Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur länge fick ni vänta mellan inledande och förslag?

Medlem
Poäng: 121
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
34
Poäng
121
Jag fick inledande i slutet på oktober och enligt handläggaren var uppskattningen 6-7 veckor tills förslag.
Jag är inne på vecka 18 nu och inte hört något från handläggaren, är ju lite blandade känslor kan jag erkänna.
Delvis är det ju lugnt och skönt och tiden tickar på, men samtidigt blir man ju lite nojig och undrar om det är problem och att man ska få avslag efter 4 månader.

Hur har det sett ut för er andra med tid från inledande fram tills förslag?

All heder till dig som lyckas använda rätt begrepp, förslag.

Jag hade ringt handläggaren och frågat hur det ser ut. 18 veckor är väldigt länge. Kungörelsetiden i POIT är en månad. Efter kungörelsetiden gått ut så brukar förslaget komma inom ett par veckor.

Jag gissar att handläggaren fått släppa sina ärenden för att handlägga omprövningar

Jag hade kontaktat handläggaren, det är väldigt lång tid.
Om det inte ramlat mellan stolarna så kan det vara någon borgenärer som inte inkommit med din skuld.

För mig tog det exakt 68 dagar från inledande till förslag och då var det också under semesterperioden juni-aug. 125 dagar känns lite för lång tid. Skadar inte att ringa och fråga hur det går :)

Det känns som om de ligger efter rejält. När man googlar så står det att handläggningstiden är längre än vanligt för närvarande.

Nu är det ett tag sen.

Ansökan 7/3-23
Inledande 28/6-23
Förslag 26/9-23
Beslut 14/12-23

Dom verkar ha fått ner tiderna nu, sen vad det beror på vet man ju inte. Men man kan ju hoppas att inte lika många sätter sig i en sådan situation.
En side note:
Positivt är att man har börjat undervisa i ekonomi redan i mellanstadiet, iaf på den skolan som våra barn går i.
Det ökar en förståelse redan i tidiga år och kan förhoppningsvis hjälpa senare i livet.

Jag hade ringt handläggaren och frågat hur det ser ut. 18 veckor är väldigt länge. Kungörelsetiden i POIT är en månad. Efter kungörelsetiden gått ut så brukar förslaget komma inom ett par veckor.
Dum fråga men var hittar man Poit och hur söker man sitt namn där? Eller ort ?

Varför tar det sån tid mellan inledande och förslag?

Varför tar det sån tid mellan inledande och förslag?
Efter man får inledande tar det 2 arbetsdagar för kungörelsen att komma upp
Kungörelsetiden är 30 dagar för borgenärer att rapportera in skulderna till skuldsanering, den tiden väntar man alltid ut
Sen ställs det på kö hos handläggaren (som har massvis av andra ärenden) så det kan ta upp till någon vecka efter kungörelsetiden löpt ut till förslaget

För min del tog det 38 dagar, alltså lite drygt 5 veckor.

●Inledande 9 februari.
●Förslag 19 mars.

Fick inledande 11 februari och fortfarande inget förslag.

Ja jag har fått skuldsanering 🥳🥳 inledande 11 feb, förslag 24 april, beviljat skuldsanering 11 juni.
Okej! Stort grattis!
Själv väntar man på förslag, har nu gått 57 dagar. Tycker bara de lite konstigt att det står i inledande brevet normalt får du förslag om skuldsanering 6-7 veckor men det har passerat, och jag fattar juli och semestertider men det är bara och vänta ut 😊

Jag ramlade över en skuldsanering där det tog ca 9 månader.

Man är så sugen på och ringa och fråga hur det går men man vill inte störa och man vågar typ inte :facejoy:

Man är så sugen på och ringa och fråga hur det går men man vill inte störa och man vågar typ inte :facejoy:
jag tror en rätt stor del av dagarna för handläggarna går till att svara på den typen av frågor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp