• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

HJÄLP! Deklarationen är helt fucked up!

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Staten ger dig inga pengar, utan du får skattereduktion för räntekostnader. Har du inte betalat någon skatt, så finns det ingen skatt att reducera(dra räntan mot)

Din första mening är ja plågsamt medveten om...dessvärre :(
...men får endå inte riktigt ihop ekvationen ”inbetald skatt kontra räntekostnader...”
Om jag på ett jäkligt konstigt sätt skulle nolltaxera, men likväl betala ränta på lån om t.ex 50tkr, så får jag inte 30% i retur?!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Precis

Om du nolltaxerar får du inte någonting tillbaka och kan inte göra några andra avdrag heller.

Du blir förmodligen skyldig pengar för tv-avgiften, tror inte den är avdragbar(kan ha fel)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Precis

Om du nolltaxerar får du inte någonting tillbaka och kan inte göra några andra avdrag heller.

Du blir förmodligen skyldig pengar för tv-avgiften, tror inte den är avdragbar(kan ha fel)

Ok. Bra input... :)
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Staten ger dig inga pengar, utan du får skattereduktion för räntekostnader. Har du inte betalat någon skatt, så finns det ingen skatt att reducera(dra räntan mot)

Det stämmer. Du måste alltid ha något att "dra emot", oavsett om det är räntekostnader, resor eller RUT. Man kan inte få tillbaka mer än man betalat in i skatt.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Det stämmer. Du måste alltid ha något att "dra emot", oavsett om det är räntekostnader, resor eller RUT. Man kan inte få tillbaka mer än man betalat in i skatt.

Känner att jag verkligen är NOVIS på området... :(
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 666
Poäng
4 477
Din inkomst är för låg för att du ska kunna ha någon nytta av skattereduktionen! Så har det varit för mig i flera år. Nästan exakt samma siffror som dina hade jag för 2017, inkomst 79 000 kr, ränteutgifter 102 000 kr tror jag det var, fick tillbaka 15 000 kr.
För att du ska kunna göra fullt ränteavdrag krävs det att din beräknade skatt uppgår till MINST det belopp som du har rätt att göra skatteavdrag med.
Skatten på låga inkomster är också låg vilket ställer till det när man har höga ränteavdrag.

Bor du själv eller är du sambo/gift? Då kan du lägga över räntorna för gemensamma lån på din partner om denne har högre inkomst.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Är som alla säger ett avdrag. Inte att du får pengar ;)

Det som är lite mer underligt är ju hur du kan betalat 110K i enbart ränta med enda inkomst som CSN ;)

Tror min CSN låg på 9K om ens det per månad är ju bara 10år sen.

Antingen har du kört lånekarusell under 2018 för att kunna betala eller jobbat svart.

Och då kanske du inte vill att skatteverket tittar en extra gång ?
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Alltså vad fan händer?

Jag har alltså inkomst av tjänst 2018 på ynka 67700 kr! (CSN räknas ju inte)

Samtidigt har jag betalat hela 112,000 kr i räntor !

Trodde jag skulle få tillbaka runt 30 k nu då men icke, "endast" 9200 kr får jag tillbaka !

Ni som kan detta hjälp mig gärna och förstå, alla kreditbolag och långivare är med på deklarationen men inte fan får jag några 30% tillbaka...

Stämmer mina papper eller ska jag göra något själv?

Tråkigt men är nog korrekt, om du så hade betalat 2 miljoner i ränta hade du bara kunnat få igen de där 9200 kr, det var väl all skatt som betalats in
 

DenSkuldsatteMannen

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
398
Poäng
487
Är som alla säger ett avdrag. Inte att du får pengar ;)

Det som är lite mer underligt är ju hur du kan betalat 110K i enbart ränta med enda inkomst som CSN ;)

Tror min CSN låg på 9K om ens det per månad är ju bara 10år sen.

Antingen har du kört lånekarusell under 2018 för att kunna betala eller jobbat svart.

Och då kanske du inte vill att skatteverket tittar en extra gång ?


Låenkarusellen 2018 var i full gång ja det stämmer,
min inkomst är från mina sidojobb jag hade utöver csn
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp