Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Glömt utmätning på lön

Hejsan

Jag har sedan juni månad haft utmätning på min lön och kommer ha det ett bra tag till. Idag fick jag min lönespec men utmätning är inte gjord denna månaden. Min arbetsgivare har inte missat det innan men jag blir givetvis glad om jag får extrapengar till jul.
Men vad händer egentligen om min arbetsgivare glömt att dra pengar?

Hejsan

Jag har sedan juni månad haft utmätning på min lön och kommer ha det ett bra tag till. Idag fick jag min lönespec men utmätning är inte gjord denna månaden. Min arbetsgivare har inte missat det innan men jag blir givetvis glad om jag får extrapengar till jul.
Men vad händer egentligen om min arbetsgivare glömt att dra pengar?

Har du varit sjuk eller något annat som gör att din lön är lägre än vanligt? Om nettolönen (efter skatt) är lägre än det förbehållsbelopp (det minsta du får behålla) så kan arbetsgivaren inte dra något och det rapporterar de till KFM med en orsakskod. Jag tycker att du ska ta detta med din arbetsgivare och utreda, annars kommer de bara att behöva dra dubbelt nästa gång i fall de gjort fel.

Tack för svaren
Sa till min arbetsgivare så det blev rätt. Känns bättre så:)

Du har inte pengar tillbaka på skatten som kommer nu. Dom kanske tar dom nu istället.

Du har inte pengar tillbaka på skatten som kommer nu. Dom kanske tar dom nu istället.

Skatteåterbäringen har inget att göra med vad som ska dras av arbetsgivaren i så fall hade alla parter varit underrättade.

Jo om du har skuld när skatteåterbäringen tar ju Kfm den också för att minska skulderna

Jo om du har skuld när skatteåterbäringen tar ju Kfm den också för att minska skulderna

Fortfarande är det inget som arbetsgivaren har koll på eller ska bry sej om. Det är mellan den skuldsatte, KFM och Skatteverket. Skulle däremot skatteåtebäringen vara så stor att skulden kan betalas så får arbetsgivaren besked att ingen mer utmätning på lön ska göras.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp