• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hur klarar ni av era enorma skuldberg psykiskt? Har jag i min sits gjort fel? (Spelmissburk)

KvastSkaft

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Lång text
Ny här, mest läst och det känns "bra" att vet att man inte är ensam om skulder på hundratusentals kronor som gått på spelmissbruk samt har en dyster ekonomisk framtid många många år framöver, men. det känns skönt att inte vara ensam.

När man väl landar i sig själv och erkänner att man verkligen är en spelmissbrukare, så blir det både en lättnad men också en kall kår som går genom kroppen. Man har ju alltid "haft det under kontroll", bara kört på, lurat sig själv. Utifrån sett har ingen någon aning. Men när det gått så långt och man hamnar i återfall efter återfall som är tunga så började jag iaf titta på mig själv och mitt beteendet utifrån. Då faller alla bitar på plats, vad i helvete är det man har sysslat med?

Ni som sitter med skulder på 200-300k från spelmissbruk; förutom att ni ska stanna upp med spelandet helt och hållet, var GLAD (sorry, låter sjukt men läs vidare). Agera direkt, sök hjälpen. Glöm allt detta prat om att "banna er från spelsajter", "maila majoriteten av dom som sysslar med sms-utlåning osv". Detta funkar inte enligt mig, är du inne i missbruket, eller får ett återfall så kommer spelmissbrukaren hitta ett sätt att få fram lån-pengar och få dom till en spelsajt. På ett eller annat sätt. Det är skrämmande enkelt, och fort går det så varken du eller en anhörig hinner agera. Har du en anhörig så är mitt bästa tips att släppa hela ekonomin till dom, sambos, föräldrar. Det är bara mina personliga tips.

Men frågan till er här på forumet är; har jag gjort fel, och hur gör jag framöver?

Spelmissbrukare, haft 2 återfall på 7 år.

Enorma summor såklart, och återfallen har grävt en under jorden nu.
Har spelat bort ca 1 miljon totalt. Haft tillgång till mycket pengar från början, men när dom gick upp i rök till spelbolagen så började man med lån, spelade upp dom, slut kreditvärdighet? Smslånen. Det är hemskt.

Nu är det så att jag har från första början blivit "räddad" av mina föräldrar och även min sambo, dom har tagit över majoriteten av lånen till superränta och så betalar jag till dom privat. Skuldsanering var på tal första gången men det känns SVÅRT med färska lån som man har bränt upp på spel.

Nu ska jag sammanfatta för det blir för mycket att skriva, men jag läser om folk här som skriver att dom "släpper allt till KF", och att vissa tycker det känns skönt sen efteråt m.m.

ca 200 000:- lånat av mina föräldrar (privata pengar, dvs deras pengar så 0% ränta där)
ca 600 000:- BankLÅN som mina föräldrar har tagit in för att ta bort alla hemska räntor jag hade och dom har extremt låg ränta, men det är fortfarande ett privat lån eftersom lånet står på dom, och jag betalar dom månadsvis.
ca 300 000:- lånat av min sambo (hon tog ett lån för rädda mig)

Vad står på mig då?

Ett lån hos en bank, 200 000:-, ca 8% ränta där.

Hur gör man här? Vad finns det för alternativ? Folk är för godhjärtade mot mig och räddat mig på detta sätt men ångesten kryper dagligen. Så JAG står ju inte på så mycket mer än 200 000:- , och med 15 UC frågningar senaste 12mån. Men det är ju privatlån på 1miljon i pincip.

Tjänar bra så kan betala alla privatlån som folk räddat mig då med, och mitt egna banklån, men då blir det nudlar i 20 år framöver. Om det ens räcker. Ska bli pappa om 4 månader så jag mår uruselt. Självhatet är extremt.

Tips? Hur ska man klara av leva med detta ur ett psykologiskt perspektiv.
KF är det väl ingen ide att blanda in eftersom det bara är 1-2 lån som står på mig, vem ska man prata med? Eller finns det kanske inget att göra helt enkelt? Någon som har liknande typer lån?

Behöver verkligen någon att prata med.

Tacksamma för alla svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hope777

V.I.P
Poäng: 557
Blev medlem
18 Januari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
574
Poäng
557
Hej kvastskaft/ ja här är du långt ifrån ensam...Så där hade jag oxå det förr i tiden..” nära familjmedlemmar som räddade mej” men sen började spelkarusellen om o om igen...ända tills jag själv fick ta ansvaret...då tog jag lån på lån på lån..räknade ihop tillslut ca 800000kr i skulder som alla är mina o skrivna på mej+ en del privat lånade pengar..Det var inte förrän jag såg mitt eget ansvar i vad jag o endast jag hade ställt till med som ångesten tog grepp om min hals.....Det va som jag själv släppte mej från 7:e våningen o slog i backen....Aj !!!!!! Jag började anv mej av en behandling som jag gick -01 olika redskap som jag vet fungerar i verkligheten...Förlåtelsen, självinsikten, nya tankar, fysisk aktivitet, hårt arbete.....Nu börjar jag sakta men säkert känna mig ”äkta” ropar inte hej ännu, jag kommer att ha många år med löneutmätning o senare förhoppningsvis skuldsanering..men du....du måste förlåta dig själv ( inte lätt alltid) men det är befriande när du kommit dit...sen kommer steg två...att ta eget ansvar för skulderna ( även om du tror du får leva på nudlar) om du tjänar så pass bra att du kan betala så gör det...sök upp en skuldrådgivare i din kommun där du bor, denne är gratis o alla som är svårt skuldsatt har rätt att söka hjälp där, rekommenderar det verkligen då han/hon hjälper dej att se o hur du ska ta dej ut ur din situation... Önskar dej lycka till och du är absolut inte ensam som ställt till det för sig...Jag är en av dem...Ironiskt nog så har jag ibland t.o.m börjat kunna skratta åt mitt eget elände.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Lång text
Ny här, mest läst och det känns "bra" att vet att man inte är ensam om skulder på hundratusentals kronor som gått på spelmissbruk samt har en dyster ekonomisk framtid många många år framöver, men. det känns skönt att inte vara ensam.

När man väl landar i sig själv och erkänner att man verkligen är en spelmissbrukare, så blir det både en lättnad men också en kall kår som går genom kroppen. Man har ju alltid "haft det under kontroll", bara kört på, lurat sig själv. Utifrån sett har ingen någon aning. Men när det gått så långt och man hamnar i återfall efter återfall som är tunga så började jag iaf titta på mig själv och mitt beteendet utifrån. Då faller alla bitar på plats, vad i helvete är det man har sysslat med?

Ni som sitter med skulder på 200-300k från spelmissbruk; förutom att ni ska stanna upp med spelandet helt och hållet, var GLAD (sorry, låter sjukt men läs vidare). Agera direkt, sök hjälpen. Glöm allt detta prat om att "banna er från spelsajter", "maila majoriteten av dom som sysslar med sms-utlåning osv". Detta funkar inte enligt mig, är du inne i missbruket, eller får ett återfall så kommer spelmissbrukaren hitta ett sätt att få fram lån-pengar och få dom till en spelsajt. På ett eller annat sätt. Det är skrämmande enkelt, och fort går det så varken du eller en anhörig hinner agera. Har du en anhörig så är mitt bästa tips att släppa hela ekonomin till dom, sambos, föräldrar. Det är bara mina personliga tips.

Men frågan till er här på forumet är; har jag gjort fel, och hur gör jag framöver?

Spelmissbrukare, haft 2 återfall på 7 år.

Enorma summor såklart, och återfallen har grävt en under jorden nu.
Har spelat bort ca 1 miljon totalt. Haft tillgång till mycket pengar från början, men när dom gick upp i rök till spelbolagen så började man med lån, spelade upp dom, slut kreditvärdighet? Smslånen. Det är hemskt.

Nu är det så att jag har från första början blivit "räddad" av mina föräldrar och även min sambo, dom har tagit över majoriteten av lånen till superränta och så betalar jag till dom privat. Skuldsanering var på tal första gången men det känns SVÅRT med färska lån som man har bränt upp på spel.

Nu ska jag sammanfatta för det blir för mycket att skriva, men jag läser om folk här som skriver att dom "släpper allt till KF", och att vissa tycker det känns skönt sen efteråt m.m.

ca 200 000:- lånat av mina föräldrar (privata pengar, dvs deras pengar så 0% ränta där)
ca 600 000:- BankLÅN som mina föräldrar har tagit in för att ta bort alla hemska räntor jag hade och dom har extremt låg ränta, men det är fortfarande ett privat lån eftersom lånet står på dom, och jag betalar dom månadsvis.
ca 300 000:- lånat av min sambo (hon tog ett lån för rädda mig)

Vad står på mig då?

Ett lån hos en bank, 200 000:-, ca 8% ränta där.

Hur gör man här? Vad finns det för alternativ? Folk är för godhjärtade mot mig och räddat mig på detta sätt men ångesten kryper dagligen. Så JAG står ju inte på så mycket mer än 200 000:- , och med 15 UC frågningar senaste 12mån. Men det är ju privatlån på 1miljon i pincip.

Tjänar bra så kan betala alla privatlån som folk räddat mig då med, och mitt egna banklån, men då blir det nudlar i 20 år framöver. Om det ens räcker. Ska bli pappa om 4 månader så jag mår uruselt. Självhatet är extremt.

Tips? Hur ska man klara av leva med detta ur ett psykologiskt perspektiv.
KF är det väl ingen ide att blanda in eftersom det bara är 1-2 lån som står på mig, vem ska man prata med? Eller finns det kanske inget att göra helt enkelt? Någon som har liknande typer lån?

Behöver verkligen någon att prata med.

Tacksamma för alla svar.
Oavsett vad anledningen är till skulderna tror jag att upplevelsen av att sitta i skiten är densamma. Jag gick i terapi ett par år innan jag släppte mitt t KF. Inte pga spel eller så utan mitt eget mående som bl.a. var kopplat till mina skulder (vilket jag inte insåg förrän i slutet av min behandling). Terapin handlade mycket om att jag skulle se mitt eget värde och mina egna styrkor vilket som en bonus ledde fram till att jag vågade ta mina steg i min skuldsituation. Nu vet inte jag vart du finns i landet men jag kan starkt rekommendera att söka upp en terapeut via hitta.se eller liknande, kolla upp recensioner av denne och kontakta för ett första möte.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Din situation blir knepig eftersom du knappt står på några lån. Om du släpper till kf får även dina föräldrar och din sambo skicka sina fordringar på dig till kfm och vara med och dela på löneutmätningen. Släpper du din 200k skuld och den får löneutmätning så kommer du knappast ha råd att hålla dina planer i övrigt.
Skuldsanering kommer innebära att din sambo och dina föräldrar inte kommer få full täckning för de lån dom tagit åt dig utan får stå och betala de på slutet själv.
 

KvastSkaft

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Din situation blir knepig eftersom du knappt står på några lån. Om du släpper till kf får även dina föräldrar och din sambo skicka sina fordringar på dig till kfm och vara med och dela på löneutmätningen. Släpper du din 200k skuld och den får löneutmätning så kommer du knappast ha råd att hålla dina planer i övrigt.
Skuldsanering kommer innebära att din sambo och dina föräldrar inte kommer få full täckning för de lån dom tagit åt dig utan får stå och betala de på slutet själv.

Det går väl inte heller att "ta tillbaka lånen" så jag står på dom. Usch, problemet är att man kan väl hålla på och betala alla lånen och räkningar men då har jag i princip 0 kvar efter det.

Nu såhär i efterhand ångrar jag grovt att jag vart räddad via privat väg på så många lån. Det har ju satt mig i en ännu svårare sits. Inte bara ekonomisk press utan jätte tung psykisk press eftersom jag har lån på ca 1 miljon men har knappt något stt "släppa".

Tack ni andra för svar också. Det är minst sagt knepig sits.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Det går väl inte heller att "ta tillbaka lånen" så jag står på dom. Usch, problemet är att man kan väl hålla på och betala alla lånen och räkningar men då har jag i princip 0 kvar efter det.

Nu såhär i efterhand ångrar jag grovt att jag vart räddad via privat väg på så många lån. Det har ju satt mig i en ännu svårare sits. Inte bara ekonomisk press utan jätte tung psykisk press eftersom jag har lån på ca 1 miljon men har knappt något stt "släppa".

Tack ni andra för svar också. Det är minst sagt knepig sits.

Nej det är ju inget bankerna vet något om, dom har ju lånat ut pengarna till din sambo mfl på de meriter de personerna har.

Skulle man kunna "ta över" så skulle det gå att låta Benny på närmsta parkbänk ta över ens lån mot ett helrör och banken skulle stå där med en garanterad kreditförlust.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp