Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur kan en bedragare ta lån i mitt namn? Så här jobbar en id-kapare

Det är hos dom det, själva ändringen av folkbokföringsadressen kan man göra direkt hos skatteverket med den där blanketten.. Det finns inga krav på att blanda in bolaget adressändring om man inte vill, de flesta gör det dock för att få post eftersänd och sånt..

Du kan ju testa om det jag säger stämmer.. fyll i en adressändring på dig själv till någon vän och skicka in. Håll koll sedan på typ minuc när det ändras, så kan du snabbt byta tillbaka med hjälp av bankid på skatteverkets hemsida. Kostar 6 kronor i form av ett frimärke till blanketten du ska skicka in..
Antar att du sysslat ganska mycket med det själv....

Såg blanketten, men vet åxo att de kollar upp ändringen om man inte använder sig av BankID..

Det görs inga större kontroller, dom kollar att den nya adressen finns i princip. Dom sitter inte och kollar runt om det verkligen stämmer att någon hyrt en bostad på den nya adressen osv.. Skulle det göras några djupare kontroller skulle personuppgiftskapning vara ett betydligt mindre problem.

Nu får ni skaffa lördagsunderhållningen någon annanstans vänner, trevlig lördag på er! :)

Jag får meddela herrn att portot kostar 7 kronor sedan en tid.

Ah, köpte en rulle frimärken när dom gick på 6spänn st. Då kostar det 7 spänn att testa, om man inte har gamla valörlösa frimärken hemma :)

Jag vill nog ändå påstå att man inte ska överdriva faran här, UC och liknande bolag tjänar ju på att skrämma upp oss så att vi ska köpa deras skydd. Lite som "beskyddarverksamheten" i krogbranschen kan jag tycka. Finns det exempel på folk som råkat riktigt illa ut efter att någon tagit lån i deras namn? Jag förstår att det är en jobbig tid och att det kan vara mycket att reda ut, men är det någon som hållits betalningsansvarig för något sådant i slutändan?

Jag har inga siffror på vem i slutändan blivit betalningsansvarig och ville inte skriva inlägget för att skrämma upp någon ville bara påpeka att det är mycket vanligare nuförtiden än vad i alla fall jag trodde.
https://idstold.wordpress.com/nyhetsartiklar/

Jag har bara läst en dom på området, då var det några, 4-5 st eller så som hade ändrat adress på en jäkla massa personer, tror det var närmare hundra, dom hade särskilt valt ut utbytesstudenter minns jag, jag hittar dock inte igen domen nu. I det fallet åkte dom ju dit och betalningsansvaret för alla skulder lastades på de här 4-5 personerna. Många utbytesstudenter hade väl farit till sina hemländer och hade väl ingen aning om att något hade hänt, men jag antar att dom slapp betala dom som även fanns kvar i sverige. Minns jag inte galet fick dom 4-5 personerna betala tillbaka 3-4 miljoner plus ränta. Banken som hade beviljat absolut flest lån var finaref, det fanns något som gjorde det lite extra enkelt att få ut pengarna från just dem antar jag.

Det kan ju bli rätt mycket jobb om det inträffar dock, ringa runt till banker, företag, kreditinstitut och förklara vad som hänt.. Försöka återställa sin UC och få bort alla förfrågningar som ränt på osv. Man har ju inget avtal med bankerna/kreditinstituten så bara man kan bevisa att man blivit utsatt för en idkapning bör det inte vara så svårt att slippa återbetalningskrav..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp