Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur fungerar löneutmätning?

Jag vill släppa mina sista skulder till KFM för att ev få en löneutmätning, enbart för att bli av med dem. Det är ca 25 000 kr. Hur fungerar det om det blir löneutmätning, kan man enas med KFM om att man vill betala av hela skulden under ett års tid, eller hur går det till? Jag vill INTE att de kommer hem till mig och tar saker av värde, vilket jag inte ens har, utan vill bara att de tar pengar av min lön på en gång för att bli av med skulderna! Får man alltid en anmärkning vid löneutmätning?

Ja, du får anmärkning. Och nej du bestämmer
inte om dom får komma hem till dig eller inte....(visst
du kan ju välja att inte släppa in dom men dom kan be en låssmed
öppna om dom tror du har värde saker...
25.000:- är ju ingenting i skulder.... får du tillbaka på skatten? så fråga om dom kan vänta tills dess....... Tänk på att kan ta upp till 3-4 månader innan en utmätning startar efter att alla skulder kommit in.

Det är mina två sista avbetalningar till Vivus som lett till att de skickat skulden vidare för utmätning. Det handlar om drygt 6000 kr som jag har två avbetalningar kvar på. Har bönat och bett Vivus att försöka lösa detta med dem, men de är ovilliga att hjälpa mig. Jag har jämkning, så får ej tillbaks på skatten. Måste betala innan den 26 feb för att det INTE ska bli utmätning, men jag vet ej om Kronofogden då menar alla skulder på 25 000 eller bara Vivus? Kronofogden sa även att jag kan göra en mindre inbetalning direkt till dem, men vad händer då, slipper man utmätning?

Det varierar från kontor till kontor hur hög belastning dom har hur snabbt din utmätning kommer i gång
först gör dom en tillgångs utredning
de kommer inte hem till dig om du har en överskådlig chans att betala Tillbaka via utmätning på ca 3 dragningar på lön

Det är mina två sista avbetalningar till Vivus som lett till att de skickat skulden vidare för utmätning. Det handlar om drygt 6000 kr som jag har två avbetalningar kvar på. Har bönat och bett Vivus att försöka lösa detta med dem, men de är ovilliga att hjälpa mig. Jag har jämkning, så får ej tillbaks på skatten. Måste betala innan den 26 feb för att det INTE ska bli utmätning, men jag vet ej om Kronofogden då menar alla skulder på 25 000 eller bara Vivus? Kronofogden sa även att jag kan göra en mindre inbetalning direkt till dem, men vad händer då, slipper man utmätning?

Dom där andra 19000, är det skickat till kfm eller ej?

Du slipper inte utmätning genom att göra den "mindre inbetalningen" men i praktiken, när det kanske tar 2-3 månader innan dom hinner köra en utredning, så kanske du hunnit betala av mer eller mindre hela skulden genom att när du kan, betala in några hundringar lite här och där. Kronofogden ska ändå, om du gör så, försöka snarast möjligt få in pengarna genom utmätning, så fort dom kan.

Utmätningens storlek har ingen betydelse om du har 6000 eller 25000 hos fogden, räknar dom ut att du tex har en disponibel inkomst på 5800 kr så kommer man dra 5800 första gången och resterande belopp (Borde bli kring 800-1200 kr lite beroende på vilka avgifter som du räknat med i dina 6000 kr) gången därpå.

och vill du räkna ut hur mycket som kommer att mätas ut på din lön finns en kalkyl på fogdens hemsida. Något förenklat kan man säga att du får behålla boendekostnad + kostnad för att ta dig till och från arbetet + ev kostnad för barnomsorg och ev kostnad för sjukdom (högkostnadsskyddsbeloppen gäller) och utöver det i trakten av 4500 kr.

Så har du hyra på 6000, slkort 790, inga ungar, inga mediciner/löpande läkarbesök, så får du behålla ungefär netto ungefär 11300 av din lön. Får du ut netto 20 så nyper dom alltså nästan 9000 kr i månaden.. om skulden är på~6000 så nyper dom hela skulden i en och samma dragning

Man tar INTE hänsyn till övriga skulder när man beräknar för löneutmätning, så om du har gjort upp 10 avbetalningsplaner med alla möjliga myndigheter och inkassobolag, så är det inget löneutmätningen tar höjd för, utan då får allt helt enkelt rasa till fogden.

Började släppa min skulder till kfm i höstas...fick papper att fylla i om inkomst först i januari...beslutet om lönemässigt kom i början av februari så from nu kommer dom dra 5400 kr direkt från min lön. Har inte fått nåt besök av dom alls...ringt 1 gång vid första utslaget om skuld att betala. Då frågade dom om jobb osv...sa att jag har fast jobb å då svarade hon att då blir det lönesättning men inget mer. Kan ju visserligen vara olika men mina skulder som jag släppt lihgger på närmare 100000...

Löneutmättning Ska det stå...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp