• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp...rädd för inkassobolagen

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Är det fler än Släpptallt här inne som har samma erfsrenhet av att det tog så lång tid som från februari till november innan löneutmätningen kom igång från att ni släppte allt?
Ja det tog ungefär så lång tid för mig med. Men jag släppte inte allt på en gång. Utan betalade på vissa lån ända fram tills löneutmätningen började. Då släppte jag allt och sökte skuldsanering. De såg då att jag försökt betala av så mycket jag kunnat under tiden fram tills löneutmätningen började, och jag vet
att det bla var till min fördel när jag fick den beviljad. Det tog ytterligare 8 månader att få den.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Helmer

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
21 Februari 2018
Meddelanden
213
Mottagna reaktioner
213
Poäng
397
Är det fler än Släpptallt här inne som har samma erfsrenhet av att det tog så lång tid som från februari till november innan löneutmätningen kom igång från att ni släppte allt?
Lite komiskt att du skrev just efter jag i feb beskrev min situation. Telefonen har tystnat för längesedan. Jag pallade inte att öppna några kuvert under april-maj. Det vart en dm stor hög inkasson o några delgivningskvitton från kfn. Slirade i och med detta beteende lite på delgivningskvittona men efter jag kollat min kfn brev så är det bara små smulor eller månadsbetalningar som kommit. Jag ser det som ett sätt att inkassona att krydda skulderna genom Att skicka 3-4 månaders månadsbetalningar månadsvis till kfm. Några har varslat att de säger upp lånen men det är kusligt tyst. Jag väntar nu att det ska fetta till sig hos kfm genom att jag signat delgivningar på drygt 50K. Har skulder på 1 miljon så ni märker va lite som hänt. Snart borde det komma ett brev där jag får redogöra min ekonomiska situation. Så knappt några kfm brev mars-april. Några fler i maj. Släpptallts tidsperiod liknar min. Jag släppte allt slutet Jan och halva feb i år 2018.
 

Helmer

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
21 Februari 2018
Meddelanden
213
Mottagna reaktioner
213
Poäng
397
Ja det tog ungefär så lång tid för mig med. Men jag släppte inte allt på en gång. Utan betalade på vissa lån ända fram tills löneutmätningen började. Då släppte jag allt och sökte skuldsanering. De såg då att jag försökt betala av så mycket jag kunnat under tiden fram tills löneutmätningen började, och jag vet
att det bla var till min fördel när jag fick den beviljad. Det tog ytterligare 8 månader att få den.
Utredde kfm hos dina långivare hur länge du betalt av till vissa in i kaklet? Eller gick de på dina uppgifter i ansökan om skuldsanering, alltså att du redogjorde att de och de betala jag in i de sista??
 

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Utredde kfm hos dina långivare hur länge du betalt av till vissa in i kaklet? Eller gick de på dina uppgifter i ansökan om skuldsanering, alltså att du redogjorde att de och de betala jag in i de sista??

Jag vet ej hur de utredde, men i skuldsaneringsbeslutet får man en lång formulering kring varför de anser att man skall bli beviljad. Och där står det b.l.a allt jag gjorde för att betala av mina lån, och detta var en del av det.
 
Senast ändrad:

Pårättväg.

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
24 Augusti 2016
Meddelanden
483
Mottagna reaktioner
222
Poäng
407
Så de skickar aldrig inkasso på hela lånet utan på det man skulle betalat månadsvis? Har ganska lika läge som dig Helmer fast 1,3 milj ca och släppte i april och betalade senast i mars.
 

Helmer

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
21 Februari 2018
Meddelanden
213
Mottagna reaktioner
213
Poäng
397
Så de skickar aldrig inkasso på hela lånet utan på det man skulle betalat månadsvis? Har ganska lika läge som dig Helmer fast 1,3 milj ca och släppte i april och betalade senast i mars.
Hej, ja din situation är lik mig. Det verkar som att det är reglerat i det flesta lånavtal att man har på sig 3 månader innan det säger upp hela lånet. Efter själva uppsägningshandlngen löper 30 dagar och efter det skickar dom hela klabbet till kfm. De bestämmer i alla fall då om de vill göra det eller om de vill fortsätta med inkassotravvlandet mot gäldenären. Jag är som jag nämnt tidigare väldigt förvånad vad lite det kommit till kfm nu när det gått 6 månader sedan jag släppte allt.
 

Pårättväg.

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
24 Augusti 2016
Meddelanden
483
Mottagna reaktioner
222
Poäng
407
Hej, ja din situation är lik mig. Det verkar som att det är reglerat i det flesta lånavtal att man har på sig 3 månader innan det säger upp hela lånet. Efter själva uppsägningshandlngen löper 30 dagar och efter det skickar dom hela klabbet till kfm. De bestämmer i alla fall då om de vill göra det eller om de vill fortsätta med inkassotravvlandet mot gäldenären. Jag är som jag nämnt tidigare väldigt förvånad vad lite det kommit till kfm nu när det gått 6 månader sedan jag släppte allt.
 

Pårättväg.

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
24 Augusti 2016
Meddelanden
483
Mottagna reaktioner
222
Poäng
407
Jag har ju så sjukt många långivare, både snabblån och etablerade banker som Ica, marginalen, forex, collektor och remember så någon av dem borde väl skicka till kfm omgående tänker jag. Jag kommer nog gå emot min budget och skuldrådgivare och betala det jag kan till kfm så länge som möjligt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp