Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Hjälp mig att prioritera vad jag ska betala!

Nu behöver jag er hjälp. Det finns många kloka här i forumet.
Jag har satt mig i en situation där jag är överskuldsatt (totalt ca. 1500000) och äger ingenting. Bor i hyresrätt.
Jag är fast besluten att ta mig ur situationen och kommer få en knuff i rätt riktning då jag i december kommer få ca. 90.000 kr i ett arv.
Har idag ingen anmärkning hos kronofogden.

Jag kommer behöva köra ”varannan månads” betalning. Min fråga är då hur många fakturor man kan ligga efter med innan inkasso eller fogden?

Denna månad skulle jag behöva ”låta bli” att betala:
Ferratum 1500 kr (total skuld 30.000 kr)
Brixo: 1500 kr (total skuld 36.000 kr)
Saldobank: 1000 kr (total skuld 20.000 kr)
Loanstep: 1200 kr (total skuld 46.000 kr)
Resursbank: 3800 kr (total skuld 240.000 kr)
Bank Norwegian: 5200 kr (total skuld 380.000 kr)

Nästa månad kommer jag kunna betala men inte ”ikapp”. Så fram till december kommer jag ligga efter med dessa fakturor).
Jag kan inte nyttja betalningsfri månad då jag redan gjort det på alla..)

Vad tror ni händer? Hinner det komma till externt inkasso eller kronofogden?

Och ni som varit i samma situation och har erfarenhet från någon av ovan, hur medgörliga är dem och förstående?

Ber om era svar!

Lite frågor:

1. Vad har du kvar av inkomsten efter skatt, hyra, el, bredband, hemförsäkring, mobil, akassa, fack, resekostnader etc? Vad finns över netto i månaden till att betala på lån när fasta räkningarna är borta.

2. Hur ser alla lån ut? Om man ställer upp dom på ungefär detta sätt i excel

1787483310691.png

Lite frågor:

1. Vad har du kvar av inkomsten efter skatt, hyra, el, bredband, hemförsäkring, mobil, akassa, fack, resekostnader etc? Vad finns över netto i månaden till att betala på lån när fasta räkningarna är borta.

2. Hur ser alla lån ut? Om man ställer upp dom på ungefär detta sätt i excel

Visa bilaga 6082
Jag går egentligen back varje månad. 10.000 kr pga. lån och hyra. Har på nåt vis lyckats hålla mig flytande ändå men denna månad kommer inte inte gå och jag måste ”strunta” i att betala några
Hinner det gå till inkasso efter en missad betalning?

Prioritera alltid hyra och el före allt annat så du har tak över huvudet och ström. Om du har 1,5 miljoner i skulder med låg utsikt att bli skuldfri så bör du överväga att ansöka om skuldsanering finns spaltmeter skrivet om det på forumet.

Jag går egentligen back varje månad. 10.000 kr pga. lån och hyra. Har på nåt vis lyckats hålla mig flytande ändå men denna månad kommer inte inte gå och jag måste ”strunta” i att betala några
Hinner det gå till inkasso efter en missad betalning?
Det är väldigt osannolikt att det går till inkasso på 1 månad. Normalt tar det 2-4 månader.

Däremot har ovan rätt: Rekommenderar starkt att boka in ett möte med din kommuns Budget- och skuldrådgivning för att utreda din skälighet för skuldsanering. Nu svarade du riktigt inte på frågorna jag ställde, men jag tror som ovan att skuldsanering kan vara rätt väg att gå och att du inte kommer fixa att betala 1.5 miljon + någon miljon i ränta när du går back 10.000 kr i månaden. Det du kan göra om du inte ska betala Ferratum, Brixo, Saldo, Loanstep, Resurs, BN denna månad är att du släpper alla dina lån, inte en månad utan slutar betala på dom för alltid. När du inte betalar en månad så blir det bara jobbigare för ränta fortsätter ticka, dröjsmålsränta och avgifter tillkommer och arvet på 90.000 kr kommer troligen inte sätta dig på banan - det är ett av änerna du tar upp med Budget- och skuldrådgivning så en handläggare får räkna på det också. Så boka ett möte där så snart som möjligt.

Inlägg 1-8 här är en del av mina tanker runt skuldsanering.

Nu behöver jag er hjälp. Det finns många kloka här i forumet.
Jag har satt mig i en situation där jag är överskuldsatt (totalt ca. 1500000) och äger ingenting. Bor i hyresrätt.
Jag är fast besluten att ta mig ur situationen och kommer få en knuff i rätt riktning då jag i december kommer få ca. 90.000 kr i ett arv.
Har idag ingen anmärkning hos kronofogden.

Jag kommer behöva köra ”varannan månads” betalning. Min fråga är då hur många fakturor man kan ligga efter med innan inkasso eller fogden?

Denna månad skulle jag behöva ”låta bli” att betala:
Ferratum 1500 kr (total skuld 30.000 kr)
Brixo: 1500 kr (total skuld 36.000 kr)
Saldobank: 1000 kr (total skuld 20.000 kr)
Loanstep: 1200 kr (total skuld 46.000 kr)
Resursbank: 3800 kr (total skuld 240.000 kr)
Bank Norwegian: 5200 kr (total skuld 380.000 kr)

Nästa månad kommer jag kunna betala men inte ”ikapp”. Så fram till december kommer jag ligga efter med dessa fakturor).
Jag kan inte nyttja betalningsfri månad då jag redan gjort det på alla..)

Vad tror ni händer? Hinner det komma till externt inkasso eller kronofogden?

Och ni som varit i samma situation och har erfarenhet från någon av ovan, hur medgörliga är dem och förstående?

Ber om era svar!
Till att börja med flytta ditt löne/bidragskonto till ett annat konto inom samma bank och hyra, el och försäkringar till det konto du har lönekonto. Använd aldrig lånfakturor mm om du har autogiro så de drar samma konto som hyra. Då risken är de börjar fiffla och rycker pengar så du inte kan betala hyran

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp