• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Har inga pengar till hyran

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Du kommer att få påminnelse, är det första gången du är sen så kan påminnelsen komma två veckor efter förfallodatum. Har du varit sen tidigare kan det komma redan efter en vecka. Bor du i hyreslägenhet kan du höra av dig till hyresvärden, bor du i brf så vet jag själv att det kan vara känsligt att höra av sig till styrelsen, man skäms så klart och vill helst slippa ett sådant samtal. Men det är alltid bra att höra av sig.
Det kommer inte hända ngt mer än att du får påminnelse och sen inkasso.

Detta kan man väl aldrig veta. Om hyresvärden vill så kan denne förstås lämna över ärendet till Kronofogden samma dag som han märker att han inte har fått betalt. Och det går ju även att ansöka om avhysning osv, vilket hyresgästen eventuellt har möjlighet att parera genom att betala sin skuld, men försöka kan man.

Det finns inga krav på att den som vill ha betalt måste skicka påminnelser eller anlita inkassobolag innan Kronofogden blandas in, även om det är vanligast att så görs.

Det beror nog lite på var man bor och vem man är. Är det en liten hyresvärd och en obekväm hyresgäst i en attraktiv lägenhet så skulle jag tro att risken är oändligt mycket större att det snabbt blir hårda tag än vad den är för en i övrigt skötsam hyresgäst i en kommunal lägenhet i avfolkningsbygd.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Skuldtyngd

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
27 Augusti 2019
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Jag hoppas att det löser sig för dig. Den bistra sanningen är att en hyresvärd har lagligt rätt att vräka dig som hyresgäst om du är så lite som en dag sen med hyran. Detta är normalt sett inte den normala gången. Sanningen är att det ska mycket till innan man blir vräkt, och realistisk tid kan vara åtskilliga månader. Först ska hyresvärden skicka ut påminnelser, sen krav, sen ansöka om avhysning via KFM & Tingsrätten. Även socialtjänsten ska kopplas in för att föra samtal. Jag blev själv vräkt av Botkyrkabyggen i Alby efter att inte ha betalat in någon hyra för oktober, november, december 1996 och januari 1997. Tror jag blev vräkt i januari eller februari 1997... :(
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Får man påminnelse? Inte för att jag kan trolla fram pengar lagligt på några dagar.
Det kan komma direkt till inkasso. Tror många gör det nu. Iallafall dem städer jag har bott i.
Du kan även ringa hyresvärden och fråga om det går att förskjuta hyran
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 854
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Jag hoppas att det löser sig för dig. Den bistra sanningen är att en hyresvärd har lagligt rätt att vräka dig som hyresgäst om du är så lite som en dag sen med hyran. Detta är normalt sett inte den normala gången. Sanningen är att det ska mycket till innan man blir vräkt, och realistisk tid kan vara åtskilliga månader. Först ska hyresvärden skicka ut påminnelser, sen krav, sen ansöka om avhysning via KFM & Tingsrätten. Även socialtjänsten ska kopplas in för att föra samtal. Jag blev själv vräkt av Botkyrkabyggen i Alby efter att inte ha betalat in någon hyra för oktober, november, december 1996 och januari 1997. Tror jag blev vräkt i januari eller februari 1997... :(

Behövs inga samtal med soc, tingsrätten behöver inte heller vara inblandad.
Soc ska underrättas eller delges per brev.
Kfm ska verkställa inom en månad från ansökan om verkställighet är ambitionen
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 087
Mottagna reaktioner
6 675
Poäng
4 477
Ska kanske tillägga att mina erfarenheter är fr Riksbyggen och hsb. Båda skickar påminnelser innan det går till Inkasso. Riksbyggen är otroligt tillmötesgående.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp