• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp, tips, råd

Rodi

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
24 Januari 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
48
Poäng
156
Hej!
Jag har skulder på 600k, har fast jobb och får 19k efter skatt, 9k går till att betala fakturor (lånet) och 8k hyran för lägenheten, alltså inte mycket kvar av lönen! min fru jobbar inte och får 3k från arbetsförmedlingen plus två barn med 2500 i barnbidrag. Min fråga är: är inte det bättre att hamna hos kronofogden? Där får man behålla boendekostnad + normalbeloppet som i sin tur behåller mycket mer än vad jag har idag, vad är nackdelen med kronofogden isåfall? Lånet går inte att betala på kommande 5-10 åren eftersom det är bara jag som jobbar i hushållet just nu. Det jag tänkte på är att vänta till oktober 2022 då jag får bättre kreditupplysning alltså 1 fråga kommer att ha bara och försöka samla lån då jag har 4 olika lån nu med höga ränta, om det går att få ner kostnaden från 9k till typ 5k är drömmen för mig. Jag accepterar all råd och tips.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Det är rätt dyra lån du har. Kan du inte förlänga återbetalning så månadskostnaden går ner? Att låta det gå för utmätning kan vara ett alternativ men de måste de förfalla som betyder att det blir dyrare och kostar mer pengar.
600k bör kostnader per månad kunna bli 6000kr.
Vad har du tagit lån för? Något du kan sälja?
Inkomst är lågt. Byta jobb? När frugan jobbar igen kanske ni kan hjälpa varandra till bättre jobb/utbildning.
 

Rodi

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
24 Januari 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
48
Poäng
156
Det är rätt dyra lån du har. Kan du inte förlänga återbetalning så månadskostnaden går ner? Att låta det gå för utmätning kan vara ett alternativ men de måste de förfalla som betyder att det blir dyrare och kostar mer pengar.
600k bör kostnader per månad kunna bli 6000kr.
Vad har du tagit lån för? Något du kan sälja?
Inkomst är lågt. Byta jobb? När frugan jobbar igen kanske ni kan hjälpa varandra till bättre jobb/utbildning.
Problemet började när min fru fick avslag av migrationsverket för familj anknytning, då var jag tvungen att anlita en advokat som kostade jätte mycket och var tvungen att resa till hemlandet och bo lite där för att relationen skulle ses allvarligt och inte skenäktenskap! Så var tvungen att ta lån för att kunna klara mig några månader där och när vi fick beviljats så var jag tvungen igen att ta lån för att betala advokaten, hade inte fast jobb och detta betyder att bara banker med hög ränta som ger människor som mig. Har inget att sälja, svårt med jobb i små städer. Tror du man kan samla de hos en bank för 6000 i månaden? Alltså finns det nån bank som ger eller är det svårt?
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Ett alternativ är att försöka få till en längre avbetalningtid på dina lån och därmed ett lägre månadsbelopp ( totalt sett blir dock lånet dyrare) men ett sådant upplägg köper dig och din fru tid att öka era inkomster via utbildning/jobb. Om du har skapliga kreditbetyg kan man fundera över ett samlingslån, åtminstone på en del av skulden och på så vis få ner räntorna och månadskostnaden. De flesta kreditgivare tar UC som kreditupplysning men inte alla, t.ex Wästgöta finans och Fairlo tar Bisnode istället vilket kan vara ett alternativ om du har ett lågt UC-betyg. Northmill bank har ett Reducekoncept, vet ej om detta ingår om man söker via låneförmedlare. De sänker den genomsnittliga räntan på de krediter de tar över, maxbelopp 300 000 kr, och där kan man också via deras Resize justera återbetalningstiden.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Vad har du för kreditbetyg? Har du fast jobb? Årsinkomst? Kan du ändra återbetalningstid? (Om du har 5 år ändra till 10 år)
Precis som jag menar att du skulle kunna samla lånen till en eller 2. Med längre betalningstid (+10år). Men det beror helt på din UC score. Sedan finns det även lånemöjligheter utanför UC men då behöver du ha bra score hos Bisnode (annan upplysning)). UC används av stora och de flesta banker. Bisnode av mindre eller nischbanker.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Ladda ner Kreddy eller www.minuc.se , måste veta ditt betyg för att kunna hjälpa. Har du bra betyg kan du söka samlingslån och Kanske få ner kostnaden. Om inte ett lån på 600k kanske du kan få 300 iaf med bra ränta som hjälper lite :)
 

Rodi

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
24 Januari 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
48
Poäng
156
Ladda ner Kreddy eller www.minuc.se , måste veta ditt betyg för att kunna hjälpa. Har du bra betyg kan du söka samlingslån och Kanske få ner kostnaden. Om inte ett lån på 600k kanske du kan få 300 iaf med bra ränta som hjälper lite :)
 

Bilagor

  • Screenshot_20220125_101341_com.huawei.browser.jpg
    Screenshot_20220125_101341_com.huawei.browser.jpg
    501.7 KB · Visningar: 20
  • Screenshot_20220125_101233_com.huawei.browser.jpg
    Screenshot_20220125_101233_com.huawei.browser.jpg
    303.4 KB · Visningar: 19

Rodi

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
24 Januari 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
48
Poäng
156
Vad har du för kreditbetyg? Har du fast jobb? Årsinkomst? Kan du ändra återbetalningstid? (Om du har 5 år ändra till 10 år)
Precis som jag menar att du skulle kunna samla lånen till en eller 2. Med längre betalningstid (+10år). Men det beror helt på din UC score. Sedan finns det även lånemöjligheter utanför UC men då behöver du ha bra score hos Bisnode (annan upplysning)). UC används av stora och de flesta banker. Bisnode av mindre eller nischbanker.
Kreditbetyg 9.5
UC score 513
Fast jobb
Årsinkomst 312 000
Mina lån:
Collector 230k 11.82% ränta 14 år 2717kr/mån

Avida 100k 18.58% ränta 15 år 1545kr/mån

Northmill kreditkort 50k 1560kr/mån

lendify 300k 11.72% ränta 14 år 3553kr/mån
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp