• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hjälp med skuldsanering

Slady12

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Maj 2019
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej!
Jag är tyvärr en av personerna som inte riktigt förstod innebörden av pengar o tog små lån hit och dit, nu har jag cirka 190 000 i skuld och för någon månad sen ansökte jag om skuldsanering då jag läste att det verkligen kan va en väg ut.
Idag fick jag ett sms från kronofogden att jag fått en handläggare i mitt ärende om skuldsanering, vad innebär detta? Finns det en chans att jag får godkänt eller ska man ge upp hoppet helt? Och vad kommer att hända om jag skulle få godkänt? Någon med erfarenhet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Hej!
Jag är tyvärr en av personerna som inte riktigt förstod innebörden av pengar o tog små lån hit och dit, nu har jag cirka 190 000 i skuld och för någon månad sen ansökte jag om skuldsanering då jag läste att det verkligen kan va en väg ut.
Idag fick jag ett sms från kronofogden att jag fått en handläggare i mitt ärende om skuldsanering, vad innebär detta? Finns det en chans att jag får godkänt eller ska man ge upp hoppet helt? Och vad kommer att hända om jag skulle få godkänt? Någon med erfarenhet?

Du har 190tkr i total skuld?! Ingen inkomst eller? Sorry, men rent spontant kan jag tycka att den skulden bör kunna regleras inom överskådlig tid OM Du uppbär en någorlunda hyfsad inkomst, vill säga?
Jag önskar Dig självklart likväl all lycka till med en eventuell skuldsanering... :)
 

Slady12

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Maj 2019
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag har en inkomst på 21600kr innan skatt men pga jag har mindre bra i betyg på UC så lyckas jag ej få nåt samlingslån, tror du det finns chans att jag får ett samlingslån när betyget blivit bättre? Även sagt upp två kreditkonton som bara låg tomma. Kan även tillägga att jag inte har några anmärkningar
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
De har börjat titta på din ansökan.
Sen bedöms om du är insolvent ( ej kan betala skulderna på länge )
De bedömmer även om du är skälig en skuldsanering dvs om din skuldsättning och situation är befogad en skuldsanering.
Om du uppfyller de två kraven får du inledande skuldsanering och en vidare utredning sker. De du är skyldig pengar får inkomma med dina skulder. De har en månad på sig. Vid inledande publiceras ditt namn i poit( post och inrikestodning)
Sen får du ett förslag till skuldsanering om det ej blivit avslag. Detta ska du och dina borgenärer godkänna. De har tre veckor på sig.
Därefter tas ett beslut om ingen invänt.
Har någon invänt så lämnas det över till jurist
Ett godkänt beslut innebär att du under fem års tid betalar in en bestämd summa varje månad förutom juni och december till KFM.
Efter fem år är du skuldfri. ( från inledande )
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Jag har en inkomst på 21600kr innan skatt men pga jag har mindre bra i betyg på UC så lyckas jag ej få nåt samlingslån, tror du det finns chans att jag får ett samlingslån när betyget blivit bättre? Även sagt upp två kreditkonton som bara låg tomma. Kan även tillägga att jag inte har några anmärkningar
Ja, ett samlingslån låter mer rimligt än skuldsanering.
 

Slady12

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Maj 2019
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag är väldigt lost o okunning gällande detta, men mitt kreditbetyg ligger på 7.8 just nu, vart ska den ligga för bästa chans att få ett samlingslån på 190 tusen?
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Jag är väldigt lost o okunning gällande detta, men mitt kreditbetyg ligger på 7.8 just nu, vart ska den ligga för bästa chans att få ett samlingslån på 190 tusen?

Hur många förfrågningar har du på uc? Borde inte vara svårt att få ett lån via t.e.x Lendo 7,8 är inte speciellt dåligt...

Tror inte att du får avslag pga betyget snarare för att du har för många förfrågningar.

Med så lite i lån lär inte skuldsanering vara aktuellt, beror ju på din betalningskapacitet. Du får behålla hyran + 4900 vid utmätning.
 

Slady12

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Maj 2019
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Kommer mest troligen få avslag på skuldsaneringen. Så får satsa på att samla lånet, vet inte hur många förfrågningar jag har, kan man se antal på UC hemsidan? för har Kreddy appen som endast visar betyg. Visst försvinner förfrågningarna efter 12 mån?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Kommer mest troligen få avslag på skuldsaneringen. Så får satsa på att samla lånet, vet inte hur många förfrågningar jag har, kan man se antal på UC hemsidan? för har Kreddy appen som endast visar betyg. Visst försvinner förfrågningarna efter 12 mån?

Jag antar att Du inte är sjukpensionär, eller långtidssjukskriven eller sk. "fattigpensionär", utan att Din inkomst bör kunna förbättras allteftersom? Jag vet att många av just de jag räknade upp får skuldsanering även då skulderna kan anses vara låga, men då är det för att deras intäkter är så pass små att skulderna ALDRIG kan komma att slutregleras på annat sätt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Någon har börjat jobba med ditt ärende, innan låg det bara och samlade damm. Typ
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp