Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp när inkasso gått till tingsrätt

Som sagt. Ett ärende jag dragit ut på har skickats till tingsrätten. Överenskommelsen för att inkassobolaget skulle dra tillbaka ärendet från fogden var att jag betalar in 10 000 kr. Skulden är 5x så stor. Jag har inte varit nära att kunna göra detta men ska ändå försöka.

Hur gör jag nu på bästa sätt? Finns det möjlighet att erkänna skuld och be om avbetalning och helt enkelt strunta i den första överenskommelsen? Riskerar jag på detta sätt en anmärkning?

Jag ska erkänna att jag aldrig riktigt tagit det såhär långt och jag är jäkligt okunnig om vad jag kan och inte kan göra i detta läge.

Om ärendet har gått till tingsrätten så är det möjligt att komma överens om en förlikning i form av en avbetalningsplan som sedan kan stadfästas i en dom. Bolaget bör vara öppna till en förlikning då de likt dig är intresserade av att det meddelas en dom i ärendet. När domen är meddelad avslutas handläggningen hos tingsrätten och en dom innebär heller ingen betalningsanmärkning för din del. Dock är det superviktigt att du sedan följer betalplanen enligt förlikningen då bolaget kan direkt ansöka om verkställighet om du inte betalar enligt denna.

Ok! Är det helt enkel inkassobolaget jag ska komma överens med om avbetalningsplan? Eller ska jag på nåt sätt gå genom tingsrätten?

Kontakta inkassobolaget om ditt ärende och be att få prata med personen som är ombud för bolaget i målet. Säg att du önskar få till en förlikning i form av en avbetalningsplan som sedan tingsrätten stadfäster i en dom. Ombudet upprättar ett förlikningsförslag som du sedan godkänner, efter att bolaget har fått ett godkännande från din sida kommer de att kontakta tingsrätten och informera att parterna är överens om en förlikning som de ber tingsrätten stadfästa i en dom. Tingsrätten kommer att kontakta dig för att säkerställa att du har gått med på förlikningen. Vilket bolag rör det sig om?

Kontakta inkassobolaget om ditt ärende och be att få prata med personen som är ombud för bolaget i målet. Säg att du önskar få till en förlikning i form av en avbetalningsplan som sedan tingsrätten stadfäster i en dom. Ombudet upprättar ett förlikningsförslag som du sedan godkänner, efter att bolaget har fått ett godkännande från din sida kommer de att kontakta tingsrätten och informera att parterna är överens om en förlikning som de ber tingsrätten stadfästa i en dom. Tingsrätten kommer att kontakta dig för att säkerställa att du har gått med på förlikningen. Vilket bolag rör det sig om?
Gothia tyvärr. Dom är inte att leka med. Jag har väldigt bra förklaringar till min oförmåga att betala men dom vägrar ge med sig. Antar att Onea/Vivus är bolaget som skulden grundar sig i.

Gothia tyvärr. Dom är inte att leka med. Jag har väldigt bra förklaringar till min oförmåga att betala men dom vägrar ge med sig. Antar att Onea/Vivus är bolaget som skulden grundar sig i.

Jag förstår dig helt. Men kontakta Gothia och be om att få prata med bolagets ombud i målet och försök få till en förlikning. Har svårt att se att de inte skulle godta detta.

Jag förstår dig helt. Men kontakta Gothia och be om att få prata med bolagets ombud i målet och försök få till en förlikning. Har svårt att se att de inte skulle godta detta.
Först och främst måste jag tacka för att du gett mig bra info. En fråga till. Kan det bli så att man undviker betalningen på 10 000 som ju var en förutsättning att dom återkallade skulden från KF, vid en förlikning. Att man helt enkelt börjar med en helt normal avbetalning. Jag tycker det är otroligt fult att begära sådär mycket pengar.

Först och främst måste jag tacka för att du gett mig bra info. En fråga till. Kan det bli så att man undviker betalningen på 10 000 som ju var en förutsättning att dom återkallade skulden från KF, vid en förlikning. Att man helt enkelt börjar med en helt normal avbetalning. Jag tycker det är otroligt fult att begära sådär mycket pengar.

Ingen orsak, kul att jag kunde vara till hjälp! Den där betalningen på 10 000 kr ska inte ha något med tingsrättsförfarandet att göra då den handlade om att återkalla ärendet från KFM. Förlikningen är en ny diskussion som du ska ha med företaget. Upplägget bör bli att du betalar månadsvis ett satt belopp tills skulden är betald.

Om du vill ha mer detaljerade svar så kan du beskriva bakgrunden i ärendet, dvs vad som har hänt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp