• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Hjälp! Köpa hus

Josephinkall

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
6 Februari 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej. Jag undrar om någon har varit i samma situation eller har kunskap om detta.
Våran situation är lite komplicerad, ska försöka sammanfatta mig kort.
Jag och min sambo vill köpa en bostad, jag har så låg kreditvärdighet som bara går - (precis blivit av med skulder hos KF). Min sambo har fått beviljat lånelöfte med (hjälp av medsökande utav sin morbror) vilket betyder att han kan köpa bostaden. Dock är det jag som har kontantinsatsen och inte han.
Banken kräver ett gåvobevis ifrån mig till honom för insatsen, men då frånsäger jag mig rätten för i pengarna och kan därför inte äga någonting i huset?
Tanken är att jag längre fram när jag fått ordning på min ekonomi ska köpa mig in i huset/lånet så att sambons morbror inte behöver stå som medsökande.
Kan vi under tiden stå som ägare båda två men bara han på lånen? Hur går man tillväga för att detta ska bli så smidigt som möjligt? Är det någon som kanske varit i liknande situation?

Tack
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Angelina

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
6 Januari 2020
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
116
Poäng
297
Varför köper han bostaden och inte din sambo med honom som endast medlåntagare?
 

Josephinkall

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
6 Februari 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Varför köper han bostaden och inte din sambo med honom som endast medlåntagare?
Min sambo köper bostaden, morbrorn är "bara" medsökande på lånet.
Men eftersom att jag går in med 400000 i kontantinsats så undrar jag hur jag kan få en del utav huset utan att behöva stå med på lånet. Eftersom jag måste ge honom gåvobrev.. Det blir ju fel om vi äger 50% var av huset när han står för hela lånet.. Detta är så förvirrande. (japp, första husköpet)
 

Trasslig

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
2 November 2020
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Min sambo köper bostaden, morbrorn är "bara" medsökande på lånet.
Men eftersom att jag går in med 400000 i kontantinsats så undrar jag hur jag kan få en del utav huset utan att behöva stå med på lånet. Eftersom jag måste ge honom gåvobrev.. Det blir ju fel om vi äger 50% var av huset när han står för hela lånet.. Detta är så förvirrande. (japp, första husköpet)
Kan du inte skriva gåvobrev till sambon?
Gift er?;)
 

Trasslig

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
2 November 2020
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Jo visst kan jag det, det känns bara inget vidare att ge bort 400000 utan att ha rätt till en andel i huset
Njaaaa
Nä förstår det!
Men kan ni inte kolla med någon jurist?...
Om det finns något papper man kan skriva sinsemellan...?

Hehe. Inte det (gifta er=)
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Enligt sambolagen så äger du 50% oavsett om du betalat 0:- eller allt, många som inte har koll på det. Vid en separation så räknas det alltså som att ni äger hälften var och du får inte tillgodoräkna dig kontantinsatsen.

Ett gåvobrev skulle jag absolut inte skriva, snarare så skulle din sambo skriva ett skuldebrev på 200 000. När du blir kreditvärdig omförhandlar ni lånet, lägger till ditt namn och han betalar dig 200 000.

Vid mitt och mitt ex köp av hus så gick hon in med hela kontantinsatsen, hade en jurist som drog upp ett avtal som räknade av kontantinsatsen vid bodelning/försäljning.

Jag hade kontaktat en jurist, är man med i facket så brukar man ha en timmes gratis rådgivning.

sen söker man lagfart separat, så när ni söker lagfart så ska du stå med som 50% ägare
 

Josephinkall

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
6 Februari 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Enligt sambolagen så äger du 50% oavsett om du betalat 0:- eller allt, många som inte har koll på det. Vid en separation så räknas det alltså som att ni äger hälften var och du får inte tillgodoräkna dig kontantinsatsen.

Ett gåvobrev skulle jag absolut inte skriva, snarare så skulle din sambo skriva ett skuldebrev på 200 000. När du blir kreditvärdig omförhandlar ni lånet, lägger till ditt namn och han betalar dig 200 000.

Vid mitt och mitt ex köp av hus så gick hon in med hela kontantinsatsen, hade en jurist som drog upp ett avtal som räknade av kontantinsatsen vid bodelning/försäljning.

Jag hade kontaktat en jurist, är man med i facket så brukar man ha en timmes gratis rådgivning.

sen söker man lagfart separat, så när ni söker lagfart så ska du stå med som 50% ägare
Men gäller det även vid husköp? Det visste jag inte.
Tack för info.
Så det är alltså inget konstigt om jag äger halva huset när jag bara betalt in kontantinsatsen? Det känns ju lite fel att äga halva huset när han står för det stora lånet. Det skulle ju bli helknasigt vid en separation tex..
Jag är rädd att banken kollar upp min ekonomi och historik mm och att det ska sabba hela affären, jag har en historik av mycket spel bland annat, misskötta lånebetalningar osv. Nu har jag äntligen fått ordning på det mesta, blivit av med fogden och hoppas att kunna ta över halva lånet på sikt när dom ser att jag har skött mig ett tag.. Vet dock inte hur lång tid det behöver gå.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Men gäller det även vid husköp? Det visste jag inte.
Tack för info.
Så det är alltså inget konstigt om jag äger halva huset när jag bara betalt in kontantinsatsen? Det känns ju lite fel att äga halva huset när han står för det stora lånet. Det skulle ju bli helknasigt vid en separation tex..
Jag är rädd att banken kollar upp min ekonomi och historik mm och att det ska sabba hela affären, jag har en historik av mycket spel bland annat, misskötta lånebetalningar osv. Nu har jag äntligen fått ordning på det mesta, blivit av med fogden och hoppas att kunna ta över halva lånet på sikt när dom ser att jag har skött mig ett tag.. Vet dock inte hur lång tid det behöver
Nu är det ju så att lånet har huset som säkerhet, så den enda risken han tar är ju att huset eventuellt skulle vara värt mindre än lånet vid en avyttring. Knappast troligt att värdet skulle gå ner med mer än 400 000 som är kontantinsatsen…

Så den enda som tar en risk är du som ger bort en stor kontantsumma… Du skriver att du bara betalar kontantinsatsen, men för de flesta så är kontantinsatsen problemet för en bostadsaffär, det tar för de flesta lång tid att spara ihop 400 000. Att bara stå på ett bolån utan att betala en krona i insats kräver ingenting förutom ett fast jobb och en hyfsad kreditvärdighet…

sambolagen gäller oavsett om det är ett hus eller lägenhet. Har bostaden anskaffats för gemensamt boende, så är den delägd oavsett vem som betalt den.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
När det gäller din kreditvärdighet så syns anmärkningar i 3 år och historiskt skuldsaldo hos fogden i två år. Du kan ju t.ex kolla på minuc.se eller kreddyappen hur din kreditvärdighet ser ut.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp