Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Hatet...

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Meddelanden
6 118
Mottagna reaktioner
6 405
Poäng
3 937
Inte nog med att jag går runt mest hela dagarna med tårar i ögonen och likväl försöker klara mitt krävande arbete och försöka "vara som vanligt" även nu efter jag har släppt mina skulder, så har nu hatet gentemot mig och min situation även nått min 19-åriga dotter, som idag fann inte mindre än tre inkasso brev som damp ner genom brev inkastet...

Min dotter, som för tillfället, arbetar inom restaurang branschen börjar arbeta efter att posten har kommit, så hon kommer ju se brevskörden som börjar dimpa ner i form av inkasso och sedan KF...

Jag vet inte hur många HAT mess jag har fått från henne om hur hemsk jag är, vilken vidrig person jag är, att hon skäms, etc...etc...

Hur i helsingland ska jag mäkta med detta fruktansvärda drev... Har ingen i min absoluta närhet som jag kan prata med... ALLA tror att den där snygga kvinnan Kim som har ALLT...bra arbete, ser trevlig ut, har talets gåva, kan föra sig, etc, etc - egentligen bara är en FREAKIN' JÄKLA LOOSER som inte kan klara av det absolut mest fundamentala - SINA PENGAR !!!

Är det någon av Er som har upplevt liknande... Jag vill just nu bara sjunka genom marken... Jag vet verkligen inte hur jag ska överleva ...

Det gör ont i hjärtat när jag läser det du skrivit!! Min äldsta har flyttat hemifrån och den yngsta är 14 och det är bara jag som har nyckel till brevlådan så jag har inte upplevt ngt hat från dem men det räcker med hur mkt jag hatar mig själv för att vi inte har råd med allt som jag skulle vilja ge barnen. Att på det lägga till ännu mer hat och det från de man älskar mest skulle knäcka vem som helst.

Men jag undrar om inte det bästa just nu är att be din dotter om ett samtal och uppriktigt berätta att du hamnat i en mkt svår ekonomisk situation men att du kämpar allt du kan och att du kämpar inte minst för hennes skull. Så får du se vart samtalet kan leda. Kanske svårt för en 19-åring att förstå att allt är inte svart eller vit i livet. Men hon behöver förstå att hennes ilskna sms gör dig ledsen. Det du behöver nu är stöd och kanske t o m lite hjälp och pepp.

Vet inte bakgrunden till dina skulder men vet att en 19-åring borde i alla fall förstå att familjen är till för att lyfta varann när det är som tyngst.

Hoppas din dotter ändrar sig. Men du måste öppna upp för samtal.

Tack Myra för Ditt fina svar... Mina skulder har uppstått pga. överkonsumtion som sedan genererade lån för att klara av de månatliga betalningarna och som sedan resulterade i ännu mera lån... Du vet den där karusellen som många hänvisar till och som jag bara inte har lyckats ta mig ur...

Min dotter är ända barnet eller hon har 2 halvsyskon oxå, men dom är bosatta hos sin Norska far i Norge, så hon träffar dom inte så ofta. Min dotter är väll rätt bortskämd dessvärre...van vid att allt bara flyter på och fungerar klockrent.
Vi flyttade för två månader sedan och innan dess, så hade vi oxå en postlåda utanför, som hon aldrig "gick i, men nu när posten kommer in genom brevinkastet, så blir allt så mycket mer påtagligt. Fast innan skötte jag ju alla mina betalningar, så vi fick inte så mycket post, för allt kom ju via mailen eller rakt in i internet banken. Det är ju NU för att jag inte betalar, som breven kommer... :(

Usch jaaa...ja måste landa i detta... jag måste acceptera detta elände...och jag måste på något sätt prata med henne...men att prata med en 19-årig tjej...är många gånger som att stånga sig blodig...iallafall med min 19-åring... :(

Du kan ju säga att du är väldigt ledsen att situationen blivit som den blivit men att du blir ännu mer ledsen när du känner att hon är arg på dig för det. Och att du gör allt i din makt för att det ska vända och att det kommer att underlätta om hon inte "hatar" dig... helt enkelt ett: "Jag klarar inte det här utan ditt stöd, kan jag räkna med det?!"

Betalar din dotter hemma något? Om inte så kanske dags att börja göra det. Sånt kan man ordna utan någon dramatik.

Men som sagt försök prata med henne. Hon kanske inte alls är medveten om hur hennes sms påverkar dig. Det får du berätta för henne.
Styrkekram!

Usch vad jobbigt. Jag har själv inga barn, så jag har inte upplevt det du gör. Det jag däremot vet något om är hur de flesta fungerar i "kris", vilket jag använt mej många gånger av i mitt arbete. Har tyvärr varit med om att få "sparka" medarbetare vid neddragningar, men det är ungefär detsamma vid alla negativa besked. Det är den s k förnekelsens faser:
1. Förnekelse
2. Ilska
3. Förhandling
4. Depression
5. Acceptans

Prata med henne, men ha i huvudet att hon måste igenom ett antal faser innan hon lugnar ner sej.

Men Åhh Kimsan va hemskt för dej :( verkligen...Inkasso och kronofogden är ju verkligen något som ” klingar” illa för alla...MEN nu är det som det är, din dotter behöver inte tycka att det är okey naturligtvis men var så ärlig som du kan vara(om hon vill lyssna)detta är ju verkligheten, så som den är just nu...du/vi kommer att få det bra i framtiden..det måste vi ju tro...annars kommer vi aldrig kunna må bra...Nästa vecka är mina tre vuxna barn hemma hos mej och då släpper jag min stora bomb..min 18 åring vet allt men nu har jag två till som jag ska berätta för..jag har redan förbestämt vad jag ska säga...ni behöver inte tycka det är okey förstås men nu är mitt liv så här med kommande löneutmätning o.s.v...:( men Kimsan kämpa på allt kommer att bli bra förr eller senare♥️♥️♥️♥️♥️

Du bär henne i magen 9 månader.
Du ammar henne i 3 månader.
Du gör allt för att hon ska bli en bra människa.
Hon växer upp under ditt tak.
Hon har en trygg våldsfri uppväxt under dessa 19 år.
Hon har fått kläder,mat,husrum och dylikt sedan hon föddes.

Hade jag varit du hade jag svarat på dessa SMS:en med en en enkel mening - Du borde skämmas.

Du - ni har en lång väg att gå. Men ni kommer att komma ut på andra ändan i ett bättre läge.
Du med bättre förhållande till pengar och hon en bättre förståelse för pengar.

Du har som sagt gjort allt för henne. Din överkonsumtion beror på att hon bla ska få ett bra liv. Att vara ensamstående kostar, och vad jag förstår har din dotter fått väldigt mycket. Bla häst. När ni samtalar tycker jag du ska förklara för henne att hon snarare borde vara tacksam för allt du gjort för henne i välmening men att du gjort fel val och inte borde köpt så mycket åt bla henne. Inte haft häst tex då din ekonomi inte tillåtit det.

Såklart får hon panik, kanske ser sin egen tillvaro rasa då du alltid funnits där och backat upp henne.
Dags för henne att sköta sin egen ekonomi, betala hemma, sin mobil och nöjen.

Jag har haft dåligt samvete mot mina barn som har behövt ha skilda föräldrar och velat kompensera dem, vilket i efterhand har varit idiotiskt. Men man är inte mer än människa och i svåra stunder orkar man inte vara rationell. Anklaga inte dig själv, det tjänar ingenting till.
Ni kommer mötas så småningom, låt det ta tid.
Kram

Jag brukar inte kommentera dessa trådar så mycket, men det här berörde.

Som anekdot, din dotter må vara besviken på dig.
Jag tror inte besviken stoppar när kronofogden knackar på och ska ha visning av ens bostad och man inte vet något alls.
(Pappan ägde ett hus som jag tror han även var folkbokförd i men bodde på annat håll egentligen), det mättes ut för lite allt möjligt, skatter, böter, tvavgifter, kanske lite trafikförsäkringsskulder, pappan lovade att hålla sig hemma (vara i det utmätta huset) för visningen. I huset bor mannens son och möjligen familj.
Vi kom dit en kort stund innan visning, en mycket förvånad son öppnade, visste inget (sades det i alla fall, det borde varit en del kfmkuvert i brevlådan skulle man kunna tycka och hur han missade värderingsmannens besök vet jag inte heller).

Vi satt kvar en god stund efter visningen och diskuterade lösningar, lite osäker hur det slutade dock.

Inte nog med att jag går runt mest hela dagarna med tårar i ögonen och likväl försöker klara mitt krävande arbete och försöka "vara som vanligt" även nu efter jag har släppt mina skulder, så har nu hatet gentemot mig och min situation även nått min 19-åriga dotter, som idag fann inte mindre än tre inkasso brev som damp ner genom brev inkastet...

Min dotter, som för tillfället, arbetar inom restaurang branschen börjar arbeta efter att posten har kommit, så hon kommer ju se brevskörden som börjar dimpa ner i form av inkasso och sedan KF...

Jag vet inte hur många HAT mess jag har fått från henne om hur hemsk jag är, vilken vidrig person jag är, att hon skäms, etc...etc...

Hur i helsingland ska jag mäkta med detta fruktansvärda drev... Har ingen i min absoluta närhet som jag kan prata med... ALLA tror att den där snygga kvinnan Kim som har ALLT...bra arbete, ser trevlig ut, har talets gåva, kan föra sig, etc, etc - egentligen bara är en FREAKIN' JÄKLA LOOSER som inte kan klara av det absolut mest fundamentala - SINA PENGAR !!!

Är det någon av Er som har upplevt liknande... Jag vill just nu bara sjunka genom marken... Jag vet verkligen inte hur jag ska överleva ...
Jag har inga barn så jag kan inte fullt ut sätta mig in i din situation men du är ingen looser, ingen av oss är det, utan vi har haft problem med att sköta vissa saker. Andra sköter inte sina arbeten eller vad det nu kan vara. Din dotter ser fasaden rämna just nu och måste komma till insikt om vad allt kommer att innebära för dig och henne avseende det ekonomiska. Att ställas inför olika, jobbiga, situationer är väl en del av att bli vuxen tänker jag och det är inte så jävla lätt att vara alla gånger. Prata med henne, förklara att beslutet att släppa dina lån är det klokaste beslut du tagit de senaste åren avseende din ekonomi. Visst, lätt för mig att sitta här i Karlstad och skriva det men jag tror inte att det finns någon annan väg än att prata och förklara.

Senast ändrad:
Jag tackar allra ödmjukast för Era värmande svar, råd och synpunkter... Jag behöver dom...verkligen !
Min dotter har helt klart levt i villfarelsen att allt var guld och gröna skogar... Hon vet att jag har ett bra arbete, att jag tjänar bra, har ett stort socialt nätverk och klarar mig bra...
...men detta är falskt - allt är bara FAKE och korthuset faller i en rasande hastighet. Jag har ju överkonsumerat och precis som Magdaa skrev, så har jag köpt mycket, bland annat en häst till dottern för lånade pengar naturligtvis :( och bara stallplatsen med försäkringar, hovslagare, etc kostade ca. 5000kr i månaden... Hästen hade vi i 4 år då jag fick trotjänar avliva honom till en kostnad allt som allt med veterinärsvård för ca. 30.000kr.

Detta är självklart inte hennes fel... Det är ju jag som har velat upprätthålla en fasad som egentligen inte existerat. Det var FAKE !

Min dotter är bortskämd - oxå mitt fel, men egentligen har det inte spelat någon som helst roll vad jag än har gjort, för hon har alltid jämfört oss med sina "fina" vänner som alla bor i stora, fina villor med pool nere vid stranden här i Malmö. Vi har alltid bott i lägenhet.
Vars föräldrar alltid kört "feta" bilar och vi har "bara" en leasad Opel Corsa.

(Men) Nu när jag är nere och krälar på marken och hon ser ett par inkasso brev och blir HELT HYSTERISK och kallar mig ord, som jag av hänsyn till Er, bara återberättade de snällare val av ord som hon kallade mig för idag...då rämnade ALLT för mig ! Jag tappade helt fotfästet - behöva höra ett sådant HAT från sin egen dotter...det är absurt.

Noterar leasad Opel. Du vet att i löneutmätningen tar man ingen hänsyn till leasingkostnad på någon bil, utan möjligen resor till och från jobbet a 18.5 per mil

Jag tackar allra ödmjukast för Era värmande svar, råd och synpunkter... Jag behöver dom...verkligen !
Min dotter har helt klart levt i villfarelsen att allt var guld och gröna skogar... Hon vet att jag har ett bra arbete, att jag tjänar bra, har ett stort socialt nätverk och klarar mig bra...
...men detta är falskt - allt är bara FAKE och korthuset faller i en rasande hastighet. Jag har ju överkonsumerat och precis som Magdaa skrev, så har jag köpt mycket, bland annat en häst till dottern för lånade pengar naturligtvis :( och bara stallplatsen med försäkringar, hovslagare, etc kostade ca. 5000kr i månaden... Hästen hade vi i 4 år då jag fick trotjänar avliva honom till en kostnad allt som allt med veterinärsvård för ca. 30.000kr.

Detta är självklart inte hennes fel... Det är ju jag som har velat upprätthålla en fasad som egentligen inte existerat. Det var FAKE !

Min dotter är bortskämd - oxå mitt fel, men egentligen har det inte spelat någon som helst roll vad jag än har gjort, för hon har alltid jämfört oss med sina "fina" vänner som alla bor i stora, fina villor med pool nere vid stranden här i Malmö. Vi har alltid bott i lägenhet.

(Men) Nu när jag är nere och krälar på marken och hon ser ett par inkasso brev och blir HELT HYSTERISK och kallar mig ord, som jag av hänsyn till Er, bara återberättade de snällare val av ord som hon kallade mig för idag...då rämnade ALLT för mig ! Jag tappade helt fotfästet - behöva höra ett sådant HAT från sin egen dotter...det är absurt.
Jag skulle tro att din dotters reaktioner bottnar i rädsla och skam vilket är två av de starkaste känslor vi har. Det är skam som gjort att många av oss sitter i den sits vi gör då vi inte viljat visa hur det egentligen står till och att vi därigenom dragit på oss lån efter lån. Först för att må bra, därefter upprätthålla den fasad vi skapat för att slutligen försöka göra rätt för oss med mer lån för att undvika kronofogden som är enligt vår uppfattning skamligaste som finns. Skammen är stark som destruktiv drivkraft.
När mina närmaste vänner fick reda på att jag haft en fasad och nu inte kunde gå ut och äta varje dag eller vad det nu kunde vara så har ingen varit anklagande, dömande eller negativ utan bara stöttande. Min skam försvann till stor del genom att berätta för de som jag tyckte behövde veta. Det var som att kasta sig ut från ett flygplan och hoppas att fallskärmen löses ut, vilket den gjorde, dvs deras reaktion blev den jag hoppats på. Jag har fått frågor om hur det kunnat bli såhär och liknande och det har varit ok då jag förstår deras funderingar.

Noterar leasad Opel. Du vet att i löneutmätningen tar man ingen hänsyn till leasingkostnad på någon bil, utan möjligen resor till och från jobbet a 18.5 per mil

Mmm, jag vet. Du och jag har haft denna diskussion tidigare då jag frågade om min milersättning mäts ut och då svarade Du att det inte ansågs vara lön och därför inte skulle utmätas...

Varför jag undrade just det var för att milersättningen betalar min leasing bil och mer därtill... Jag kör ganska mycket i tjänsten och som sagt, min milersättning brukar landa på ca 2500 - 2700kr/mån och leasing bilen kostar "bara" 1999kr/mån... Sen tillkommer självklart bensinen som jag själv får betala...och det kan ju kanske bli lite knapert... vilket är ännu en anledning till att jag behöver göra något som går emot alla mina principer...dvs. spara lite pengar innan utmätningen drar igång. Förlåt min ohederlighet i detta ämne ! :(

Mmm, jag vet. Du och jag har haft denna diskussion tidigare då jag frågade om min milersättning mäts ut och då svarade Du att det inte ansågs vara lön och därför inte skulle utmätas...

Varför jag undrade just det var för att milersättningen betalar min leasing bil och mer därtill... Jag kör ganska mycket i tjänsten och som sagt, min milersättning brukar landa på ca 2500 - 2700kr/mån och leasing bilen kostar "bara" 1999kr/mån... Sen tillkommer självklart bensinen som jag själv får betala...och det kan ju kanske bli lite knapert... vilket är ännu en anledning till att jag behöver göra något som går emot alla mina principer...dvs. spara lite pengar innan utmätningen drar igång. Förlåt min ohederlighet i detta ämne ! :(
Att spara undan tror jag de flesta av oss gjort, iaf jag.

Jag skulle tro att din dotters reaktioner bottnar i rädsla och skam vilket är två av de starkaste känslor vi har. Det är skam som gjort att många av oss sitter i den sits vi gör då vi inte viljat visa hur det egentligen står till och att vi därigenom dragit på oss lån efter lån. Först för att må bra, därefter upprätthålla den fasad vi skapat för att slutligen försöka göra rätt för oss med mer lån för att undvika kronofogden som är enligt vår uppfattning skamligaste som finns. Skammen är stark som destruktiv drivkraft.
När mina närmaste vänner fick reda på att jag haft en fasad och nu inte kunde gå ut och äta varje dag eller vad det nu kunde vara så har ingen varit anklagande, dömande eller negativ utan bara stöttande. Min skam försvann till stor del genom att berätta för de som jag tyckte behövde veta. Det var som att kasta sig ut från ett flygplan och hoppas att fallskärmen löses ut, vilket den gjorde, dvs deras reaktion blev den jag hoppats på. Jag har fått frågor om hur det kunnat bli såhär och liknande och det har varit ok då jag förstår deras funderingar.

Dina alltid så oerhört väl valda ord...så klockrena...och såååå oerhört välformulerade. Det Du beskriver är precis vad jag har gjort...
Först för att må bra - sedan för att upprätthålla en fasad och sedan desperationen med att söka lån för att kunna hålla fasaden vid liv...
Usch och fyyyy...det finns inget vettigt att säga...det finns inga ursäkter... inget som försvarar detta handlande alls...

Din dotter hatar dig inte, hon är säkert jävligt besviken och då skriver hon i affekt. Sätt dig ner o prata med henne om hur det har blivit så här och att du själv är besviken och ledsen på hur det har blivit. Nu ter sig ju detta som väldigt fjantiga och glättiga råd, särskillt som jag inte är insatt i din situation.

Tror inte hennes ”fina” vänners föräldrar alltid heller har det så lätt ekonomiskt..
Banken äger nog en hel del där..

Så det sitter nog endel där på stranden eller vid sin pool, med andan i halsen o vänder o vrider på slantarna...
Så onödigt att jämföra sig med andra. Men så är vi funtade, tyvärr.
Visst, det finns såå många med god ekonomi, jättebra. Men en stor del av samhället är bygd på yta..

Tycker faktiskt jag har blivit mer ”down to earth” med mindre pengar. Ser andra värden och möjligheter.

Heja dig!! Du fixar detta!♥️

Förnedringen blev brutal från en hatisk dotter ikväll... Jag satt och arbetade vid köksbordet när hon stormade in...när hon skrek ut sitt hat mot mig, att hon skämdes över mig, att jag gjorde livet miserabelt för henne, att jag är nästa lyxfällan "offer", etc etc... Jag satt helt mållös... Hon gick på i yllestrumporna...denna unga dam hälften min ålder lät jag hållas...denna fullständiga förnedring av mitt leverne fortsatte så i en kvart... Då reste jag mig upp...tog min vovve och gick ...och gått har jag gjort med tårarna rinnandes utmed mina kinder !
Nä...jag är INGET offer...jag har själv försatt mig i denna absurda situation...men detta var det absolut hemskaste jag någonsin har varit med om... och ju fler brev som väller in när jag inte är hemma...desto mer hatisk kommer hon bli...

Tack till Er alla som har orkat läsa mina rader... och kommer med positiva tankar ! You ROCK <3

Inflicka en sak här bara.
Dom som du pratar och som din dotter umgås med, dom umgås jag också med till stor del.
Det är samma svängar och samma områden (Västra hamnen, Bo01,Klagshamn,Limhamn,Bunkeflo,Näset,Skanör,Lomma e.t.c.)

Kan berätta för dig att en väldigt stor andel av detta ovan är yta. MÅNGA har skulder till Kronofogden och bilarna som körs är föräldrarnas, korten som används är kredit. Väldigt många av dom man tror har ett väldigt bra konto har det inte.
Jag tillhör väl fortfarande den yngre skaran och tjänar hyfsat och samma geografiska område.

Tro mig, det är långt ifrån som det ser ut. Titta bara på mig, har fan inte en spänn i fickan men hänger där nere kring havet och folk tror jag är miljonär :D

Gällande din dotter så kan du ju säga att om hon anser dig vara så usel mamma kanske hon ska inse att hon är myndig och flytta hemifrån om hon tror att hon kommer att få det så mycket bättre någon annanstans...

Förnedringen blev brutal från en hatisk dotter ikväll... Jag satt och arbetade vid köksbordet när hon stormade in...när hon skrek ut sitt hat mot mig, att hon skämdes över mig, att jag gjorde livet miserabelt för henne, att jag är nästa lyxfällan "offer", etc etc... Jag satt helt mållös... Hon gick på i yllestrumporna...denna unga dam hälften min ålder lät jag hållas...denna fullständiga förnedring av mitt leverne fortsatte så i en kvart... Då reste jag mig upp...tog min vovve och gick ...och gått har jag gjort med tårarna rinnandes utmed mina kinder !
Nä...jag är INGET offer...jag har själv försatt mig i denna absurda situation...men detta var det absolut hemskaste jag någonsin har varit med om... och ju fler brev som väller in när jag inte är hemma...desto mer hatisk kommer hon bli...

Tack till Er alla som har orkat läsa mina rader... och kommer med positiva tankar ! You ROCK <3
Du är ingen looser eller hemsk människa.. jag har också fått såna påhopp men det är frustration det handlar om. Varför skulle du göra din dotters liv miserabelt? Betalade hon hemma? Annars kanske det är dags att hon börjar eller letar efter ett eget boende så får hon se hur mycket man betalar varje månad. Försök prata med henne när hon lugnat sig så känns det bättre för er båda. Massa styrkekramar <3

Försöka prata med henne när det har lugnat sig verkar vara uteslutet när brev inkastet under de närmaste månaderna kommer få kramp av all post som kommer "drälla" in... och jag kan inte vara hemma när det sker, men hon är...
Hon betalar hem, men bara 1200kr/mån pga hennes oregelbundna lön (och min bristande ork för att argumentera) och det är ytterligare en sak som gör mig orolig inför en stundande löneutmäting...att KF betraktar henne som inneboende och anser att hon ska bistå med halva hyran...vilket då gör att mitt förbehållsbelopp kommer sjunka.. och jag ska få henne att förstå att hon måste betala hem mer...
Min hjärna spinner i 190...

Så länge hon bor hos dig och bara betalar 1200/månad så är beteendet inte ok! Det är inte ok annars heller.
När jag fick mitt första arbete hade jag 10k brutto i månaden ( ja, jag är gammal ;)) och valde att betala 3000/månad. Min mamma var också ensamstående. Låter som det är dags för din dotter att visa respekt för det du gjort under hennes uppväxt och bidra, om inte ekonomiskt så stöttande. Blir förbannad!

Du bär henne i magen 9 månader.
Du ammar henne i 3 månader.
Du gör allt för att hon ska bli en bra människa.
Hon växer upp under ditt tak.
Hon har en trygg våldsfri uppväxt under dessa 19 år.
Hon har fått kläder,mat,husrum och dylikt sedan hon föddes.

Hade jag varit du hade jag svarat på dessa SMS:en med en en enkel mening - Du borde skämmas.
Jag håller verkligen med Terry till 100%. Utöver att skämmas så borde hon vara tacksam. När jag flyttade hemifrån 1993 som 19 åring (ok jag vet det var my ket lättare att få bostad då) och långt före krediter, spel och konsumtionshets så hävde det relativt ofta att jag prioriterade, hörde ni prioriterad en en utekväll före mat o muggpapper sista två veckorna. Jag åt pasta och torkade mig med påskservetter vart konsekvensen. Ville jag ha de fräcka jeansen o festa var det till att harva på mc Donalds varannan helg. Jag är ingen hjälte, utan snarare djupt skuldsatt. Poängen med min kommentar är att vi måste lära våra ungdomar tacksamhet och att pengar inte växer på träd.

Mycket klokt har sagts av alla ni stammisar. Oavsett att många här med mig är överskuldsatta pga av olika anledningar, för egen del nätcasinon o spel så har vi ett "jävla" samhälle eller åtminstone starka ekonomiska krafter som trycker på i exempelvis Youtube. En förebild med många followers håller på med någon "gucca" och följarna måste snabbt köpa samma produkt för att bli "lyckligare". Min ideologi att lycka är att vi ger varandra av vår tid. Att lyckan ska byggas inne i kroppen istället för tillfällig "utsides" lycka likt jagandet efter rus/bonus i ett risigt nätcasino.

En nittonåring som bor hemma har ju väldigt begränsat med livserfarenhet, även om de tror att de vet allt. Jag tror att detta bara är en fas hon måste gå igenom och att ni kommer ut som vänner på andra sidan, i alla fall om ni annars har en fin relation.

Du skulle kanske kunna lagra posten några veckor för att lugna ner situationen?

Än en gång...tack ALLA som kommer med råd, synpunkter, etc...
Det hon verkar vara mest förbannad över är att hon anser att jag besitter en absurd dubbelmoral...
Jag har alltid påtalat vikten av att man ska göra ”rätt för sig”, när vi har kört någonstans och i bilen hört reklam för sms lån, kredit lån, så har jag sagt till henne att aldrig någonsin ta dessa hutlösa lån, för dom ruinerar ens ekonomi, etc etc...
...och sen igår, så ser hon inkasso krav från bland annat Swedish Credit Group och innan jag hade kommit hem, så hade hon självklart googlat vilket företag det var och då sett att det var typen av företag, som jag flertalet gånger har varnat henne för... :(
Jag har ju sett vart min egen ekonomi har barkat hän och på ingalunda villkor vill jag se henne vandra i mina fotspår, men mina råd om ekonomi, etc till henne...slår nu tillbaks mot mig själv i full kraft !
Jag är ju en jäkel på att ge andra råd, men när det kommer till mig själv, så har det bokstavligen havererat !

Usch & fy !

Än en gång...tack ALLA som kommer med råd, synpunkter, etc...
Det hon verkar vara mest förbannad över är att hon anser att jag besitter en absurd dubbelmoral...
Jag har alltid påtalat vikten av att man ska göra ”rätt för sig”, när vi har kört någonstans och i bilen hört reklam för sms lån, kredit lån, så har jag sagt till henne att aldrig någonsin ta dessa hutlösa lån, för dom ruinerar ens ekonomi, etc etc...
...och sen igår, så ser hon inkasso krav från bland annat Swedish Credit Group och innan jag hade kommit hem, så hade hon självklart googlat vilket företag det var och då sett att det var typen av företag, som jag flertalet gånger har varnat henne för... :(
Jag har ju sett vart min egen ekonomi har barkat hän och på ingalunda villkor vill jag se henne vandra i mina fotspår, men mina råd om ekonomi, etc till henne...slår nu tillbaks mot mig själv i full kraft !
Jag är ju en jäkel på att ge andra råd, men när det kommer till mig själv, så har det bokstavligen havererat !

Usch & fy !
Dubbelmoralen är nåt jag känner igen mig i. Jag kunde sitta och titta på Lyxfällan och anse att det var idioter man tittade på för att snart inse att det var mig själv jag såg på tv. Trots detta kunde jag, i mitt arbete, hjälpa människor med deras livssituation som inte sällan hade ekonomiska problem. Det hon kallar dubbelmoral, kallar jag surt förvärvade kunskaper som man vill delge andra, i ditt fall din dotter, för att de inte skall göra samma misstag som en själv.

En liten delikat fråga... nu här i juni kommer inkasso kraven in i en rasande hastighet... när tror Ni att det är troligt att det går vidare till fogden och när i tiden kan löneutmätningen komma till stånd? Jag har självklart förståelse för att ingen kan säkert veta, men Ni kanske kan komma med vad som är troligt...
Jag mår direkt illa av vad jag nu kommer skriva, för det är såååå långt från mina principer som en hederlig person, men jag hade sååå innerligt velat lägga undan lite pengar, som jag kan ha vid de sämre tiderna...för oförutsedda kostnader, bland annat...
Jag släppte de flesta av mina skulder i slutet av mars...

Jag släppte i januari förra året och löneutmätning startade september samma år. Så det tog ett tag för mig iallafall

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag att många, inkl mig själv planererar för livet efter att utmätningen startat genom att stoppa undan i madrassen för oförutsedda utgifter. Jag fick kostnader i höstas på mina katter där jag använde del av dessa pengar. Hade jag inte haft dom hade jag inte kunnat lösa det. Jag har inget dåligt samvete för att ha förberett mig, inte alls.

När det gäller att skicka vidare till KF så är det som du säger, svårt att svara på men jag tippar att de första går iväg i slutet av juni-mitten av juli vilket sannolikt innebär att ingen löneutmätning kommer att ske i sommar men som sagt...bara en gissning.
För mig tog det 8 månader innan utmätningen startade.

Jag tror det är viktigt att när tillfälle ges och din dotter har kommit över den inledande chocken att faktiskt visa vad saker kostar. Hyra och övriga hushållsuppgifter. Telefon, tv, bredband,bil, resekostnader, nöjen, kläder. Vad kostade hennes studentexamen t ex?
Sen inte minst de kostnader du beskrev med häst avseende inköp, stallhyra mm vilket ju blir enorma summor. Jag inbillar mig att det kan bli ett uppvaknande för henne.

Jag släppte allt nu i slutet på januari/mitten på februari. Precis som många andra mått fruktansvärt dåligt över att det blev så här och valde att stoppa huvud i sanden under våren (öppnade knappt några inkasso och skickat in ett par mindre delgivningar) Trotts många långivare och stora skulder har jag hitentill int
Jag tror det är viktigt att när tillfälle ges och din dotter har kommit över den inledande chocken att faktiskt visa vad saker kostar. Hyra och övriga hushållsuppgifter. Telefon, tv, bredband,bil, resekostnader, nöjen, kläder. Vad kostade hennes studentexamen t ex?
Sen inte minst de kostnader du beskrev med häst avseende inköp, stallhyra mm vilket ju blir enorma summor. Jag inbillar mig att det kan bli ett uppvaknande för henne.
Det där med häst är betrakta som ren lyx. Har själv någon bekant här i huvudstaden och en vidare ett par bekanta i Skåne regionen som håller med hästar. Min erfarenhet genom dessa bekanta är att hästintrrsdet bokstavligen käkar pengar med alla kostnader kring hästen (för att inte tala om all tid man försaker när man kunde jobbat istället) den ena bekanta har stångat sig blodig med dessa utgifter och sättet att hantera det där med hästen är att betrakta som ett rent spelmissbruk o lånekarusell. Dvs vägra släppa taget om hästen och ta snabblån för ständiga veterinär kostnader. För många år sedan hade jag själv möjlighet att jobba i samband med Falsterbo Horseshow och blev väldigt uppmärksammad, snudd på lite chockad o se en dignande hästindustri med mycket kostnader o lull lull som måste kosta enorma summor för de allra flesta.
Som vanligt inga pekpinnar från mig och jag är heller inte kallhamrad kring att ha djur och allt kring det. Men det är mäkta fascinerande hur det i hästkretsar alltid ses som att det är en självklar mänsklig rättighet att få hålla på med/ha häst eller hästar.

Jag släppte allt nu i slutet på januari/mitten på februari. Precis som många andra mått fruktansvärt dåligt över att det blev så här och valde att stoppa huvud i sanden under våren (öppnade knappt några inkasso och skickat in ett par mindre delgivningar) Trotts många långivare och stora skulder har jag hitentill int

Det där med häst är betrakta som ren lyx. Har själv någon bekant här i huvudstaden och en vidare ett par bekanta i Skåne regionen som håller med hästar. Min erfarenhet genom dessa bekanta är att hästintrrsdet bokstavligen käkar pengar med alla kostnader kring hästen (för att inte tala om all tid man försaker när man kunde jobbat istället) den ena bekanta har stångat sig blodig med dessa utgifter och sättet att hantera det där med hästen är att betrakta som ett rent spelmissbruk o lånekarusell. Dvs vägra släppa taget om hästen och ta snabblån för ständiga veterinär kostnader. För många år sedan hade jag själv möjlighet att jobba i samband med Falsterbo Horseshow och blev väldigt uppmärksammad, snudd på lite chockad o se en dignande hästindustri med mycket kostnader o lull lull som måste kosta enorma summor för de allra flesta.
Som vanligt inga pekpinnar från mig och jag är heller inte kallhamrad kring att ha djur och allt kring det. Men det är mäkta fascinerande hur det i hästkretsar alltid ses som att det är en självklar mänsklig rättighet att få hålla på med/ha häst eller hästar.

Häst är dyrt som fasen. Har ännu inte haft någon som velat behålla pengar i löneutmätning för en häst, men det kommer väl. Hund har några försökt med.

Häst är dyrt som fasen. Har ännu inte haft någon som velat behålla pengar i löneutmätning för en häst, men det kommer väl. Hund har några försökt med.

Ja det är dyrt...absolut, men som den häst ”tjej” jag är, så är det den roligaste sporten EVER !
När vi hade vår häst, så var jag fortfarande sambo och då funkade det...
Inte långt efter vi separerade, så började vår häst hastigt avmagra... Fick kalla ut veterinären ett X antal ggr - prover togs och alla var dåliga...men likväl kunde dom inte hitta felet på honom... Till en dag då han ”rullade” ut snorren och jag upptäckte stora feta variga tumörer på hela snorren... Hade då kostat på mig 30.000 i veterinärskostnader redan och sedan trotjänar avlivningen på det om ytterligare 7000kr ! :(

Ja det är dyrt...absolut, men som den häst ”tjej” jag är, så är det den roligaste sporten EVER !
När vi hade vår häst, så var jag fortfarande sambo och då funkade det...
Inte långt efter vi separerade, så började vår häst hastigt avmagra... Fick kalla ut veterinären ett X antal ggr - prover togs och alla var dåliga...men likväl kunde dom inte hitta felet på honom... Till en dag då han ”rullade” ut snorren och jag upptäckte stora feta variga tumörer på hela snorren... Hade då kostat på mig 30.000 i veterinärskostnader redan och sedan trotjänar avlivningen på det om ytterligare 7000kr ! :(
Usch så trist. Som man känns det sådääär att ens höra om vare sig var eller tumörer på korvochpotatis för övrigt.

Förlåt men tycker din dotter beter sig som en bortskämd jävla snorunge. Hon är 19, inte 12 då man vanligtvis brukar skämmas för sina föräldrar och kalla dem "äckliga". Snacka om sen pubertet.

En liten delikat fråga... nu här i juni kommer inkasso kraven in i en rasande hastighet... när tror Ni att det är troligt att det går vidare till fogden och när i tiden kan löneutmätningen komma till stånd? Jag har självklart förståelse för att ingen kan säkert veta, men Ni kanske kan komma med vad som är troligt...
Jag mår direkt illa av vad jag nu kommer skriva, för det är såååå långt från mina principer som en hederlig person, men jag hade sååå innerligt velat lägga undan lite pengar, som jag kan ha vid de sämre tiderna...för oförutsedda kostnader, bland annat...
Jag släppte de flesta av mina skulder i slutet av mars...
Tyvärr struntar både inkasso och kronofogden att det är semester
Jag glömmer aldrig en semester när de tog 11000 från lönen och vi hade semester på Öland med barnen
Den var inte rolig

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp