- Meddelanden
- 31 749
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Nej det tas ingen hänsyn till sånt.Hennes billån som vi delar och ett lån.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Nej det tas ingen hänsyn till sånt.Hennes billån som vi delar och ett lån.
TackNej det tas ingen hänsyn till sånt.

Glasögon/linser.Normalbelopp för vuxna och barn
Bostadskostnad
Resor till arbete
Barnomsorg
Sjukdomskostnad
I vissa fall underhållsbidrag/stöd som ska betalas.
Det är i huvudsak hela listan med kostnader som det tas hänsyn till.
(Känns som det är en grej som saknas men kommer inte på vilken det är. Får uppdatera om minnet vaknar)
Glasögon (kostnaden) är väl något man specifikt får ansöka om efter intyg/kostnadsuppskattning från Optiker…Glasögon/linser.
El för uppvärmning av bostad.
Jag har för mig att om man hade linser/glasögon på abonnemang så kunde man få det.Glasögon (kostnaden) är väl något man specifikt får ansöka om efter intyg/kostnadsuppskattning från Optiker…
Får man ersättning för el?Glasögon/linser.
El för uppvärmning av bostad.
Om bostaden är eluppvärmd så brukar man få det, men inte för sedvanlig hushållsel.Får man ersättning för el?
Hur mycket är hyran på?Haft löneutmätning sedan ungefär 3år tillbaka och kommer få ha det ett tag framåt då jag är vad dom kallar en evighetsgäldenär sett till skuldens storlek samt räntor.
Får behålla 14790:- och dom drar 10688:-
Det är tufft och kämpigt vissa månader, blir någon krona extra ibland när man jobbat övertid alternativt att man får en liten peng från föräldrarna etc.
Men men.. kunde varit värre![]()
Det kallar man för bostadskostnad.El för uppvärmning av bostad.
Så det läggs ihop med lån osv el hyra och är inte en egen post ?Det kallar man för bostadskostnad.
Inte hushållsel den ska betalas i ditt förbehållsbelopp.Får man ersättning för el?
Vad konstigt, man kan inte klara sig utan el.Inte hushållsel den ska betalas i ditt förbehållsbelopp.
Men hushållselen är inräknad i normalbeloppet. Och som sagts, el för uppvärmning får man behålla för. Men jäklar vad jag fick kämpa för det när jag bodde i eluppvärmd villa och kf tyckte att hushållselen stod för en orimligt hög del av elkostnaden. Jag fick leta fram en massa rapporter och publikationer som visade beräkningar av hur mycket hushållsel som går åt i olika boenden och storlek på hushåll innan jag fick rätt. Då pratade vi om extremt höga elräkningar för uppvärmning av stort gammalt hus ( på den tiden, långt innan dagens elpriser).Vad konstigt, man kan inte klara sig utan el.
Nej och det ska du inte heller det ska du betala med ditt förbehållsbelopp.Vad konstigt, man kan inte klara sig utan el.
Gå igenom stålbadet den perioden . Nästa tips är att inte försätta sig i löneutmätning. Mätta mun efter matsäck.Hej alla här
Hur är det att leva med löneutmätning? Hur funkar det för er nu som har det ? Jag har månadslön på 40 tusen i brutto. Har än så länge inte fått utmätning. Enda jag har men inte äger är min lön.
Hur mycket dras av din lön ?
Vad räknas som nödvändig tandvård? Jag har tandläkarskräck, och har inte vart hos tandläkaren på ca 10 år, förutom ett besök då jag bet av en tand för kanske 5 år sedan. Om man får akut tandvärk/något händer, då är det ju inte lätt att anmäla innan, det brukar ju komma ganska akut?Från vad jag läste på KFM hemsida.
Tror man generellt har ett schablon men har man större utgifter för medcin tas det säkert i beräkning. Tandvård måste vara nödvändig och anmälas i förväg, dvs inte årlig kontroller.
ca 9500:-Hur mycket är hyran på?
Du får gå dit och få ett kostnadsförslag och visa det för kfm.Vad räknas som nödvändig tandvård? Jag har tandläkarskräck, och har inte vart hos tandläkaren på ca 10 år, förutom ett besök då jag bet av en tand för kanske 5 år sedan. Om man får akut tandvärk/något händer, då är det ju inte lätt att anmäla innan, det brukar ju komma ganska akut?
Riktigt akut tandvård där det tex behöver dras ut en tand kan de inte neka att ta på faktura. Den borde man kunna visa för kf kan man tycka.Vad räknas som nödvändig tandvård? Jag har tandläkarskräck, och har inte vart hos tandläkaren på ca 10 år, förutom ett besök då jag bet av en tand för kanske 5 år sedan. Om man får akut tandvärk/något händer, då är det ju inte lätt att anmäla innan, det brukar ju komma ganska akut?
Det är inte garanterat att du får 3 år pga barn.Om jag har förstått rätt så har man barn då pågår skuldsanering i endast 3 år och man betalar för lite pengar varje månad. Är du ensamstående då ska du leva bara på existensminimum. Känns som att barn är en bra lösning i såna situationer.
Barn är en gåva, inte en lösning på ekonomiska problem. Det är heller inget som säger att du får 3 år bara för att du har barn. Det KAN vara ett skäl att få förkortad skuldsanering men du måste ju först och främst kvalificera för skuldsanering. Sen att man får behålla mer med barn, visst, men man har också mer kostnader. Även som ensamstående får man behålla en buffertpeng varje månad utöver "normalbeloppet" som nog är vad du menar som existensminimum.Om jag har förstått rätt så har man barn då pågår skuldsanering i endast 3 år och man betalar för lite pengar varje månad. Är du ensamstående då ska du leva bara på existensminimum. Känns som att barn är en bra lösning i såna situationer.
Man får inte förkortad skuldsanering utan förkortad betalplan isåfall. En skuldsanering pågår alltid i 5 årBarn är en gåva, inte en lösning på ekonomiska problem. Det är heller inget som säger att du får 3 år bara för att du har barn. Det KAN vara ett skäl att få förkortad skuldsanering men du måste ju först och främst kvalificera för skuldsanering. Sen att man får behålla mer med barn, visst, men man har också mer kostnader. Även som ensamstående får man behålla en buffertpeng varje månad utöver "normalbeloppet" som nog är vad du menar som existensminimum.
Som andra redan sagt, skuldsaneringen pågår alltid i 5 år, men man kan få kortare betalplan om det finns särskilda skäl för det. Att bara ha barn är inte ett sådant skäl. De pengar man får behålla för att man har barn ska ju gå till barnets försörjning och behov ( mat, kläder, leksaker, hobby/ fritid mm) och är ju inte så väl tilltaget. Hade du tänkt dig att barnen i en familj med skuldsanering ska svälta och gå i trasiga och för små kläder och skor och inte kunna delta i någon form av fritidsaktivitet?Om jag har förstått rätt så har man barn då pågår skuldsanering i endast 3 år och man betalar för lite pengar varje månad. Är du ensamstående då ska du leva bara på existensminimum. Känns som att barn är en bra lösning i såna situationer.
Nej det tror jag inte vid löneutmätning, vid skuldsanering så blir icke förfallna belopp pausade el får ett belopp avsatt till den utgiften.Räknas CSN lån med i förbehåll beloppet under utmätningstiden? Enda som jag inte låtit gå till kronofogden är CSN och betalar 1350kr per månad.
De räknade inte CSN med i förbehåll för mig iallafall, betalar också för CSN och låtit inte den gå till KF för jag vill plugga vidare i framtiden.Räknas CSN lån med i förbehåll beloppet under utmätningstiden? Enda som jag inte låtit gå till kronofogden är CSN och betalar 1350kr per månad.
Jag fick godkänt anstånd med summan motsvarande en faktura jag fick nu från tandläkaren. Det var en akut lagning med smärta och där tandläkaren inte ansåg att vi skulle vänta utan laga direkt. Mejlade KFM och bifogade bild på fakturan där det även framgick vad som var gjort. Kostnaden var en bit över 2000:- vilket kanske har betydelse.Vad räknas som nödvändig tandvård? Jag har tandläkarskräck, och har inte vart hos tandläkaren på ca 10 år, förutom ett besök då jag bet av en tand för kanske 5 år sedan. Om man får akut tandvärk/något händer, då är det ju inte lätt att anmäla innan, det brukar ju komma ganska akut?
Bara dra ut en tand kostar det. Vi har så otroligt dyr tandvård i det här landet.Jag fick godkänt anstånd med summan motsvarande en faktura jag fick nu från tandläkaren. Det var en akut lagning med smärta och där tandläkaren inte ansåg att vi skulle vänta utan laga direkt. Mejlade KFM och bifogade bild på fakturan där det även framgick vad som var gjort. Kostnaden var en bit över 2000:- vilket kanske har betydelse.
Ja det är dyrt. Tacksam att jag beviljades anstånd eftersom jag har fler, mindre akuta lagningar att göra och med en obetald faktura får man ingen hjälp fråns det är akut.Bara dra ut en tand kostar det. Vi har så otroligt dyr tandvård i det här landet.
Samma här. kört sedan jag var 20. Min kostar 59kr i månaden så finner ingen anledning alls att ta bortVarför är det så få som har frisktandvård undrar jag. Jag har det och har haft det sen jag var 20 år. Jag betalar ca 200kr i månaden i dagens läge. Blir kallas på undersökning varje år, behöver något lagas, lagar dem det, behöver jag dra ut en tand görs det osv. Får gå till tandhygienist vid behov. Betalar ingenting mer utöver min månadspremie. Otroligt bra investering måste jag säga.
Vad jag har förstått så är det dyrt om man har haft tex många lagningar tidigare etc? Men jag ska faktiskt kolla upp det, kommer ju laga de två tänder som är kvar nu så borde va ett bra läge efter det att skaffa kanske. Får man skaffa det med betalningsanmärkningar eller är det nåt som stör det?Varför är det så få som har frisktandvård undrar jag. Jag har det och har haft det sen jag var 20 år. Jag betalar ca 200kr i månaden i dagens läge. Blir kallas på undersökning varje år, behöver något lagas, lagar dem det, behöver jag dra ut en tand görs det osv. Får gå till tandhygienist vid behov. Betalar ingenting mer utöver min månadspremie. Otroligt bra investering måste jag säga.
Jag betalade 120kr i månaden förut, men nu vid ombesiktningen var det fler gamla lagningar som var sämre så de höjde dem till 180kr. Men så vört det. Drog bort två visdomständer förra året och lagade en tand. Bara det hade ju gått på 10.000 totalt typ.Samma här. kört sedan jag var 20. Min kostar 59kr i månaden så finner ingen anledning alls att ta bort
Jag har haft riktigt problem tänder enda sen jag var liten. Jag betalar ca 200kr i månaden nu och det är högt. Jag har precis förnyat mitt, gjorde det i december och då hade jag betalningsanmärkningar så det är inga problem.Vad jag har förstått så är det dyrt om man har haft tex många lagningar tidigare etc? Men jag ska faktiskt kolla upp det, kommer ju laga de två tänder som är kvar nu så borde va ett bra läge efter det att skaffa kanske. Får man skaffe det med betalningsanmärkningar eller är det nåt som stör det?