Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur berättar jag för min partner om stora dolda skulder?

Förstår att det är mörkt för dig nu. Men jag tror din nyckel till framtiden är att tala med din partner och lägga alla kort på bordet. Sanningen kommer komma fram och du kommer känna dig stärkt av att berätta själv även om "det tar hus i helvete" i relationen.

Men förutom att berätta för partnern: har du någon annan som står utanför situationen att prata med och söka mentalt stöd? Det är viktigt att du inte går ensam med alla känslor och speciellt om din partner (fullt begripligt) blir arg, ledsen och besviken en tid framöver. Fundera på vem det skulle kunna vara.

Ekonomiskt så ser det inte ut att bli helt enkelt att komma ur situationen. Har du pratat med skuldrådgivare? Men vi vet ju inget om er ekonomi i stort, inkomster osv så svårt för folk på forumet att ge konkreta råd utan mer information om ekonomin i stort.
 
Ja fy skämms så fruktansvärt. Önskar jag tagit tag i det för många år sedan. Så jävla dumt att gräva ner huvudet och tro att allt löser sig. Så jäkla ångest att såra dom man älskar.
Jag förstår. Men det är bra att du är ångerfull.
Nu kan du bara blicka framåt dock.
Har du någon plan på när du tänkte ta upp det?

Vill absolut inte vara någon pekpinne. Men.. ju längre du skjuter det framför dig desto värre blir det tyvärr och dessutom större risk då att du blir ”påkommen”.
Jag tror att du kommer att greja det här galant. Vi får hoppas att du har en stöttande partner också, även om det givetvis är ett stort svek och han faktiskt har all rätt i världen att bli arg.
Heja er!
 
Många bra tips ovan och även jag ställer mig i ledet.

Din partner kommer förmodligen bli både ledsen, arg och känna sig besviken. Antingen är han villig att kämpa tillsammans med dig och ni fixar det ihop. Eller så orkar/vill han bara inte och väljer att lämna.
Det senare kommer kännas tungt och jobbigt men kanske att du ändå känner dig lättad av att inte längre bära hemligheten och inte heller behöva ”stå till svars” inför någon. Då fixar du det själv.
Eller så väljer han det första, du kommer säkerligen brottas med skam och otillräcklighet ett tag. Men är han stark och lösningsorienterad och ser att även han kanske har en liten del i varför det blivit som det blivit så växer ni förhoppningsvis i er relation och även här kommer du så småningom känna en lättnad att inte bära allt själv. Hemligheter krossar relationer, som man säger, sanningen kommer alltid fram. Och jag tror starkt på att själv berätta istället för att bli påkommen.

Ett tips kan ju vara att du redan innan bokat tid med en budget- & skuldrådgivare, ge han möjlighet att följa med på mötet. Då har du agerat och visar att du är beredd att göra vad som krävs. Sen är det upp till han vilken roll han vill ta i det hela.

Och alla forumvänner, vad skulle man göra utan er 💕. Svarar på frågor, lugnar en panikslagen själ, stöttar och ger en hopp!!!
 
Då är nog fastigheten under utredning..
 
Jag berättade för min sambo när jag kraschade för 65 dagar sedan. Eller ja, hon kom på mig. Total black out så klart. 1.2 milj i skulder varav 300 000 av dessa hade hon tagit i lån åt mig. Jag hade under ett års tid manipulerat och ljugit för henne om hur viktigt det var att ta detta lån för att rädda familjeekonomin.

Min sambo tog detta väldigt hårt, så klart. Det är väldigt oklart det kommer vara vi i framtiden. Vissa dagar är bättre och vissa sämre. Mycket bråk. Det är en befrielse för mig att jag lever utan lögner idag. Jag försöker ta så mycket ansvar jag kan över vilken situation jag har satt henne och mina barn i. För mig som har varit spelmissbrukare i 20 års tid är 65 dagar som spelfri en evighet. Jag var nog 19-20 år senast jag hade så här många spelfria dagar. Samtidigt är 65 dagar för min sambo ingenting. Hon behöver tid och det är inte alls säkert att det kommer läka eller bli bättre

Mina föräldrar tog över lånet som hon tog åt mig. Det känns både bra och dåligt. Bra på det sättet att min sambo inte behöver känna sig bunden till mig då jag är skyldig henne pengar.

Vi är just uppe nu i en bostadsaffär där min sambo ev ska köpa ut mig. Många möten med jurister, mäklare osv. Vill att allt ska gå rätt till så att ingen kan ifrågasätta affären senare. Vi har ett litet övervärde på 50 000 utan att räkna med kostnader för mäklare osv.

Berätta!! Det kommer fram förr eller senare. Det kommer vara skitjobbigt men du kommer må bättre.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp