• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hur lägga upp sparande

Bliskuldfri

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
18 Augusti 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
88
Poäng
227
Har efter många år precis blivit fri från skulder. Inte tänkt så mycket på pengar o framtiden förens nu.
Vet inte ens om jag har tjänstepension! Kan man kolla upp det utan att fråga arbetsgivaren? Känns dumt att fråga efter alla år.

aktier, fonder jag har noll koll. Har inga sparpengar varken till mig eller barnen.

vart ska jag börja hur ska jag lägga upp mitt sparande? Behöver verkligen hjälp

vill köpa hus o behöver kontantinsats
Vill spara till en buffert
bilen sålde jag för att bli av med skulderna fortare, vill köpa bil igen längre fram
Vill börja spara till pensionen
Vill börja spara till barnen

har tyvärr inte hur mö pengar som helst som jag kan lägga på sparandet o att spara 1000:- var på allt känns kanske inte heller optimalt.
Isåfall tar de väldigt många år att spara ihop till kontantinsats.

är 30 år. Tänkte spara minst 8000 i mån
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ankikna

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
20 April 2020
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
48
Poäng
157
Tjänstepension kan du mest troligen se genom att logga in på fora.se
 

hypo

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
30 September 2021
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
12
Poäng
37
Har efter många år precis blivit fri från skulder. Inte tänkt så mycket på pengar o framtiden förens nu.
Vet inte ens om jag har tjänstepension! Kan man kolla upp det utan att fråga arbetsgivaren? Känns dumt att fråga efter alla år.

aktier, fonder jag har noll koll. Har inga sparpengar varken till mig eller barnen.

vart ska jag börja hur ska jag lägga upp mitt sparande? Behöver verkligen hjälp

vill köpa hus o behöver kontantinsats
Vill spara till en buffert
bilen sålde jag för att bli av med skulderna fortare, vill köpa bil igen längre fram
Vill börja spara till pensionen
Vill börja spara till barnen

har tyvärr inte hur mö pengar som helst som jag kan lägga på sparandet o att spara 1000:- var på allt känns kanske inte heller optimalt.
Isåfall tar de väldigt många år att spara ihop till kontantinsats.

är 30 år. Tänkte spara minst 8000 i mån
För det första, fantastiskt bra jobbat!
Som så mycket annat är det en smaksak vad man vill fokusera på, nivåer osv.
Men som förslag,
Gå in på minpension.se och titta hur det ser ut, många av pensionsdelarna syns som en samlad bild där. man kan också testa olika parametrar (utbet. ålder osv) för att se hur mycket man borde spara för att få X antal kr när du går i pension.
Kolla runt på din bank/ers hemsidor, oftast finns det både hjälpverktyg och bra enkel information om olika "livsbeslut".
När det gäller aktier och fonder gillar jag Avanzas hemsida, de har så tydlig information för oss vanliga svensson. Fonder är bra början om man är osäker eller ovan.
Gör någon grov tidslinje, vill du köpa bil inom 3år kanske det ska sparas mer där just nu medan du har gott om tid att spara till pensionen så där kanske bara några hundralappar räcker till en början. Samma tänk för barnen, ska de ha det under uppväxten, till körkort sen eller till deras egna handpenning. Ska det vara till dyrare saker innan 18års dagen kanske det också ska sparas mer där än om det är för körkortet.
ISK är en bra sparform för fonder då den har schablonbeskattning (du behöver inte ha koll på vinst o förluster av fonderna) och du låser inte pengarna, det passar framförallt det lite längre sparandet men även sådant som kanske är om några år bara. Buffertsparande är bra att ha på ett vanligt konto, går saker sönder behöver man oftast pengarna rätt snart och har inte tid att vänta på att sälja av fonder.
De flesta banker tillåter att man öppnar både flera ISK och flera vanliga extra konton, då kan du dela upp sparmålen och har bättre koll. Jag brukar döpa mina så jag inte blandar ihop dom :)

Jag själv använder min huvudbank för merparten av sparande samt Avanza för lite annat sparande (resa). Jag delade upp det för jag vet att jag ibland har lite svårt att låta bli pengarna när man ser dom hela tiden så då gör jag det lite svårtillgängligt medvetet.

Lycka till!
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Buffert:
Spara till vanligt banksparkonto (noll ränta nu för tiden men bufferten ska ju användas när det behövs) så det täcker dina utgifter för 2-3 månader. I regel minst 2 månadslöner. Jag brukar se till att jag har runt 40' på mitt konto och allt övrigt läggs in i mitt fondsparande.

Långsiktigt sparande (pengar som inte ska användas på 5-10+ år):
Beroende på intressenivå. Har du noll intresse för hantera fonder och aktier skulle jag föreslå en fondrobot typ Lysa, Opti eller Avanaza egna.

Rekommenderar att du kikar in Rikatillsammans fyra hinksmodell som ger en bra fingervisning hur man kan fördela sina pengar.

Kolla också in ränta på ränta effekten.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Aktier är för riskabelt om du inte är intresserad.
Jag skulle börjat med en buffert på ett bankkonto, några hundra och sen några hundra i en fondrobot om du är totalt ointresserad. Jag använder Fundler, men det finns andra fondrobota också, väldigt lätt att komma igång, bara välja risknivå och vilket belopp du vill spara. Jag sparar i två olika portföljer i Fundler varje månad, 300 kr per portfölj. Sen brukar jag även sätta in några hundra på Avanza och köpa aktier och fonder mest för att det är kul att själv kunna välja.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp