Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ge upp kampen mot skulder – är löneutmätning rätt väg?

Det sägs ju att man måste slå i botten innan man reser sig. Det är väl där jag är nu. Har enorma skulder som jag kämpat med länge men orkar inte längre utan kastar in handuken - dvs jag låter allt rasa in till kronofogden. Jag har uppfattat att det är rätt väg att gå?
Jag kommer få mer att leva på med löneutmätning än att försöka fortsätta betala mina skulder. Satsar på skuldsanering så småningom. Men några frågor:

1. Har läst lite i trådarna och det pratas ibland om att försöka fixa en buffert innan löneutmäning sker. Någon hade t o m skrivit att kommunens skuldrådgivare hade föreslagit det. Men hur förvarar jag dessa pengar så KF inte tar dem? Kontanter i "madrassen"??
2. Hört att skuldsaneringen kan ibland sänkas till 3 år istället för 5 år - beroende på ålder och barn. Någon som vet mer om just detta? Jag är 54 med två minderåriga barn.
3. Om man får skuldsanering på 3 år, ligger anmärkningen för skuldsaneringen ändå kvar i 5 år?
4. Eftersom jag struntar i att betala skulderna nu och låter det gå till KF, och på det sättet få lite pengar "över". Påverkar det min chans till skuldsanering? Bör jag ändå försöka betala det jag kan? Då är det dock svårt attfå upp enliten buffert innan löneutmätningen.
5. Tydligen är det svårt att få skuldsanering om det finns nya skulder - dvs yngre än 2-3 år. Stämmer det? Mina största lån är äldre än så, men har ett par nyare då jag försökt det klassiska att ta lån för att betala månadskostnaden för andra lån....

Hej!

1 Cash is king
Observera dock att KF kan utmäta kontanter i hemmet om det finns själ till det! Det över en viss summa, som jag inte kan utantill. Det står väldigt bra på KF hemsida också.
2 Någon får rätta mig här om jag har fel. - saneringen är 5 år , men betalplanen om dessa 5 år kan vara 3 år ?
3 Ja
4. Det ser bra ut att man försöker betala så mkt som möjlighet till sina skulder MEN du ska ju också leva, Har du gjort testet på KF hemsida? Där kan du få ett hum om hur mkt man ska leva på , så det blir skäligt.
5. Berätta gärna källan till detta? Om tex du har skulder som tagit i närtid när du ansöker om skuldsanering så kan det påvisa att du inte gjort vad du kan för att rädda din egna situation , men som sagt ansökan handläggs alltid indivdibaserat

en sak till! KF har 9 mån handläggningstid för skuldsaneringen, det tar alltd över året från ansökan till eventuellt beslut. Så ansök redan nu!. Du behöver inte vara hos KF för att kunna ansöka om ss.
Ta kontakt med din budget och skuldrådgivare på kommun för hjälp med vägledning och ansökan.

Senast ändrad:
Hej!

1 Cash is king
Observera dock att KF kan utmäta kontakter i hemmet om det finns själ till det! Det över en viss summa, som jag inte kan utantill. Det står väldigt bra på KF hemsida också.
2 Någon får rätta mig här om jag har fel. - saneringen är 5 år , men betalplanen om dessa 5 år kan vara 3 år ?
3 Ja
4. Det ser bra ut att man försöker betala så mkt som möjlighet till sina skulder MEN du ska ju också leva, Har du gjort testet på KF hemsida? Där kan du få ett hum om hur mkt man ska leva på , så det blir skäligt.
5. Berätta gärna källan till detta? Om tex du har skulder som tagit i närtid när du ansöker om skuldsanering så kan det påvisa att du inte gjort vad du kan för att rädda din egna situation , men som sagt ansökan handläggs alltid indivdibaserat

en sak till! KF har 9 mån handläggningstid för skuldsaneringen, det tar alltd över året från ansökan till eventuellt beslut. Så ansök redan nu!. Du behöver inte vara hos KF för att kunna ansöka om ss.
Ta kontakt med din budget och skuldrådgivare på kommun för hjälp med vägledning och ansökan.

Tack för svar.
Är inte sanering och betalplan i princip samma sak? Ursäkta om jag är okunnig.
Om man tar ut kontakter för att ha en buffert, ser inte kronofogden det i ens kontohistorik och reagerar? De ser att man undanhåller kontanter - brottsligt?
Jag har bokat tid hos skuldrådgivare sedan tdigare, fick tid först i mitten av aug.

Tack för svar.
Är inte sanering och betalplan i princip samma sak? Ursäkta om jag är okunnig.
Om man tar ut kontakter för att ha en buffert, ser inte kronofogden det i ens kontohistorik och reagerar? De ser att man undanhåller kontanter - brottsligt?
Jag har bokat tid hos skuldrådgivare sedan tdigare, fick tid först i mitten av aug.
Betalplanen berättar för dig hur mkt som skall betalas per månad, och i hur många månader. Betalplanens längd kan variera beroende på olika faktorer, bla. barn. Hur mkt Du skall betala avgörs beroende på din inkomst, utgifter osv.
En skuldsanering är 5 år, oavsett längden på betalplanen, och anmärkningen är 5 år oavsett längt på betalplanen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp