- Meddelanden
- 4 563
- Mottagna reaktioner
- 4 556
- Poäng
- 2 947
För mig spelade inte delgivningarna någon roll. väntade ca 1 månad att skriva under. Dom nämnde det inte ens. Klister väntade 6 veckor och det var ingen som nämnde det heller.
Jag tror faktiskt det är helt orelevant för skäligheten så länge dom inte har kommit och sökt efter dig i dörren eller på jobbet för att skriva på. Hade läst på mykcet på forumet innan jag sökte och sett folk vänta 1-2 månader och valde själv att chansa utan att det var några problem. Så tror bara det är en påhittad myt av någon att det skulle vara negativt för ansökan. Undantag säkert om KFM har sökt man fysiskt. Men så länge det inte skett så är jag övertygad om att det är en sanning att när man skriver på delgivningarna inom 1-1.5 månad så är det orelevant.
Sen kan såklart en del råd vara felaktiga. Men jag går på min känsla, uppfattning, upplevelse och andras upplevelser där jag antingen själv hjälpt till med skuldsanering eller läst om andra som inte skrivit under på ett bra tag och fått. Hittils har jag inte haft fel på detta.
Har inte heller under alla år sett ett enda motiverat avslag någonsin där det handlar om att delgivningen inte är signerad i tid. Handläggaren kollar nog förmodligen på ansökan, har man besökt skuldrådgivare, anteckningar där, personligt brev, skulder/inkomst mot skatteverket/kfm etc när man tar beslut. Inte vilket datum man skrev under delgivningen i bedömningen. Det är känt också att många inte orkar öppna sin post. Så kommer frågan upp (vilket jag aldrig hört och tycker låter osannolikt) så skulle jag bara säga att jag vart nere och inte orkat öppna posten men att jag ordnar det på en gång.
Jag tror faktiskt det är helt orelevant för skäligheten så länge dom inte har kommit och sökt efter dig i dörren eller på jobbet för att skriva på. Hade läst på mykcet på forumet innan jag sökte och sett folk vänta 1-2 månader och valde själv att chansa utan att det var några problem. Så tror bara det är en påhittad myt av någon att det skulle vara negativt för ansökan. Undantag säkert om KFM har sökt man fysiskt. Men så länge det inte skett så är jag övertygad om att det är en sanning att när man skriver på delgivningarna inom 1-1.5 månad så är det orelevant.
Sen kan såklart en del råd vara felaktiga. Men jag går på min känsla, uppfattning, upplevelse och andras upplevelser där jag antingen själv hjälpt till med skuldsanering eller läst om andra som inte skrivit under på ett bra tag och fått. Hittils har jag inte haft fel på detta.
Har inte heller under alla år sett ett enda motiverat avslag någonsin där det handlar om att delgivningen inte är signerad i tid. Handläggaren kollar nog förmodligen på ansökan, har man besökt skuldrådgivare, anteckningar där, personligt brev, skulder/inkomst mot skatteverket/kfm etc när man tar beslut. Inte vilket datum man skrev under delgivningen i bedömningen. Det är känt också att många inte orkar öppna sin post. Så kommer frågan upp (vilket jag aldrig hört och tycker låter osannolikt) så skulle jag bara säga att jag vart nere och inte orkat öppna posten men att jag ordnar det på en gång.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 552
- Mottagna reaktioner
- 505
- Poäng
- 567
Nej det förstår jag ! Ska vara noga med allt och se till att det skickas in i tid .Man ligger ju inte på plus om man skiter I att skicka in delgivningar i månader, kan vara bra att ta med sig.
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 267
- Poäng
- 437
Exakt så gjorde jag också. Jag väntade nog typ 6-8 veckor på vissa av mina. När jag väl signat dem första 5 så orkade jag tillslut inte mer.För mig spelade inte delgivningarna någon roll. väntade ca 1 månad att skriva under. Dom nämnde det inte ens. Klister väntade 6 veckor och det var ingen som nämnde det heller.
Min handläggare på Skusan sa bara i första samtalet “Ser att du inte signerat alla” så jag gjorde det samma dag och mer med det var det inte.
@Lasseman är det inte bättre du nämner vad som är felaktigt om du ändå lägger tid på att svara? Det ger ju bättre vägledning än att bara svara att vissa råd är felaktiga.
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Det kan dock påverka skäligheten. Det står något om det i skuldsasneringslagen.Exakt så gjorde jag också. Jag väntade nog typ 6-8 veckor på vissa av mina. När jag väl signat dem första 5 så orkade jag tillslut inte mer.
Min handläggare på Skusan sa bara i första samtalet “Ser att du inte signerat alla” så jag gjorde det samma dag och mer med det var det inte.
@Lasseman är det inte bättre du nämner vad som är felaktigt om du ändå lägger tid på att svara? Det ger ju bättre vägledning än att bara svara att vissa råd är felaktiga.
"Vid skälighetsbedömningen ska särskilt beaktas omständigheterna vid skuldernas tillkomst, de ansträngningar gäldenären har gjort för att fullgöra sina förpliktelser" det är väl kanske där man kan falla eventuellt.
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Exakt så gjorde jag också. Jag väntade nog typ 6-8 veckor på vissa av mina. När jag väl signat dem första 5 så orkade jag tillslut inte mer.
Nej jag har blivit ombedd att inte göra det.
- Meddelanden
- 154
- Mottagna reaktioner
- 66
- Poäng
- 197
Jag kommer släppa alla mina lån i slutet av denna månaden , november.
Ansökt om skuldsanering men antar att det blir någon månad eller så med löneutmätning före ev inledande .
Är det nån här som har koll på hur många månader det tar innan löneutmätningen börjar ?
Tänker på skatteåterbäringen som kommer i april .. den vill jag gärna ha såklart ! Kommer den ryka tror ni eller hinner jag få den ? Någon som vet hur snabba mina banker är att skicka till inkassso ?
Har :
Bank norwegian kk
Collector lån
Santander lån
Remember lån
Fairlo lån och varda
Sevenday bank lån
Tacksam för input !
Jag läste ditt inlägg & kan hjälpa till med att säga att din första kredit är snabba med att skicka till kf. Jag har en del olika banker men dessa var först till kf. Så vill du dra ut på ev utmätning så skulle jag betalat dom ettag till.
- Meddelanden
- 552
- Mottagna reaktioner
- 505
- Poäng
- 567
Tack !!Jag läste ditt inlägg & kan hjälpa till med att säga att din första kredit är snabba med att skicka till kf. Jag har en del olika banker men dessa var först till kf. Så vill du dra ut på ev utmätning så skulle jag betalat dom ettag till.
- Meddelanden
- 552
- Mottagna reaktioner
- 505
- Poäng
- 567
Fick en betalfri månad !!Jag läste ditt inlägg & kan hjälpa till med att säga att din första kredit är snabba med att skicka till kf. Jag har en del olika banker men dessa var först till kf. Så vill du dra ut på ev utmätning så skulle jag betalat dom ettag till.
- Meddelanden
- 234
- Mottagna reaktioner
- 137
- Poäng
- 317
Hur är det med några andra i ts:s lista, är de också snabba att sända vidare till kf?
B la dessa har jag och är i liknande situation som ts.
Collector lån
Santander lån
Sevenday bank lån
Men har även
Everyday medlemslån LO
Resursbank
CSN, som jag dock hoppas hinna betala av innan jag hinner få utmättning.
B la dessa har jag och är i liknande situation som ts.
Collector lån
Santander lån
Sevenday bank lån
Men har även
Everyday medlemslån LO
Resursbank
CSN, som jag dock hoppas hinna betala av innan jag hinner få utmättning.
- Meddelanden
- 64
- Mottagna reaktioner
- 22
- Poäng
- 102
Hur lång tid tog det från du skickat in om utredning till utmätning för dig?Det du skrev visar faktiskt att det tar flera månader.
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Från jag skickat in om utredning?Förstår inte, jag har inte skickat något. Från att jag slutade betala (november)till löneutmätning (juni).Hur lång tid tog det från du skickat in om utredning till utmätning för dig?
- Meddelanden
- 64
- Mottagna reaktioner
- 22
- Poäng
- 102
Från jag skickat in om utredning?Förstår inte, jag har inte skickat något. Från att jag slutade betala (november)till
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Heter det inkomstutredning?Ja,jag skickade inkomst och utgifter uppgifter.Du fick inte skicka in någon inkomstutredning innan utmätning startade?
- Meddelanden
- 1 393
- Mottagna reaktioner
- 589
- Poäng
- 597
Samma månad.Det var det jag menade, efter du skickat in, när startade utmätning? Samma månaden eller månaden efter?
- Meddelanden
- 552
- Mottagna reaktioner
- 505
- Poäng
- 567
Behöver råd för NU GÄLLER DET !
Jag har ansökt om skuldsanering 4/11. Fått betalfritt på 3 banker nu i nov , jag har 7 st . Nu är frågan i valet och kvalet … ska jag betala de bankerna som inte gett betalfritt i nov eller inte ? Jag ska ut med 13 000 till de 4 övriga bankerna. .. betala nu och köpa mej tid och hoppas på inledande hinner före löneutmätning..eller ska jag spara pengarna ? Jag kommer inte kunna betala i dec och framåt .
Jag vill helst INTE få löneutmätning före ev inledande . Jag vill också helst hinna få skatteåterbäringen i april.
Hur 17 ska jag göra ??
Jag har ansökt om skuldsanering 4/11. Fått betalfritt på 3 banker nu i nov , jag har 7 st . Nu är frågan i valet och kvalet … ska jag betala de bankerna som inte gett betalfritt i nov eller inte ? Jag ska ut med 13 000 till de 4 övriga bankerna. .. betala nu och köpa mej tid och hoppas på inledande hinner före löneutmätning..eller ska jag spara pengarna ? Jag kommer inte kunna betala i dec och framåt .
Jag vill helst INTE få löneutmätning före ev inledande . Jag vill också helst hinna få skatteåterbäringen i april.
Hur 17 ska jag göra ??
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Jag hade inte betalat. Om du ändå är kört på betalningen nästa månad så bara spara undan det du kan. Har nog ändå helt ok chans att få skatten med.Behöver råd för NU GÄLLER DET !
Hur 17 ska jag göra ??
- Meddelanden
- 4 563
- Mottagna reaktioner
- 4 556
- Poäng
- 2 947
Om du ändå har tagit betalfri månad hos 3 av 7.
Kan du få betalfritt hos 4 eller 5 totalt? DVS betalfri månad hos 1-2 aktörer till.
Isåfall så kanske det är värt att betala dom 2-3 sista en sista gång så att allt förfaller i slutet av december.
Då har du skickat in ansökan 2024-11-04 men alla lån förfaller 2024-12-31. Du har ett försprång med ansökan på 58 dagar.
Då är det nästan 100% säkert att du får svar på skuldsaneringsansökan före utmätningsbesked.
Dessutom hinner du spara allt det bara går ändå i typ 5 månader
Kan du få betalfritt hos 4 eller 5 totalt? DVS betalfri månad hos 1-2 aktörer till.
Isåfall så kanske det är värt att betala dom 2-3 sista en sista gång så att allt förfaller i slutet av december.
Då har du skickat in ansökan 2024-11-04 men alla lån förfaller 2024-12-31. Du har ett försprång med ansökan på 58 dagar.
Då är det nästan 100% säkert att du får svar på skuldsaneringsansökan före utmätningsbesked.
Dessutom hinner du spara allt det bara går ändå i typ 5 månader
- Meddelanden
- 552
- Mottagna reaktioner
- 505
- Poäng
- 567
Jag måste betala 4 banker nu i nov på 13000kr eller släppa allt . Inget betalfritt på dom utan b på de andra 3 bankerna .
Men jag tror att jag ska betala nu i nov så jag får försprånget som du säger … en god investering för mej och då har jag ändå betalat vad jag kan .
Kanske chans på skatteåterbäringen också .
Tack !
Men jag tror att jag ska betala nu i nov så jag får försprånget som du säger … en god investering för mej och då har jag ändå betalat vad jag kan .
Kanske chans på skatteåterbäringen också .
Tack !
- Meddelanden
- 423
- Mottagna reaktioner
- 324
- Poäng
- 477
Tänk dig att du får nytt jobb, och första lönen så inleds en utmätning. Kanske inte det roligaste sättet att starta på, det är trots allt rätt stigmatiserat.Vad är anledningen till att Du inte vill få utmätning före eventuell inledande?
- Meddelanden
- 552
- Mottagna reaktioner
- 505
- Poäng
- 567
Ibland måste jag låna bil .Vad är anledningen till att Du inte vill få utmätning före eventuell inledande?
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Kan vi sluta skapa förtielva olika trådar om samma sak?
Du har redan fått väldigt bra tips och råd. Inget har ändrats i din situation så samma råd kommer kvarstå från alla som gett dig råd tidigare.
Du har redan fått väldigt bra tips och råd. Inget har ändrats i din situation så samma råd kommer kvarstå från alla som gett dig råd tidigare.
- Meddelanden
- 1 482
- Mottagna reaktioner
- 777
- Poäng
- 677
OkIbland måste jag låna bil .
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Faktum kvarstår att du skapar flertalet trådar på samma ämne istället för att hålla dig till en. Sluta med det så kanske man kan ta dig på allvarVilket surt inlägg ! Du behöver kommentera mina inlägg tack ! Detta är ett forum för att stötta och rådgöra med andra i samma situation , så !

Hej, jag har några frågor och trots att jag anser mig vara ganska kunnig och har haft flera samtal med Kronan, skulle jag uppskatta om jag kunde få så mycket information som möjligt.
Jag har nyligen fått ett utslag, eller kommer få ett inom kort (jag har blivit delgiven utan min vetskap genom spikning, och nu har 10 dagar gått, så jag kan inte bestrida det).
Det gäller Inkasso Marginalen, som är bolaget i fråga. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger och begärt en avbetalningsplan. De har svarat att de vill ha ett utslag först, och därefter kan de tänka sig att gå med på en avbetalningsplan.
Jag har även ringt Kronofogden och frågat om de har rätt att ta min skatteåterbäring. Kronofogden svarade att ett utslag inte innebär att jag får ett skuldsaldo eller att de har rätt att ta min skatteåterbäring, utan detta sker enbart om fordringsägaren begär verkställighet.
Inkasso Marginalen har inte begärt verkställighet i samband med delgivningen och de har lovat att inte göra det efter utslaget, så länge det inte finns andra skulder i skuldsaldot och så länge jag följer avbetalningsplanen.
Min fråga är: Vad gäller egentligen? Kan de genomföra en utmätning efter utslaget, eller behöver de begära verkställighet för att kunna göra det?
Och den här belopp att betala avi? Den avi är ett resultat av att dem begärt verkställighet den kommer inte per automatik?
Jag uppskattar all information jag kan få.
Jag har nyligen fått ett utslag, eller kommer få ett inom kort (jag har blivit delgiven utan min vetskap genom spikning, och nu har 10 dagar gått, så jag kan inte bestrida det).
Det gäller Inkasso Marginalen, som är bolaget i fråga. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger och begärt en avbetalningsplan. De har svarat att de vill ha ett utslag först, och därefter kan de tänka sig att gå med på en avbetalningsplan.
Jag har även ringt Kronofogden och frågat om de har rätt att ta min skatteåterbäring. Kronofogden svarade att ett utslag inte innebär att jag får ett skuldsaldo eller att de har rätt att ta min skatteåterbäring, utan detta sker enbart om fordringsägaren begär verkställighet.
Inkasso Marginalen har inte begärt verkställighet i samband med delgivningen och de har lovat att inte göra det efter utslaget, så länge det inte finns andra skulder i skuldsaldot och så länge jag följer avbetalningsplanen.
Min fråga är: Vad gäller egentligen? Kan de genomföra en utmätning efter utslaget, eller behöver de begära verkställighet för att kunna göra det?
Och den här belopp att betala avi? Den avi är ett resultat av att dem begärt verkställighet den kommer inte per automatik?
Jag uppskattar all information jag kan få.
Senast ändrad:
Ja du verkar rätt kunnig.Man bör som vanligt inte ta råd här som att det vore en sanning rakt av.
En del råd är rakt av felaktiga.
Jag vill bara kika om du kan bekräfta det kronofogden sa till mig idag:
"Ett utslag betyder bara att vi fastställt skulden. Bara ett utslag ensamt kan inte vara grund för att vi ska utmäta eller ta din skatteåterbäring. Det är endast om fodringsägaren begär verkställighet av utslaget som vi tar skatteåterbäring"
För att komplettera det jag skrev. Det lät inte på Marginalen Bank som att de var intresserad av att verkställa mitt utslag.
Jag förklarade även för de att ett verkställighet med papper till arbetsgivare kan innebära att jag förlorar jobbet då jag är provanställd och de sa att jag inte behöver vara orolig så länge jag inte har ett stort skuldsald då hos Kronofogden då de kan Anse att det blir svårt men avbetalningsplan då Men eftersom att jag inte har det så får man väl tro på dem även om de är opålitliga. Men då blir mitt nästa steg att begära återvinning samt ansöka om inhibition.
jag tänker att jag kikar med KF Typ 29 dagar efter utslaget om de begärt utslag för att fula sig och då överklagar jag. Skatten behöver jag därav mina frågor.
Jag förklarade även för de att ett verkställighet med papper till arbetsgivare kan innebära att jag förlorar jobbet då jag är provanställd och de sa att jag inte behöver vara orolig så länge jag inte har ett stort skuldsald då hos Kronofogden då de kan Anse att det blir svårt men avbetalningsplan då Men eftersom att jag inte har det så får man väl tro på dem även om de är opålitliga. Men då blir mitt nästa steg att begära återvinning samt ansöka om inhibition.
jag tänker att jag kikar med KF Typ 29 dagar efter utslaget om de begärt utslag för att fula sig och då överklagar jag. Skatten behöver jag därav mina frågor.
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ja du verkar rätt kunnig.
Jag vill bara kika om du kan bekräfta det kronofogden sa till mig idag:
"Ett utslag betyder bara att vi fastställt skulden. Bara ett utslag ensamt kan inte vara grund för att vi ska utmäta eller ta din skatteåterbäring. Det är endast om fodringsägaren begär verkställighet av utslaget som vi tar skatteåterbäring"
Det stämmer.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.