• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Höja befintligt bolån betala av blanco

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Värderingen av huset gjordes för 3 år sen, jag tror inte den har minskat.
Även om den skulle gjort det så är det ändå en bra värdering kontra bolånet så utrymme på 4 milj finns.

Blancolånen är efter huslånet tagits. Varit kund hos HB i 13 år. Har en stadig inkomst.

Ja det är säkert ett bra alternativ att lägga korten på bordet men det känns väldigt jobbigt såklart men hoppas de kan hjälpa i sånt fall.

Om det är 3 år sedan så är det ingen fara. Ville bara höra att du hade haft en vörderingsman. Med dom uppgifterna som du lämnar här så tror jag inte du behöver vara orolig. Dessutom har du varit kund hos din bank en lång tid vilket är en fördel för dig och du verkar ha sköt dina betalningar utan problem. Hur du än gör så kommer banken att se dina skulder när du söker bolånet därav att jag menar att det är lika bra att köra med öppna kort. Jag tar även för givet att ni är två stycken som äger huset samt att ni har två inkomster? Jag förstår att det känns jobbigt i den situationen du sitter i. Jag hade känt precis likadant. Vill du ordna upp detta så har du egentligen inget val om du nu inte vill fortsätta och betala av blanco lånet? Vilket jag inte tror att du vill? Jag förmodar att din partner vet om detta med blancolånet? Jag tycker du gör slag i saken och fixar detta nästkommande vecka. Sätt dig i helgen och skriv ner vad du behöver ta upp med banken när du träffar dom så att du är förberedd inför mötet så du inte går dit tomhänt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Om det är 3 år sedan så är det ingen fara. Ville bara höra att du hade haft en vörderingsman. Med dom uppgifterna som du lämnar här så tror jag inte du behöver vara orolig. Dessutom har du varit kund hos din bank en lång tid vilket är en fördel för dig och du verkar ha sköt dina betalningar utan problem. Hur du än gör så kommer banken att se dina skulder när du söker bolånet därav att jag menar att det är lika bra att köra med öppna kort. Jag tar även för givet att ni är två stycken som äger huset samt att ni har två inkomster? Jag förstår att det känns jobbigt i den situationen du sitter i. Jag hade känt precis likadant. Vill du ordna upp detta så har du egentligen inget val om du nu inte vill fortsätta och betala av blanco lånet? Vilket jag inte tror att du vill? Jag förmodar att din partner vet om detta med blancolånet? Jag tycker du gör slag i saken och fixar detta nästkommande vecka. Sätt dig i helgen och skriv ner vad du behöver ta upp med banken när du träffar dom så att du är förberedd inför mötet så du inte går dit tomhänt.

Tack för att du tar dig tid och svarar mig angående mitt problem. Känns mkt skönare att få prata om det.

tyvärr är det så att min sambo inte vet om mina skulder men han kommer ju bli varse det en dag. Jag står själv på bolånet just nu (vi har varit separerade tidigare) men hittat tillbaka.

Så frågan är om jag kan fixa det själv eller behöver han stå med på lånet?

vilken soppa jag försatt mig i. Men jag vågar faktiskt inte berätta för honom, han skulle säkerligen lämna mig direkt. vi har tidigare gått igenom detta förut och han lär inte förlåta mig igen..

men absolut, jag måste ta kontakt med banken och försöka be om hjälp. Jag har alltid skött mina betalningar till dem, och dem borde ju se att det är bättre att jag amorterar till dem än att sitta och betala höga räntor, eller tycker dem det är för stor risk?

Andras erfarenheter tas gärna emot om det är fler om sitter i samma sits.

alltså mina förutsättningar;

huslån 5 milj
Blanco 1,3
Ff 3
Uc betyg 2,6 tror jag
Inkomst 520
Värde hus ca 10 milj
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Varför jag frågade om din partner visste om detta var egentligen att jag misstänkte att så inte var fallet. Jag misstänker att din största rädsla ligger i att din partner ska få reda på detta och att det inte är banken du är rädd för egentligen, men jag kan ha fel?

Nu vet jag inte iofs varför du har dragit på dig blanco lån och det är inte första gången enligt dig själv.
Har du sökt hjälp för ditt problem?
Vad är det annars som säger att det inte händer igen? Fortsätter du i samma banor framöver så kommer din ekonomi krascha totalt förr eller senare så gör något åt detta medans du har chansen innan det går för långt.

Med tanke på att du kommer vara ensam om låneansökan och bankerna lånar ut 6.5 gånger årsinkomsten så kanske det kommer bli problem för dig, men det är bara vad jag tror. Tycker det är synd att du inte har berättat detta för din partner. Kan tycka att finns det riktigt kärlek i ett förhållande så stöttar man varandra oavsätt vad som har hänt. Det kallas kärlek :)
Har du ett spelberoende eller vad det nu är så är det egentligen en sjukdom. Alkoholist eller narkotika beroende är också en sjukdom.
Det jag vill få sagt med det är att man stöttar varandra om äkta kärlek finns i förhållandet. " Älska mig för den jag är, inte för den jag borde vara" Men då gäller det även att man är öppen och ärlig mot varandra annars håller det inte tyvärr i längden.
Oavsätt hur du gör så önskar jag dig all lycka och hoppas allt ordnar sig för dig och tänker över vad du egentligen vill med livet.
Jag skriver detta av all välmening :)
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 871
Mottagna reaktioner
1 866
Poäng
1 277
I det läget skulle jag inte blanda in en sambo i bolånet! Vad händer om det blir en separation igen?
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
En separation vill jag verkligen inte, vi har barn tillsammans..
 

Finsliparn

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
20 Januari 2020
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Skulle varmt råda dig att även öppna upp för sambon. Man brukar nämligen på skuldebrevet behöva underskrift från ev sambo även om de ej står med på lånet. Helt enkelt att andra som är skrivna där, myndiga personer skriver under att de är medveten om och godkänner att de bor i en pantsatt bostad. Är inte riktigt säker dock om det kommer så också om det är höjning av bolån. Då sambon kanske skrivit under detta redan.
 
B

Bolånemannen

Gäst
Poäng: 0
Hur gick det för dig Nomerosa? Hade varit kul att höra om det löste sig för dig med banken!
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
har inte vågat gå till banken än :(

vad tror ni kan det lösas???
 
B

Bolånemannen

Gäst
Poäng: 0
har inte vågat gå till banken än :(

vad tror ni kan det lösas???

Är det helt uteslutet att gå till banken din med plan A, och plan B är att state your case till SEB/Handelsbanken/Nordea/Swedbank?

Det är de fyra bolånebankerna som tittar på kunden och caset, snarare än att ha en automatisk bolåneansökan på nätet. De vill ju gärna ha den typen av stort lån med fortfarande låg belåningsgrad, det pågår ju en cat fight om bolånen där ute.

Du behöver inte ta med dig din sambo till mötet med din bank eller de övriga bankerna på det första rådgivningsmötet. Då får de ju kolla på allting och ta en UC på dig och säger de GO, först då är det dags att involvera sambon och berätta läget.

Jag har själv 650k i blanco som jag jobbar på att få in i mitt bolån (har bokat tre möten nu, SEB, HSB och Danskebank), men på telefon har de ändå inte varit omöjliga, utan bett om ett möte.

Plan C så tycker jag du bör sälja huset, cleara skulden och köpa ett billigare boende. Då får du gott om pengar över, blir skuldfri och kan börja bygga upp ett schysst kapital på pengarna du får över.

Har du 2-3 miljoner kronor i räntebärande fonder så ökar du i snitt 8-15% per år. Dvs om du säljer, köper ett billigare hus och investerar 2 MSEK i fonder och har en avkastning på lägsta 8%, får du 200 000 kr om året (16k netto i månaden!). Efter ett par år kan du köpa ett fetare hus igen.

Med en sådan plan kan jag inte se att din sambo skulle lämna dig, men så länge du går runt och bär på detta kommer du inte må bra och det går indirekt ut över ditt förhållande, särskilt eftersom det kommer komma upp till ytan någon gång (desto längre du inte berättar desto värre blir skadan).

Det verkar ju dock vara ditt hus och du äger det så i själva verket tycker inte jag att han skulle ha så mycket att säga till om sålänge du är ärlig och presenterar en lösning som du kommer gå efter.

Gillar inte han att du är ärlig och tagit fram en lösning på egen hand så ge han lite tid bara. En vettig människa hade uppskattat din ärlighet och att du hittat en lösning.
 
B

Bolånemannen

Gäst
Poäng: 0
PS. Läs gärna på om ränta-på-ränta-effekten!! Har du 2 miljoner kronor i en fond som genererar 8% om året växer pengarna till sig ohyggligt snabbt på bara ett par år DS.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp