• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Gömma pengar ifrån kronofogden?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

illy

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
18 Mars 2023
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Japp

Synnerliga skäl behövs inte för att kolla transaktioner, skäl räcker. Jag har aldrig haft skäl ens vad jag kan minnas
Hej,
När fogden gör tillgångsundersökning under pågående löneutmättning, begär dem bara tillgångar på bankkontot elr även banktransaktioner? Har sjukersättning dvs förtidspensionerad, så inga extra skäl tydligen. Tack för svaret.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 181
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Hej,
När fogden gör tillgångsundersökning under pågående löneutmättning, begär dem bara tillgångar på bankkontot elr även banktransaktioner? Har sjukersättning dvs förtidspensionerad, så inga extra skäl tydligen. Tack för svaret.
Om man anser det vara nödvändigt så gör man det. Är vanligare nu än för 4 år sedan
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
794
Poäng
677
Be nån förtrogen vän/anhörig skaffa lunar eller nått som bara du använder, ge personen kontanter som den sätter in på sitt konto senn överför till det konto du har kort till.

Visst KAN bli strul vid en handlares kontroll men live händer det väl i princip aldrig nu mera när man blippar eller drar kort och använder kod.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 181
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Be nån förtrogen vän/anhörig skaffa lunar eller nått som bara du använder, ge personen kontanter som den sätter in på sitt konto senn överför till det konto du har kort till.

Visst KAN bli strul vid en handlares kontroll men live händer det väl i princip aldrig nu mera när man blippar eller drar kort och använder kod.
Inte ofta men det brukar upptäckas det där ibland.
Annars är det ganska intressant när man ska vara smart och gömma undan. Det har hänt fler än en gång att sakerna eller pengarna är hos en annan gäldenär och utmäts, i något fall har den vän som upplåter sitt till förvaring blivit nästan skuldfri på kompisens agerande, det är ganska snällt ändå
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 246
Mottagna reaktioner
13 376
Poäng
8 917
Lite på samma tema, någonting jag funderar på. Låt säga att man har 10.000.000 hos KFM. Merparten utav brottsliga aktiviteter osv. Man kommer aldrig att bli skuldfri.

Kan man då säga i samband med en löneutmätning att man har 4-5 barn för att behålla större del utav sin lön? Kollar KFM upp detta via Skatteverket?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 771
Mottagna reaktioner
2 628
Poäng
1 857
Lite på samma tema, någonting jag funderar på. Låt säga att man har 10.000.000 hos KFM. Merparten utav brottsliga aktiviteter osv. Man kommer aldrig att bli skuldfri.

Kan man då säga i samband med en löneutmätning att man har 4-5 barn för att behålla större del utav sin lön? Kollar KFM upp detta via Skatteverket?
Du får slå in personnummer på barnen :) så det kollas nog
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 181
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Lite på samma tema, någonting jag funderar på. Låt säga att man har 10.000.000 hos KFM. Merparten utav brottsliga aktiviteter osv. Man kommer aldrig att bli skuldfri.

Kan man då säga i samband med en löneutmätning att man har 4-5 barn för att behålla större del utav sin lön? Kollar KFM upp detta via Skatteverket?

Du kan säga det men om det inte syns några barn via skatten eller F-kassan så kommer du ha en viss förklaringsbörda. Du behöver få fram personnummer på de 4-5 barn som det gäller och dom behöver vara folkbokförda hos dig.
 

Peppan

V.I.P
Poäng: 217
Blev medlem
3 Februari 2020
Meddelanden
630
Mottagna reaktioner
64
Poäng
217
Startar en gammal tråd , har en fråga ! Har ingen löneutmätning än vad jag kan se på löne spec fast mina skulder gick till utslag/ verkställighet för flera månader sen ,inte hört något från lönekontoret heller , är det möjligt att kronofogden varit inne på mitt konto ? Jag har inte pengar där men jag fick in en vinst från svenska spel på runt 100.000 i april , dom pengarna har jag inte kvar där , så nu till frågan , kan kronogoden kontakta svenska spel och be dom inte betala ut till MITT konto om jag skulle vinna igen ?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 422
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Startar en gammal tråd , har en fråga ! Har ingen löneutmätning än vad jag kan se på löne spec fast mina skulder gick till utslag/ verkställighet för flera månader sen ,inte hört något från lönekontoret heller , är det möjligt att kronofogden varit inne på mitt konto ? Jag har inte pengar där men jag fick in en vinst från svenska spel på runt 100.000 i april , dom pengarna har jag inte kvar där , så nu till frågan , kan kronogoden kontakta svenska spel och be dom inte betala ut till MITT konto om jag skulle vinna igen ?
Fråga dig själv om du kanske ska sluta spela?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp