Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Gothia inkasso restskuld !!??

Kunnig medlem
Poäng: 157
Meddelanden
294
Mottagna reaktioner
35
Poäng
157
Hej
har efter många års löneutmätning äntligen blivit kvitt mina skulder, Trodde jag fram till att jag i dagarna fick hem ett brev från Ghothia inkasso med en restskuld på 1020 kr som jag är skyldig att betala enligt brevet .Alla mina skulder till Ghotia har varit på löneutmätning och är slutbetalda samt alla andra skulder och mitt skuldsaldo är 0 kr hos kronofogden.

Det här kan låter helt sjukt ? Någon annan som blivit utsatt för samma sak ?
Vad kan jag göra och hur bestrider man sånt här ?

Senast ändrad:
Svara "jag bestrider"

Svara "jag bestrider"

Hej Lasseman !

Enligt Ghothia är det avgifter o ränta som tillkommit efter min löneutmätning ?
Ville ha hem specifierat vilka avgifter det var men det kunde det inte ordna.
Kan säga att skulderna är från 2012 och min löneutmätning gick ut för ett år sedan.
Hört något liknande ? Läget att kontakta konsumentombudmannen eller vad gör man ?

Hej Lasseman !

Kan säga att skulderna är från 2012 och min löneutmätning gick ut för ett år sedan.
Hört något liknande ? Läget att kontakta konsumentombudmannen eller vad gör man ?
Jag hade också en skuld efter min löneutmätning var klar. I detta fallet hade dom dragit tillbaka skulden så den legat och tickat ränta.
Bara för man haft löneutmätning är det inte säkert man är av med skulderna. Det gäller att ha koll så alla skulder man haft funnits hos kfm och fått betalt varje månad.

Jag hade också en skuld efter min löneutmätning var klar. I detta fallet hade dom dragit tillbaka skulden så den legat och tickat ränta.
Bara för man haft löneutmätning är det inte säkert man är av med skulderna. Det gäller att ha koll så alla skulder man haft funnits hos kfm och fått betalt varje månad.

I mitt fall har de skulderna varit på löneutmätning och enligt kf är skulderna bortbetalade via just min löneutmätning.
Det här gäller "ränte korrigeringar " enligt dem som de inte kan specifiera och skicka till mig. När jag sedan loggar in på deras sida finns två skulder till som även det ska vara slutbetalda via löneutmätning.
Ghothia har dock endast skickat ut en faktura för ett ärende och inte alla tre ärenden hos dem .

Hej Lasseman !

Konsumentombudsman? ingen aning vad den skulle göra med det hela.
Du kan bestrida, men har dom ett utslag där det kan verkställas så är det nog bara att betala

Konsumentombudsman? ingen aning vad den skulle göra med det hela.
Du kan bestrida, men har dom ett utslag där det kan verkställas så är det nog bara att betala

Ja du förhoppningsvis kunna vägleda mig om jag ens behöver betala det här för jag tycker i alla fall att jag gjort rätt för mig. Har haft uppemot 15 olika inkasso företag för utmätning men det här är det enda som kräver ännu mer pengar av mig efter löneutmätningen är över och skulden är betald .
Vilket jag tycker är helt sjukt.

När du menar bestrida menar du då till företaget ?
Det menar på att restskulden är riktig

Ja du förhoppningsvis kunna vägleda mig om jag ens behöver betala det här för jag tycker i alla fall att jag gjort rätt för mig. Har haft uppemot 15 olika inkasso företag för utmätning men det här är det enda som kräver ännu mer pengar av mig efter löneutmätningen är över och skulden är betald .
Vilket jag tycker är helt sjukt.

När du menar bestrida menar du då till företaget ?
Det menar på att restskulden är riktig

Prata hellre med en budget och skuldrågivare i så fall.
Ja, till företaget. Men har dom utslag som omfattar räntan så kan dom verkställa och då hjälper inte ditt bestridande.

Prata hellre med en budget och skuldrågivare i så fall.
Ja, till företaget. Men har dom utslag som omfattar räntan så kan dom verkställa och då hjälper inte ditt bestridande.

Okej , ska göra det tack gör tipset .
Vet inte hur det är, men räntan har tickat på under min utmätning som jag betalat via min lön, men den här restskulden menar det är ytterligare ränta på "löneutmätningsskulderna" som det anser har blivit fel d.v.s jag har betalat för lite ränta enligt dem.

Hört att Gothia hittat på skulder flera ggr utan att kunna bevisa att en skuld existerar så skulle tro att det är ett sätt för dom att tjäna lite extra.

Uppdatering i tråden.
Förra veckan skickade gothia denna skuld till kronofogden för indrivning . Jag har nu fått en faktura från kronofogden på kivra med beloppet 1600 kr. Det ska inte skrivas på något delgivningskvitto utan fakturan har nu hamnat på mitt skuldsaldo som varit rent i nästan två år. Nu helt plötsligt har jag fått ett historiskt skuldsaldo som försämrar mina chanser till bolån vilket jag tänkte söka till hösten.

Är så ledsen o helt knäckt . Kan det göra så här? Jag har betalat bort skulden via löneutmätning vilket står på mina sidor på gothia. Efter det påstår dom att det uppkommit räntor och andra avgifter som det nu försöker driva in i samma mål som är bortbetalt via löneutmätning för snart två år sen. Snälla hjälp någon ? Hur får jag bort det historiska skuldsaldot?

Uppdatering i tråden.
Förra veckan skickade gothia denna skuld till kronofogden för indrivning . Jag har nu fått en faktura från kronofogden på kivra med beloppet 1600 kr. Det ska inte skrivas på något delgivningskvitto utan fakturan har nu hamnat på mitt skuldsaldo som varit rent i nästan två år. Nu helt plötsligt har jag fått ett historiskt skuldsaldo som försämrar mina chanser till bolån vilket jag tänkte söka till hösten.

Är så ledsen o helt knäckt . Kan det göra så här? Jag har betalat bort skulden via löneutmätning vilket står på mina sidor på gothia. Efter det påstår dom att det uppkommit räntor och andra avgifter som det nu försöker driva in i samma mål som är bortbetalt via löneutmätning för snart två år sen. Snälla hjälp någon ? Hur får jag bort det historiska skuldsaldot?

Är det första skulden på ett par år så kan den sekretessmarkeras när den försvinner.
Är skulden betald en gång så bör du kanske invända mot verkställighet

Är det första skulden på ett par år så kan den sekretessmarkeras när den försvinner.
Är skulden betald en gång så bör du kanske invända mot verkställighet
Skulden är från 2014 sedan bortbetald via löneutmätning. Nu har det i efterhand helt plötsligt kommit till avgifter på skulden som det från början skickade för löneutmätning. Det har alltså inte skickat in hela skulden direkt vilket man ska göra?
Hur invänder jag mot verkställighet? Jag orkar verkligen inte dra det till domstol för en sån liten summa. Det är ca 1.5 år sedan min löneutmätning betalades bort och avslutades.

Såg även nu att mitt kreditbetyg gick upp till 49 % jag får panik !!! Vad kan jag göra ? Ska jag betala in skulden och be dom ta bort skuldsaldot och vem kan göra det ?

Såg även nu att mitt kreditbetyg gick upp till 49 % jag får panik !!! Vad kan jag göra ? Ska jag betala in skulden och be dom ta bort skuldsaldot och vem kan göra det ?
Betyget flyger ju iväg när du har aktivt skuldsaldo.
Men betalar du är det väl lite som att erkänna skulden eller? Kanske inte bra om du vill bestrida den?

Betyget flyger ju iväg när du har aktivt skuldsaldo.
Men betalar du är det väl lite som att erkänna skulden eller? Kanske inte bra om du vill bestrida den?

Ja det har du rätt i då erkänner jag skulden som jag tycker är felaktig. Jag får ta och ringa kronofogdens kundtjänst imorgon och reda ut det här.

Skulden är från 2014 sedan bortbetald via löneutmätning. Nu har det i efterhand helt plötsligt kommit till avgifter på skulden som det från början skickade för löneutmätning. Det har alltså inte skickat in hela skulden direkt vilket man ska göra?
Hur invänder jag mot verkställighet? Jag orkar verkligen inte dra det till domstol för en sån liten summa. Det är ca 1.5 år sedan min löneutmätning betalades bort och avslutades.

Maila

Uppdatering i tråden.

Xavi. Varför inte bara betala i. 1600kr. Det får för stora konsekvenser. Även om du har rätt. Iallafall lycka till. Hoppas det löser sig =)

Xavi. Varför inte bara betala i. 1600kr. Det får för stora konsekvenser. Även om du har rätt. Iallafall lycka till. Hoppas det löser sig =)

Jag anser egentligen att det är fel eftersom jag anser att skulden är betald via tidigare löneutmätning. Lite rädd om jag betalar att det inte kan plocka bort det historiska skuldsaldot för en månad men det kanske inte går att göra något åt ?

Kan jag inte ringa ? Jag måste betala skulden senast 10:e februari. Vet att det brukar ta flera dagar att få svar via mall.

Jo en invändning kan lämnas muntligt, så vill du sitta i telefonkö en halvtimma i stället för att maila nu så är det bara att göra så.
Invändningen ska oavsett handläggas och det sker inte under samtalet om du ringer.

Jo en invändning kan lämnas muntligt, så vill du sitta i telefonkö en halvtimma i stället för att maila nu så är det bara att göra så.
Invändningen ska oavsett handläggas och det sker inte under samtalet om du ringer.
Okej tack för svar då kan jag lika gärna malla. Jag antar att handläggningstiden är lång men vad händer om jag mailat väntar på svar och inte betalar in skulden före 10:e februari? Drar det igång en löneutmätning igen ?

Läste nu om invändning om att jag måste dra det till domstol och det orkar jag inte även om jag anser mig ha rätt i ärendet. Anser det att jag har fel åker jag även på alla rättegångskostnader

Såg även nu att brevet jag fick skickat från kronofogden är en verkställighet från kontoret där jag bor .

Senast ändrad:
Okej tack för svar då kan jag lika gärna malla. Jag antar att handläggningstiden är lång men vad händer om jag mailat väntar på svar och inte betalar in skulden före 10:e februari? Drar det igång en löneutmätning igen ?

Läste nu om invändning om att jag måste dra det till domstol och det orkar jag inte även om jag anser mig ha rätt i ärendet. Anser det att jag har fel åker jag även på alla rättegångskostnader

Såg även nu att brevet jag fick skickat från kronofogden är en verkställighet från kontoret där jag bor .

Har faktiskt ingen aning om handläggningens tid, kan gå väldigt fort ibland och ibland dra ut på tiden.

Har aldrig sett domstolskostnader i sådana ärenden.

Ja därefter börjar man utreda för löneutmätning

Skuld att betala skickas alltid ut med verkställande teams adress som avsändare

Råkat ut för exakt samma sak nu efter avslutad löneutmätning!!! Håller på och bestrider, då mitt skuldsaldo nu är 0 på skulden hos kronofogden men Gothia kräver mig på ytterligare 1200 kr nästan. Hur gick det???

Råkat ut för exakt samma sak nu efter avslutad löneutmätning!!! Håller på och bestrider, då mitt skuldsaldo nu är 0 på skulden hos kronofogden men Gothia kräver mig på ytterligare 1200 kr nästan. Hur gick det???
Hej !
Jag bestred ärendet både hos kronofogden och Gothia. Jag låg på att det inte kan skicka restskulder som uppkommit efter att skulden redan varit hos kronofogden för utmätning . Jag fick rätt i ärendet och de skrev av skulden samt att jag fick tillbaka beloppet jag betalat in.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp