Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp!! Någon med något vettigt svar?

Panik! Vad göra?

Jag har mest privata skulder, stora sådana.. Ca 600 k totalt som är någorlunda bråttom med 1/3 iaf.. Jag har även löneutmätning, på en total summa kring 90... Ett banklån som sköts perfekt med 130 kvar på. Men sedan har min sambo fått ta lån för att rädda mitt skinn genom åren. Och även min övriga familj har ställt upp med lån genom åren.

Hur kan jag ställa allt tillrätta?? Det har gått för långt!
Kan man få skuldsanering trots att lånen inte står på mig och kan man få in privatlånen där med? Kan man ändå få lånen satta på mig ich därigenom en skuldsanering? Måste privata skulderna betalas med ett lån först och sedan ta med det för skuldsanering?? Ska man kontakta kommunens budget och skuldrådgivare?? Kan man få hjälp där,? Lr ska jag och min sambo gå till banken och säga att vi måste samla allt i ett stort lån med flera borgenärer och då få till det?? Vi kastar ju massor med tusenlappar i sjön varje månad utan att något händer!!??

Någon vänlig själ som kan tipsa lr ha något förslag vad man kan göra lr ska tänka på lr hyr allt går till?? Vad är störst chans till hjälp??

Jag vägrar ge upp pga mina barn och sambo! Måste hitta en lösning så livet börjar bli hållbart igen. Tacksam för seriösa svar!

Vilken bank ska man gå till isf? Jag och min sambo har Swedbank idag!

Börja med att boka ett möte med kommunens budget- och skuldrådgivare för att få ett helhetsgrepp över situationen och vilka möjligheter du har. Privata lån kan vara med i en skuldsanering, men då kommer de bara få tillbaka en del av det du lånat (om du inte själv fortsätter betala tillbaka även efter att skuldsaneringen är slutförd).

För att få mer utförlig hjälp här på forumet behöver du specificera situationen mer genom att lista vilka skulder du har, hur din inkomst och kreditbetyg ser ut (eller motsvarande för de du tänkt som borgensmän). Om det är din sambo som står för lånen är det han eller hon som får försöka ta ett samlingslån om det är bästa vägen ut.

Men t ex.. Skulle jag och min sambo kunna prata med banken och berätta situationen. Min sambo har ca 23/månaden före skatt och jag har nästan 26 innan skatt i månaden.

min sambo är typ "fullbelånad" på 500 k menast jag inte har mer än ca 220 tot. (130 på Swedbank)på papper.. Fast jag har istället löneutmätning och 10 anmärkningar. Fast som sagt med 600 k i lån till vänner mm mm genom åren som nu måste betalas fullt ut snart..
Men å ena sidan har vi extremt starka borgenärer, 2-4 st om så krävs. Vi skulle behöva ett samlingslån och baka in ALLT isf på ca en total på 1.4 milj. För skulle allt vara samlat skulle vi klara den månadskostnadenen lätt! Med tanke på att vi slänger iväg ca 16000 (plus 4.200 till Swedbank) redan i månaden till olika lånbolag på internet. Eller vägrar banken hjälpa i sådant här läge?

Hur hög månadskostnad skulle det bli tror du/ni om typ Swedbank skulle gå med på det? Lr är summan för hög??

Det finns inte någon bank som ger en blanco på 1,4 miljoner, ingen chans. Inte om man inte har fantastiska bankkontakter och haft många stora affärer i banken. Du behöver någon säkerhet (värdefull fastighet) för att kunna få något sådant.

Med den skuldbördan är det bara skuldsanering som gäller, men det kompliceras ju av att så stor andel är privatskulder och skulder i olika namn.

Senast ändrad:
Du behöver antagligen fyra blancolån á 350 000 för att komma vidare utan att blanda in skuldsanering, och då är det dina fyra kontakter som får ta varsitt - egentligen utan att blanda in ditt namn. Det betyder att de är ensamt betalningsskyldiga och så får ni avtala sinsemellan om att det är du som ska betala (men om du inte betalar är det de som åker på att betala, det går inte att avtala bort). Din månadskostnad blir då någonstans runt 14-15 000, så det är inte så stor vinst - förutom att privatskulderna med kort frist då är lösta.

De som i så fall tar lån åt dig kommer då vara bakbundna av detta lån under lång tid om de själva vill låna och kan få svårt att få bolån osv.

En sak man måste inse är att det här är totalt ohållbart och att det är omöjligt att betala tillbaka dessa summor med normala inkomster. Så länge du inte får sju rätt på Lotto. Därefter har du en massa problem i att en stor del av dina skulder, 600.000:-, är privata skulder. Även om du tar med detta i en framtida skuldsanering i en hypotetisk situation, kommer det kännas rätt mot din familj, släkt och vänner som du lånat så stora summor av? Och kommer dom verkligen acceptera skuldsaneringen och att du efter det är skuldfri, även om du kanske bara betalar någon enstaka procent på skulderna genom en skuldsanering? Jag skulle inte vara så säker på det?

Är det bara normala människor du är skyldig pengar eller finns det risker med dina privata lån, så som att folk du lånat av är kriminella eller liknande? Då är det verkligen en jobbig situation som knappast kan lösas med en skuldsanering.

Det är även din sambo som står för det mesta av era "normala" lån, det är ett problem för dig om du anser själv att skulderna egentligen är dina. Din sambo är därmed i en situation helt utelämnad till dig med skulder hon och du förmodligen aldrig kommer kunna betala tillbaka.

Vanliga krediter och blancolån kanske är rimligt med skuldsanering, dom skiter jag i eftersom det är ockrande kräk för det mesta som utnyttjar vanligt och sämre bemedlade människor för sin utlåning. Men för din sambo och dina privata långivare så ser jag det inte som en rimlig lösning.

Hade allt varit dina egna lån och bara mot företag, då hade jag gett dig rådet att släppa allt till Kronofogden, leva med det att livet kommer vara så under lång tid eller för alltid, och på sikt försöka få till en skuldsanering.

Om du vill kanske du kan göra en lista på dina skulder? Summor, vilket bolag, vilken typ av familj, släkt och vänner och liknande som du lånat av. Om det finns några "farliga" lån som kan skada dig allvarligt om du inte betalar som du måste prioritera? Gör gärna någon slags lista om du vill. Så kan du få hjälp och tips från många här på forumet som har lån på samma ställen eller varit med om samma saker.

Senast ändrad:
Men om någon i min familj lr flera av dom tar lån för min skull på totalt 600 k för att få bort privatskulderna.

Kan jag då efter det ta mig an dom i en eventuell skuldsanering. Trots att lånen står i någon annans namn. Men är tagna åt mig som jag betalar på. ??

Skulderna kommer att tas med på det viset att du betalar till dina släktingar visst mycket eftersom det är av dom du lånat, efter saneringen är slut kan dom inte längre kräva betalt av dig och dom får betala tillbaka de lån dom tagit själv.. Du kan aldrig ta med andra personers skulder i en sanering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp