• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hej! Inser att jag är påväg mot betalningsanmärkning, 1.2 miljoner i skuld

Ahxn

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
3 April 2017
Meddelanden
124
Mottagna reaktioner
20
Poäng
112
Min fördom är att de ger ut förseningsavgifter blixtsnabbt och kontaktar inkasso från det jag läst när jag googlar. Men är det fel? Jag har aldrig varit i kontakt med inkasso eller kronofogden tidigare, risken finns jag kommer få kontakt nästa månad.

Jag har svårt att betala mina långivare i tid nu den här månaden och har en drös med fakturor som förfaller nu i dagarna mellan den 26 oktober till 30 oktober. Allt från stora långivare som remember, ica etc till mindre närmast att kalla smslån som opr/goodcash/monetti/flex/opr/credway etc. Finns det någon som har hamnat i den här sitsen som kan berätta hur snabbt saker och ting går? Någon som har tips hur jag undviker anmärkning om jag säg kan betala allt om en till två månader. Hur förhalar jag det här sålänge som möjligt? Behöver hjälp. Vilka kreditgivare skall jag prioritera och hur ska jag tänka? Hoppas någon kan ge råd.

300 ICA
198 Instabank
144 Collector
150 Brabank
40 Forex
198 Remember
45 OPR

30 Credway
10 credigo
10Easycredit
10 Fairlo
7 monetti flex

25 Untie
40 Spargo
25 Cashbuddy
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 276
Poäng
997
Börja med att kontakta alla och förklara läget, så kanske några ger dig en betalfri månad eller motsvarande.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Det beror nog på vad det är för ett sorts lån. Jag frågade andra här på forumet vilka lån av lånen jag hade som hade gett anmärkning när det gick till inkasso och undvek att inte betala "farliga" medan jag lät andra förhalas lite tills jag hade fått in pengar.
 

Ahxn

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
3 April 2017
Meddelanden
124
Mottagna reaktioner
20
Poäng
112
Det beror nog på vad det är för ett sorts lån. Jag frågade andra här på forumet vilka lån av lånen jag hade som hade gett anmärkning när det gick till inkasso och undvek att inte betala "farliga" medan jag lät andra förhalas lite tills jag hade fått in pengar.
Men vilken slags tidsrymd har man på sig? När kan den tidigaste anmärkningen komma? Läste att man kunde förhala hela processen genom att inte bestrida betalningsföreläggandet från KFM, men kan man då få allt och försvinna genom och betala det man är skyldig + förseningsavgift? Ingen som varit i den här situationen?
 

Ahxn

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
3 April 2017
Meddelanden
124
Mottagna reaktioner
20
Poäng
112
Stämmer detta? Är det bara o bestrida och sen betala förseningsavgift?

https://www.lånforum.se/threads/hur-lång-tid-innan-betalningsanmärkning.881/
Du kan alltid undvika anmärkning genom att bestrider kfm och betala din skuld. Det är endast i sk a-mål du får anmärkning direkt. A-mål är Can, skatt, tvlicens etc.

Kedjan ser ut ungefär så här

Påminnelse 3-10 dagar att betalas

Inkasso 8-12 dagar
Kfm bestrida ger iaf 20+ dagar till

Om det landar hos inkasso kan man i de flesta fall få anstånd eller avbetalning
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Men vilken slags tidsrymd har man på sig? När kan den tidigaste anmärkningen komma? Läste att man kunde förhala hela processen genom att inte bestrida betalningsföreläggandet från KFM, men kan man då få allt och försvinna genom och betala det man är skyldig + förseningsavgift? Ingen som varit i den här situationen?

Har du någon tanke på skuldsanering är bestrida ingen bra idé
 

Ahxn

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
3 April 2017
Meddelanden
124
Mottagna reaktioner
20
Poäng
112
Kommer inte kunna skuldsanera. Jag har ingen tanke alls just nu. Allt är bara kaos, vill överleva två månader till utan anmärkning. Det är mitt enda fokus just nu.
 

Esmeralda

V.I.P
Poäng: 396
Blev medlem
7 Oktober 2019
Meddelanden
345
Mottagna reaktioner
236
Poäng
396
Först och främst så går det ju till inkasso först, där du får en chans att betala/göra avbetalningsplan. Om du inte betalar då, DÅ går det till KF.

Har du kontaktat de du inte kan betala? Börja med det. Det är oftast lättare att få lite hjälp då, nån kanske kan ge betalningsfri månad, ge dig möjlighet att betala mindre en period eller avvakta lite.

Det är alltid bättre att ta kontakt än att invänta inkasso/kf
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Vad har du för inkomst?
Du har typ 1.2 mille i skulder. Du bör undvika att komma efter då dröjsmålsräntor är att göra allt värre...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp