem på ett konto så tar väl KFM dem? Brukar få runt 30.000 tillbaka på skatten, tar KFM dem varje år? Om min ”betalplan” skulle säga att jag ska betala 4.000kr i månaden, är det dem pengarna jag kan nyttja i juni och december till spar, semester, presenter osv? Min bil är värd kanske 70.000kr, få jag behålla den?
En del av mig vill vänta att ansöka ett par år tills den äldsta flyttar hemifrån för då kommer mina kostnader minska rejält och jag kommer inte känna samma skam och stress över det hela för min yngre är mer nöjd som det är.
Helt på det klara med att jag låter kokt i skallen och det är precis vad jag är.
Jag har även en typ av pensionsförsäkring på typ 800.000 från ett gammalt arbete som inte ”syns” på mig någonstans och dessa pengar kan jag få ut om ca 10 år med en månads utbetalning under 5 år. Dem skulle ju göra att jag kunde leva gott om jag var skuldfri. Jag är åldersmässigt mellan 40-50 så jag har ju ändå många år kvar att ”leva”.
Vet knappt vad jag skriver… Ställer jag ens några frågor som går att svara på? Jag vill verkligen inte bli outad eller att mitt x får reda på detta. Jag vet att jag lever i lögnen som den som verkar ha koll på läget, fint hemma, rolig, glad, trevlig osv. Jag har så svårt att ge upp det och sänka mig själv och här där jag bor går allt skvaller i raketfart. Jag vill inte bli uthängd.
Hur har det gått för dej? Jag känner att jag är i samma situation med undantaget att jag har en sambo: som redan har löneutmätning hos kronofogden, han vet inte hur illa det är för mej( en annan lång historia) barn i hemmet men inga gemensamma.

Hur har det gått för dej? Jag känner att jag är i samma situation med undantaget att jag har en sambo: som redan har löneutmätning hos kronofogden, han vet inte hur illa det är för mej( en annan lång historia) barn i hemmet men inga gemensamma.
Hej,
Fick ont i magen bara av att läsa i den här tråden. Usch.
Jag har släppt alla mina skulder. Ansökte om Skuldsanering i september. Mina två stora lån är de som gått till KFM. Väntar på att allt övrigt ska hamna där med.
Efter att jag ändå kom fram till att släppa lånen och göra en ordentlig budget och verkligen se att det inte går mer så känns det bättre.
Klart jag får stress, ångest, skam och oro då och då. Men betydligt mindre nu än innan.
Är väl inte särskilt långt kvar tills jag blir föremål för utmätning. Borde vara i november/december, vi får se.

Tycker det här forumet för det mesta är fantastiskt. Framförallt att läsa om hur andra löser sin ekonomi, skulder och livspussel. Alla bra tips och svar på frågor man får. Lite mindre kul med pekpinnar och moralkakor, förstår varför man ibland får dem men känner att vad fan, man mår ju redan dåligt som det är och ”hela sanningen” kommer ju inte heller fram här. Men för mig har forumet varit en stöttepelare att navigera mig fram med.

Skuldsanering?
Hamnade i detta situation pågrund av spel , dessutom förlorade också jobbet samtidigt.
swedbank 130,000
Seb. 160,000
Plus 1 131,000
Northmill. 53,000
snablån. 7000
Snablån. 5000
Snablån. 5000
Snablån. 5000
Snablån. 3000

Alla fakturor har förfallit. Seb vill ha 12000 för att komma ikapp med lånen .
Funderar om jag måste släppa allt pågrund att jag har 14000 totalt efter skatt från akassa. Har funderat att försöka låna privat men så otryggt som arbetslös.
Någon vanlig själ som kan ge tips , ser bara svart just nu och ångesten tagit över .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp