Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Gothia inkasso

Kan man vara sen en inbetalning till Gothia? Isf hur länge? Kan man ringa till dem för att få uppskov med betalningen? Får verkligen inte ihop denna månad alls. Hoppas på att få tillbaka på deklarationen och tänkte ansöka om förtidsåterbetalning så snart jag fått den.
Är ofta ca 12 dagar sen. De brukar skicka en påminnelse ca 1 vecka efter förfallodatum. Har även många ggr bett om att betala halva beloppet och sen betala ikapp månaden därpå, inga problem. Även betalfri månad kan man få om man ber snällt.

Är ofta ca 12 dagar sen. De brukar skicka en påminnelse ca 1 vecka efter förfallodatum. Har även många ggr bett om att betala halva beloppet och sen betala ikapp månaden därpå, inga problem. Även betalfri månad kan man få om man ber snällt.
Tänk om alla inkassobolag fungerade så..

Jaså tänk om de var lika snälla mot en själv då. Men bara tacka och ta emot. Vad är din totala skuld på?

Bullar tråden lite.
va i kontakt med gothia om ev stoppad ränta. Då skillnaden på min månadskostnad skulle bli 1000kr / mån. De har hela tiden sagt 12 månader, men idag fick jag beskedet att 6 månader gäller. De har ”aldrig” sagt 12 månader..

Skickar Gothias allt via Kivra?
Tänker inkassokrav, bekräftelse på avbetalningsplan och fakturor

Någon som vet hur lång tid det tar innan ghotia skickar ärendet vidare till kfm?

@Myra har du hört något om hur mycket Gothia kommer höja din avbet.plan?

@Myra har du hört något om hur mycket Gothia kommer höja din avbet.plan?
Tack som frågar :)Har inte ringt än. Betalade septembermånads faktura i måndags. Tänkte ringa senast fredag för då har de hunnit få in betalningen. Lättare att fråga då känns det som.

Tack som frågar :)Har inte ringt än. Betalade septembermånads faktura i måndags. Tänkte ringa senast fredag för då har de hunnit få in betalningen. Lättare att fråga då känns det som.
Jag brukar också skjuta såna samtal på fredagar, känns som att folk är gladare då inför helgen. :facejoy:
Betalade också i måndags och min betalning är redan inbokad sen igår. Nu hoppas jag på att få slippa Lumify en månad till. :folded:

Jag brukar också skjuta såna samtal på fredagar, känns som att folk är gladare då inför helgen. :facejoy:
Betalade också i måndags och min betalning är redan inbokad sen igår. Nu hoppas jag på att få slippa Lumify en månad till. :folded:
Jag brukar inte dra ut på tiden med såna samtal, men nu känns det extra jobbigt. Kollade dock aktuellt skuldsaldo och skulden är på 22 600kr. Även om de skulle vara snälla och låta mig betala på 12 mån så blir det nästan 2000kr/mån och det är för mkt. På 6 mån - katastrof.

Jag brukar inte dra ut på tiden med såna samtal, men nu känns det extra jobbigt. Kollade dock aktuellt skuldsaldo och skulden är på 22 600kr. Även om de skulle vara snälla och låta mig betala på 12 mån så blir det nästan 2000kr/mån och det är för mkt. På 6 mån - katastrof.
Förstår helt o hållet! Jag hoppas att du på något sätt har tur och kan behålla din nuvarande plan eller max. någon hundring i höjning.

Förstår helt o hållet! Jag hoppas att du på något sätt har tur och kan behålla din nuvarande plan eller max. någon hundring i höjning.
Tack :) Tänkte erbjuda höjning med 200kr, fr 600 till 800kr.

Jag kontaktade ghotia idag igen och verkligen förklarade hela min livssituation. Jag fick kalla handen, dom viker sig inte överhuvudtaget.
Jag sa till dom att risken finns att jag måste släppa alla mina skulder till kfm börja med löneutmätning och då kommer skulden absolut inte bli betald på många år.
Frågan jag fick var: "vill du att vi skickar dig vidare till kfm direkt?"
Jag sa nej och betalade in mina 6000kr.

Jag kontaktade ghotia idag igen och verkligen förklarade hela min livssituation. Jag fick kalla handen, dom viker sig inte överhuvudtaget.
Jag sa till dom att risken finns att jag måste släppa alla mina skulder till kfm börja med löneutmätning och då kommer skulden absolut inte bli betald på många år.
Frågan jag fick var: "vill du att vi skickar dig vidare till kfm direkt?"
Jag sa nej och betalade in mina 6000kr.
Fy fan alltså!

Jag har som många andra här ett lån hos lumify på 24k att betala just nu. Jag förstår dock inte riktigt hur inkasso fungerar. Om jag släpper detta, kommer min inkassoskuld då bli 24k eller hur stor kommer den bli där?

Jag har som många andra här ett lån hos lumify på 24k att betala just nu. Jag förstår dock inte riktigt hur inkasso fungerar. Om jag släpper detta, kommer min inkassoskuld då bli 24k eller hur stor kommer den bli där?
Det tillkommer inkassoavgift 180 kr + avgift för avbetalningsplan och så kommer räntan att ticka på. Säkert också nån form av aviavgift på 60 kr/avi. Man kan få posten fr Gothia i Kivra!

NU så har jag ringt till Gothia, kände att jag inte orkar dra ut på det länge och ville ha besked.
Jag var riktigt rädd eftr att ha läst allt här. Kom fram till en väldigt trevlig handläggare, samtalet gick bra, jag erbjöd att höja fr 600 kr till 800 kr om jag får fryst ränta. Men sen när handläggaren sa att hon måste kolla med en kollega som gör sådana bedömningar så blev jag jätte orolig. Fick vänta nån minut i luren och sen sa hon att det gick bra. Trodde inte mina öron och frågade om det är antecknat och klart och hon sa ja.
Känner mig så lättad!!!

NU så har jag ringt till Gothia, kände att jag inte orkar dra ut på det länge och ville ha besked.
Jag var riktigt rädd eftr att ha läst allt här. Kom fram till en väldigt trevlig handläggare, samtalet gick bra, jag erbjöd att höja fr 600 kr till 800 kr om jag får fryst ränta. Men sen när handläggaren sa att hon måste kolla med en kollega som gör sådana bedömningar så blev jag jätte orolig. Fick vänta nån minut i luren och sen sa hon att det gick bra. Trodde inte mina öron och frågade om det är antecknat och klart och hon sa ja.
Känner mig så lättad!!!
Grattis! Skönt att det löste sig för dig med fryst ränta dessutom.

Grattis! Skönt att det löste sig för dig med fryst ränta dessutom.
Tack! Så skönt, jag trodde inte att de skulle gå med på det. Vet inte om det att skulden är gammal som spelar roll. Min nuvarande avbetalningsplan löper till sista okt. Så hon så först att de gör en ny bedömning när betalningsplanen gått ut men jag sa att jag är orolig och vill gärna ha besked redan nu om det går.

Känner mig så lättad!!!
Stort grattis!!

Känner mig så lättad!!!
Oj grattis!! Vad glad jag blir att höra det. Nu slipper du att oroa dig! ^^

Oj grattis!! Vad glad jag blir att höra det. Nu slipper du att oroa dig! ^^
Tusen tack, du anar inte hur jobbigt det kändes, jag var säker på att de ville ha betalt på 6 eller 12 månader. Samtidigt känner jag att det är bedrövligt att ni andra här är tvungna att betala så mkt och en del skickas till Kf.

Nu kommer jag vara klar med Gothia om lite drygt 2 år. Dock sa dem att om jag betalar för sent så har de rätt att redan efter 2 dagar avbryta avbetalningsplanen och all ränta kommer att påföras.

Någon som vet hur länge man har på sig innan Gothia inkasso skickar till kronofogden? De kunde inte gå med på att skjuta på månadsamorteringen 2 veckor . Påminnelse förfaller på tisdag nämligen . Behöver någon dag till på mig att samla ihop månadens amorteringsbelopp,

Skickar det till KF dagen efter påminnelsens förafallodatum ?

Tycker det där är lite olika hur snabba dem är. Oftast tycker jag att det har tagit tid, men jag har också vart med om att det här gått snabbt.

Jag har upplevt de väldigt snabba, men nu var det ett tag sedan jag hade skuld hos dom.

Jag tror inte de skickar det till Kf dagen efter påminnelsens förfallodatum men kanske efter 3-5 dagar. Har varit sen flera ggr och fått påminnelsen och betalat först 3-4 dagar efter och har klarat mig. Men tyvärr är det inte skrivet i sten. Hoppas du klarar dig.
Surt att de inte ville skjuta fram två veckor. Just med sånt har jag alltid fått hjälp och även betalfri månad frågar jag efter varje sommar och det har de inte nekat. Men så har jag varit kund där i typ 10 år. Tror att de är hårdare med nyare kunder/skulder.

Jag tror inte de skickar det till Kf dagen efter påminnelsens förfallodatum men kanske efter 3-5 dagar. Har varit sen flera ggr och fått påminnelsen och betalat först 3-4 dagar efter och har klarat mig. Men tyvärr är det inte skrivet i sten. Hoppas du klarar dig.
Surt att de inte ville skjuta fram två veckor. Just med sånt har jag alltid fått hjälp och även betalfri månad frågar jag efter varje sommar och det har de inte nekat. Men så har jag varit kund där i typ 10 år. Tror att de är hårdare med nyare kunder/skulder.
Upplevt samma, när jag hade dem så var de ganska tillmötesgående osv.. men samma som för dej, jag hade vart kund länge. Nu för bara någon månad sen så kom min vän dit med lite räkningar och de var stenhårda på en gång, de skickade också skulden till kfm efter 2-3 dagar bara. Hon frågade om att dra tillbaka mot en peng, men de nekade stenhårt. Så då fick hon ta beslutet att släppa till kronofogden.

Upplevt samma, när jag hade dem så var de ganska tillmötesgående osv.. men samma som för dej, jag hade vart kund länge. Nu för bara någon månad sen så kom min vän dit med lite räkningar och de var stenhårda på en gång, de skickade också skulden till kfm efter 2-3 dagar bara. Hon frågade om att dra tillbaka mot en peng, men de nekade stenhårt. Så då fick hon ta beslutet att släppa till kronofogden.
"Vi vill hjälpa dig att lösa din situation" ... sure 🙄
Vi vill hjälpa dig att hamna hos Kf borde det kanske stå på de flesta inkassos sidor.

Jag ska försöka lösa skulden , men behöver någon dag till på mig . Handlar om en total skuld på över hundra tusen vilket vore förödande om det hamnar hos kronofogden. Får hoppas på det bästa

Jag ska försöka lösa skulden , men behöver någon dag till på mig . Handlar om en total skuld på över hundra tusen vilket vore förödande om det hamnar hos kronofogden. Får hoppas på det bästa
Prioritera den för är det en så pass stor skuld får det precis som du säger konsekvenser för dig om den går vidare och du inte kan betala den. Hoppas du klarar dig!

2-3 dagar efter påminnelsens förfallodatum eller ordinare förfallodatum?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp