• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp: Vad blir räntan/ kostnaderna?

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Då kommer det löpa på med den överenskomna dröjsmålsräntan till lånet är betalt, om det tar 60 år så blir det mycket ränta.
Står att det blir ett tillägg om 5 procentenheter, så 9.9% - men bestämmer inte jag tillsammans med inkassobolaget räntan även i detta fall?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 850
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Står att det blir ett tillägg om 5 procentenheter, så 9.9% - men bestämmer inte jag tillsammans med inkassobolaget räntan även i detta fall?

Bestämma med inkassobolaget? Varför det, det finns ju redan avtalar vad dröjsmålsräntan ska vara
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Dröjsmålsräntan räknas väl på den uteblivna betalningen, inte hela skulden.
Så om du skall betala 500:- sista februari och inte gör det så börjar räntan ticka på det förfallna beloppet från förfallodagen. Alltså sista februari.
Glöm inte påminnelseavgift och eventuella andra avgifter som kan tillkomma. Det är troligen mer i absoluta kronor är dröjsmålsräntan.
ungefärligt blir räntan då för första förfallna fakturan (500 * 0,1 / 365) * 180 ~ 25kr. på ett halvår blir alltså räntan på första förfallna fakturan 25Kr.
Detta förutsatt att lånet inte sägs upp under tiden.

Eller hur tänker ni andra?
 

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Bestämma med inkassobolaget? Varför det, det finns ju redan avtalar vad dröjsmålsräntan ska vara
Om lånet går till inkasso har vi en situation där a) inkasso vill få betalt b) jag vill inte betala, och bor utomlands så bryr mig inte om betalningsanmärkning.

Då är man i en bra position för att förhandla räntan. Men jag kanske har missförstått någonting här, därför jag skapade tråden :)
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Om lånet går till inkasso har vi en situation där a) inkasso vill få betalt b) jag vill inte betala, och bor utomlands så bryr mig inte om betalningsanmärkning.

Då är man i en bra position för att förhandla räntan. Men jag kanske har missförstått någonting här, därför jag skapade tråden :)
Du kanske vill komma tillbaka till Sverige i framtiden och bosätta dig här?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 084
Mottagna reaktioner
6 664
Poäng
4 477
Om lånet går till inkasso har vi en situation där a) inkasso vill få betalt b) jag vill inte betala, och bor utomlands så bryr mig inte om betalningsanmärkning.

Då är man i en bra position för att förhandla räntan. Men jag kanske har missförstått någonting här, därför jag skapade tråden :)
Det blir svårt att förhandla om räntan precis när dina lån går till inkasso, men efter några år kan du kanske förhandla med inkassobolagen.
 

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Du kanske vill komma tillbaka till Sverige i framtiden och bosätta dig här?
Japp. Men är student just nu. Så planen är att efter mitt första år som anställd betala tillbaka alla lån, fortsätta bo utomlands åtminstone 3 år till för att sedan återvända när anmärkningarna då är borta / enklare får ett jobb i Sverige. Så tänker att jag om 2-3 år kan förhandla så att de bara vill ha typ grundbeloppen utan ränta eftersom skulder som de inte får betalade är bara en stor kostnad och stor risk för dem.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Japp. Men är student just nu. Så planen är att efter mitt första år som anställd betala tillbaka alla lån, fortsätta bo utomlands åtminstone 3 år till för att sedan återvända när anmärkningarna då är borta / enklare får ett jobb i Sverige. Så tänker att jag om 2-3 år kan förhandla så att de bara vill ha typ grundbeloppen utan ränta eftersom skulder som de inte får betalade är bara en stor kostnad och stor risk för dem.
Hmm okej men tänker om det hamnat hos KFM och ligger vilande så kan du ju få anmärkningar direkt när du är tillbaka på plats ändå, samt att räntan lär ju ticka på under alla år.. finns kanske ingen anledning för långivare att gå med på ackorduppgörelse om gäldenären är tillbaka och har en inkomst. Inte helt säker på hur det fungerar men skulle nog vara rätt många som körde ditt upplägg om man bara behöver betala grundbeloppen efter några år.. tror du får bättre input iofs av någon annan typ @Lasseman när det gäller just kfm.. men jag tvekar lite till ditt upplägg att det fungerar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp